• 6
  • 7
2022-06-26, 02:33
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har både billigare och dyrare spö. Nåt spö för 1500. Samt ett två billigare spö. Ett som kom i set med rulle på för 349. Och ett biltema set för 400 nånting. Gissa vilket jag fiskar mest med? Biltema-spöet. Helt perfekt känsla. Varit med många gånger om att dra av 0.18 flätlina då man råkat kasta hela vägen över ån och fastnat i lågt hängande grenar.

Aldrig gått av. Bra allroundspö, 7fot så det funkar bra i trängre utrymme och från båt när man är mer än en i.
Har dock satt på en dyrare Abu haspelrulle.
Fiskar mest insjö och åar.

Det dyrare spöet hänger mest hemma. Har tagit med det nån gång bara för att jag tyckt synd om det. Typ. Men det känns bara fel i handen.

Poängen?
Det är inte spöet som gör fiskaren utan tvärtom.
Ska man börja fiska men inte vet om man gillar det eller ha talang? Börja med nåt set för 4-600kr. Satsa på bra lina och några bra beten.

Myran Wipp spinnare gillar jag. Reflex. Atom skeddrqg. Är de jag fått överlägset mest fisk på.

Så typiskt med folk som vill prova någon ny hobby och lägger flera tusen direkt och tror att det är fiskegaranti.

Börja med lite enklare grejer är mitt tips. Jag tycker dessutom det känns mer avslappnat och fiska med ett enklare spö. Går det sönder gråter man inte blod. Därför har jag roligare med ett sånt spö.

Men en bra rulle är viktig.

Men man kan gå på de dyrare grejerna senare om man vill ha vissa specifika egenskaper.

Detta är mina åsikter, för vad det kan vara värt.

Lite intresserad av vilket spö exakt du har som är "Nåt spö för 1500", och när köptes det? På 70-talet? Isf förstår jag att ett biltema spö känns roligare att fiska med. Tvivlar på att du haft typ ett Westin Powercast och sen tänkt "ÄE jak tror nog att Biltema spöet ä bättre!!! lol!"

I den prisklassen är det som att jämföra ett fiskespö med en kratta.

"Myran Wipp spinnare gillar jag. Reflex. Atom skeddrqg". Det skriker gubbe om dig. Har du ens provat andra beten?
Citera
2022-06-26, 03:00
Medlem
Klart att du ska ha ett spö för 2k. Man ska alltid unna sig saker som man vill ha.
Citera
2022-07-14, 10:42
Medlem
FarstaSplitters avatar
Du kommer aldrig ångra ett bra spö.
Själv har jag använt ett PerchFight V2*och behöver egentligen inget annat.
Citera
2022-07-15, 12:46
Medlem
Köpte du ett spö?
Citera
2024-12-24, 17:56
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Gammal tråd men det var fortfarande intressant att läsa. Jag personligen hade hellre lagt dom pengarna på en rulle från Daiwa eller Shimano.

Det dyraste spöet jag köpt knäckte jag spötoppen vid en olycka. Jag halkade på hala stenar, tyvärr... Där och då gick 1700 kr åt helvete och sedan dess har jag aldrig investerat mer än 1000 kr på ett spö, det ligger mellan 600-800 kr max. För dessa pengar får du bra spö i dagsläget.
Citera
2024-12-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Gammal tråd men det var fortfarande intressant att läsa. Jag personligen hade hellre lagt dom pengarna på en rulle från Daiwa eller Shimano.

Det dyraste spöet jag köpt knäckte jag spötoppen vid en olycka. Jag halkade på hala stenar, tyvärr... Där och då gick 1700 kr åt helvete och sedan dess har jag aldrig investerat mer än 1000 kr på ett spö, det ligger mellan 600-800 kr max. För dessa pengar får du bra spö i dagsläget.

Jag håller med, pengarna ska läggas på rullen! En bra rulle för 1500-2500kr håller lätt 10års fiskande med rätt översyn. Har varit med om exakt samma, det dyraste spöt är det som gick sönder, när jag kastade, måste varit någon skada antar jag.. Men för nybörjare räcker en rulle för 300kr eller ett färdigt spö med rulle för 400-500kr gott och väl. Trist om man köper fiskesaker för ett par tusen sen blir man less. Vi som fiskar vet ju hur jäkla dyrt det är med grejer, haha. Man går in i butiken för att handla ett drag, slutar med att det går på 1500kr...

Förut gick ju spötoppar att köpa i butik/återförsäljare, verkar som de slutade säljas för några år sen. Var ganska sur när spöt för nästan 3000kr inte hade en spötopp att köpa separat...

Edit; Ni som är nybörjare kan ju kika på begagnade kvalitetsrullar, ingen idé at köpa nytt om ni hittar en bra rulle till bra pris. De håller länge. Går att spara en tusenlapp iaf bara på rullen med lite tur.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2024-12-24 kl. 21:45.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in