2022-10-17, 10:50
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymshark
..

Man får väl utvärdera vad proof of payment-system skulle kosta i jämförelse med vad spärrmaskiner och underhåll av dessa kostar.

Spärrlöst betyder ju inte att det är gratis kollektivtrafik.

Jag gissar att svinnet hamnar på en liknande nivå. Att 4% plankar årligen.
Frågan om det verkligen kan räknas som en så stor förlust som kostnaden för vad ett vattentätt system skulle kosta att uppehålla.
Citera
2022-10-19, 19:58
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
2022-10-20, 12:36
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
proof of payment-system skulle kosta i jämförelse med vad spärrmaskiner

Ja det finns varianten med en linje i golvet som inte får överträdas utan giltig biljett/betalning, och biljettmaskiner innan linjen.

Men då kan man inte ha systemet "befinner du innanför så får du stanna kvar" osv.
Utan då får man istället ha, du måste köpa ny biljett i god tid innan din gamla går ut.

(Idag får du lov att stanna kvar innanför de fysiska spärrarna och t.ex. äta eller liknande - men väljer du att äta eller göra uppehåll får du inte fortsätta mot slutdestinationen).

Det skulle annars vara omöjligt att veta om en person som befinner sig innanför spärrlinjen (med spärrlinje i detta avses då en målad linje i golvet) men med utgången biljett, om denne har lämnat spärrområdet (och därmed måste köpa ny biljett) eller om denne stannat kvar innanför linjen hela tiden och därmed får fortsätta vistas innanför linjerna.

Därför hade man då varit tvungen att ha regeln, ska du stanna kvar innanför och t.ex. äta eller liknande, måste du köpa ny biljett.

På de öppna perrongerna har man inga spärrar utan bara en stämpelapparat och kontroller på tågen t.ex. i SL och LA.
Men där får man ju vistas utan biljett, det är bara om man åker med tåget som det behövs biljett.
Citera
2022-10-20, 13:46
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ja det finns varianten med en linje i golvet som inte får överträdas utan giltig biljett/betalning, och biljettmaskiner innan linjen.

Men då kan man inte ha systemet "befinner du innanför så får du stanna kvar" osv.
Utan då får man istället ha, du måste köpa ny biljett i god tid innan din gamla går ut.

(Idag får du lov att stanna kvar innanför de fysiska spärrarna och t.ex. äta eller liknande - men väljer du att äta eller göra uppehåll får du inte fortsätta mot slutdestinationen).

Det skulle annars vara omöjligt att veta om en person som befinner sig innanför spärrlinjen (med spärrlinje i detta avses då en målad linje i golvet) men med utgången biljett, om denne har lämnat spärrområdet (och därmed måste köpa ny biljett) eller om denne stannat kvar innanför linjen hela tiden och därmed får fortsätta vistas innanför linjerna.

Därför hade man då varit tvungen att ha regeln, ska du stanna kvar innanför och t.ex. äta eller liknande, måste du köpa ny biljett.

På de öppna perrongerna har man inga spärrar utan bara en stämpelapparat och kontroller på tågen t.ex. i SL och LA.
Men där får man ju vistas utan biljett, det är bara om man åker med tåget som det behövs biljett.

Har för mig jag sett i danmark att de har nån sorts elektronisk stämpelapparat. typ man drar sitt kort vid en pelare.

Nu var det länge sen jag bodde i stockholm, men visst är det inga spärrar vid pendeltågsstationer? Pågatågen i skåne hade i alla fall inte det. Där hade man kort eller köpte biljett i automat. Det går säkert att köpa i nån app nuförtiden.

Jag tänker att om det går på tätt trafikerade pendeltåg så borde man kunna ha nåt liknande i tunnelbanan. Fast kanske inte kontrollanter i varje vagn hela tiden. Det är för stort flöde av människor i tunnelbanan.
Citera
2022-10-20, 13:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har för mig jag sett i danmark att de har nån sorts elektronisk stämpelapparat. typ man drar sitt kort vid en pelare.

Nu var det länge sen jag bodde i stockholm, men visst är det inga spärrar vid pendeltågsstationer? Pågatågen i skåne hade i alla fall inte det. Där hade man kort eller köpte biljett i automat. Det går säkert att köpa i nån app nuförtiden.

Jag tänker att om det går på tätt trafikerade pendeltåg så borde man kunna ha nåt liknande i tunnelbanan. Fast kanske inte kontrollanter i varje vagn hela tiden. Det är för stort flöde av människor i tunnelbanan.
På SLs pendeltåg är det spärrar på dom allra flesta stationer. Undantaget är väl Söder om Västerhaninge på Nynäshamnspendeln samt på Gnestapendeln där man istället har konduktörer. Även på Uppsalalinjen norr om Arlanda saknas spärrar utan i Uppsala är det bara "puckar" på perrongen där man blippar sitt kort.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-10-20 kl. 13:57.
Citera
2022-10-20, 14:37
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Har för mig jag sett i danmark att de har nån sorts elektronisk stämpelapparat

Ja precis, då står apparaten utanför tåget, och du blippar innan du går på.
Du behöver då ingen biljett för att vara på plattformen, plattformen är allmän plats.

För SL så skulle den apparaten behöva stå utanför dörrarna till stationen, och sedan hade man behövt ha vakter som begär biljett nere i avgångshallarna.
Dvs inte bara kontroll på tåget, utan även kontroll på själva stationen, eftersom man måste ha biljett för att befinna sig på stationen också.
Citera
2022-10-20, 15:22
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ja precis, då står apparaten utanför tåget, och du blippar innan du går på.
Du behöver då ingen biljett för att vara på plattformen, plattformen är allmän plats.

För SL så skulle den apparaten behöva stå utanför dörrarna till stationen, och sedan hade man behövt ha vakter som begär biljett nere i avgångshallarna.
Dvs inte bara kontroll på tåget, utan även kontroll på själva stationen, eftersom man måste ha biljett för att befinna sig på stationen också.

Kanske skulle vara enklare då att ha de flesta slumpvisa biljettkontroller på stationen.

Enstaka skulle kanske behövas i vagnarna också, så att inte vissa individer använder dessa som nån sorts härbärgen.
Citera
2022-10-25, 17:07
Medlem
brianmolkos avatar
De kommer ha kvar korten ?
Citera
2022-10-25, 18:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De kommer ha kvar korten ?
Ja dom har precis introducerat nya kort så dom blir nog kvar ett bra tag. Det som däremot tagits bort är automaterna för att kunna ladda dem. Men det går ju att fylla på dem via app och antagligen också via försäljningsombud.
Citera
2022-10-31, 15:04
Medlem
Inte alls insatt eftersom jag mest bor på landet eller utomlands,

SL (storstockholms lokaltrafik) har ändrat sitt betalningssystem. Undrar därför om man fortfarande kan använda de blå plastkorten ( har pengar kvar på ett par sådana)? Kan man även fylla på kontanter på dessa kort?
Citera
2022-10-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Gör som förr, köper i spärren!?
Ja, precis???
Citera
2022-10-31, 15:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Inte alls insatt eftersom jag mest bor på landet eller utomlands,

SL (storstockholms lokaltrafik) har ändrat sitt betalningssystem. Undrar därför om man fortfarande kan använda de blå plastkorten ( har pengar kvar på ett par sådana)? Kan man även fylla på kontanter på dessa kort?
Du kan resa på dessa fram till och med Mars 2023.
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Brukar turister stanna 72 dagar...
Är nog 72-timmarskort som avsees skulle jag tro.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-10-31 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in