Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-25, 13:59
Bannlyst
Jag har testat ALCAD, som på många sätt verkar vara lovande att göra CAD-ritningar i. Det finns bara ett fett problem med ALCAD, och det är att man enbart kan installera på C-disken. C-disken på en dator brukar som alla vet bli mer och mer belastad med skräp över tid, därför brukar jag normalt lägga alla program på D eller annan disk och bara ha C för själva OS-driften.

Ett alternativ är förstås att rensa C och installera där, men det är egentligen bara en temporär lösning eftersom C alltid blir en slasktratt som blir mer full över tid.

Finns det något sätt att lura datorn/programmet att man kör ALCAD från C-disken även fast det egentligen körs från annan disk? Jag tänker virtuella diskar etc.?

Skälet till att jag vill ha ALCAD är att jag vill göra installationsritningar för ventkanaler med ett hyfsat billigt program. Andra alternativ är Mech-Q men de har ingen gratisversion som man kan nyttja när det gäller vent/rör, bara själva grundplåten AviCAD vilket inte räcker för att testköra innan man köper.
Citera
2022-03-25, 14:05
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Du kan få 1TB M.2 för strax över tusenlappen nu för tiden, det bör räcka gott och väl till både OS och efterblivna mjukvaror som inte funkar på någon annan volym än den som mountats som C.
Citera
2022-03-25, 14:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Jag har testat ALCAD, som på många sätt verkar vara lovande att göra CAD-ritningar i. Det finns bara ett fett problem med ALCAD, och det är att man enbart kan installera på C-disken. C-disken på en dator brukar som alla vet bli mer och mer belastad med skräp över tid, därför brukar jag normalt lägga alla program på D eller annan disk och bara ha C för själva OS-driften.

Ett alternativ är förstås att rensa C och installera där, men det är egentligen bara en temporär lösning eftersom C alltid blir en slasktratt som blir mer full över tid.

Finns det något sätt att lura datorn/programmet att man kör ALCAD från C-disken även fast det egentligen körs från annan disk? Jag tänker virtuella diskar etc.?

Skälet till att jag vill ha ALCAD är att jag vill göra installationsritningar för ventkanaler med ett hyfsat billigt program. Andra alternativ är Mech-Q men de har ingen gratisversion som man kan nyttja när det gäller vent/rör, bara själva grundplåten AviCAD vilket inte räcker för att testköra innan man köper.

Du kan montera en annan disk/partition till en katalog på c:.

https://docs.microsoft.com/en-us/win...ath-to-a-drive
Citera
2022-03-25, 15:19
Medlem
TinFoilHats avatar
Och som vanligt så tjatar jag om Mklink - en funktion som finns inbyggd i Windows.
Googla skiten vettja!
Citera
2022-03-25, 15:31
Medlem
flaskborstes avatar
Ja jösses har inte microsoft gått ifrån C disk idiotin ännu finns det kvar i windows 10/11? Märkligt att de håller fast vid så gammal teknik än idag.. i Linux systemen så existerar inte den typen av problem.
Går det inte att lägga till en volym och länka in den som en del av "C" ?

dvs expandera C med en fristående disk ?

Använder windows fortfarande växlingsfiler ? i windows 11 ? (slutade med windows vid win10 då jag inte gillade deras spionerar policy..)
Citera
2022-03-25, 15:33
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du kan montera en annan disk/partition till en katalog på c:.

https://docs.microsoft.com/en-us/win...ath-to-a-drive

Liknande vad man kan göra med andra system som ex Linux.. den lösninmgen borde fungera OK då får man en hel drive partitionering att ligga under "C"
Citera
2022-03-25, 16:51
Medlem
Knastratts avatar
Kan man inte som i Os X ha ett alias av ett program eller mapp som pekar på något annat än C?
Citera
2022-03-25, 17:50
Bannlyst
Man montera andra partitioner under en katalog i Windows

c:\ <-- Rymmer 128 GB

Då kan man ta /dev/sdb1 och montera den under c:\data.

Precis som göra under UNIX Liknade os.
Citera
2022-03-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ja jösses har inte microsoft gått ifrån C disk idiotin ännu finns det kvar i windows 10/11? Märkligt att de håller fast vid så gammal teknik än idag.. i Linux systemen så existerar inte den typen av problem.
Går det inte att lägga till en volym och länka in den som en del av "C" ?

dvs expandera C med en fristående disk ?

Använder windows fortfarande växlingsfiler ? i windows 11 ? (slutade med windows vid win10 då jag inte gillade deras spionerar policy..)

Det är inte så konstigt att C: är den förvalda disken. Skäll inte på Microsoft, en hel del även nya program är kopplade till gamla komponenter (tex DLL-er) som hela tiden förutsätter att roten på systemdisken är C:\
Vet du inte hur man ska göra, så sätt in en större disk det är mycket enklare
än alla andra tips som finns kring detta problem. Som kan bli svårt att föra över, eller om du måste installera om hela klabbet, från scratch.

När IBM PC x86 konstruerades så fanns det nog inte ens en maskinvaruadress för en D:-enhet.
Sedan när den nya IDE-specifikationen kom så kunde man sätta två diskar på IDE-kabeln.
Mastern fick enhetsnamnet C: och Slave fick enhetsnamnet D:

C: fick vara kvar för att behålla bakåtkompatibileteten

A: och B: avsåg alltså floppydiskenheterna i det ursprungliga DOS.

På dagens snabba diskar så spelar det knappt någon roll om man har en separat ytterligare disk,
om man nu inte vill ha ett större mediabibliotek på den extra disken.

Växlingsfilen används i regel mycket men syftet med den är att användaren inte ska märka att den används. Vilka tips som än står så är det klokt att välja en fast storlek på växlingsfilen.
Växlingsfilen kallas också swap-filen.

Växlingsfilen kan mycket väl utgöra ett säkerhetshål, att om man monterar disken i en annan maskin och läser den direkt. Innehållet är dock pages kopierade direkt från RAM. Allt från maskinkod till renderade webbsidor mm finns sannolikt där. Det går dock inte att återskapa ett systemtillstånd från denna.
Den fil som heter Hibernate.sys och som svarar mot innehållet i maskinen i viloläge är dock ett sparat maskintillstånd.
Citera
2022-04-03, 19:13
Medlem
Fungerar https://superuser.com/questions/1004...-on-windows-10 för dig?
Citera
2022-04-03, 20:23
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingokungen
Fungerar https://superuser.com/questions/1004...-on-windows-10 för dig?

Med andra ord mklink som jag tipsade om ganska tidigt i tråden men nääääråå lyssna inte på mig dåra!

Hoppas TS lyssnar på dig den här gången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in