• 1
  • 2
2022-03-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollo94
2. Rörlig ränta eller bunden ränta? Kanske dela upp för att ha både och?
Jag läste att man kan kan dela upp lån i lika delar.
Hur skulle en optimal uppdelning se ut på mitt lån givet rådande situation i Sverige och omvärlden samt prognostiserad ekonomiskt utveckling 5 år framöver?

Optimalt är svårt att sia om. Detta handlar om vilken risk du kan hantera med rörlig ränta och hur du tror att räntan rör sig. Tror du att du kan spara pengar på rörligt så bind inte om du kan hantera risken. När tror du att du tidigast kommer att sälja, bind inte längre än så.

Trygghet är värt en del så det kan vara läge att binda för att sova skönt.

När dina 5 år har gått kan du titta bakåt och se om du valde den optimala lösningen
Citera
2022-03-24, 19:06
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Låna pengar av banken för köp av lägenhet för dummies

Är tanken att låna pengar av banken för att sedan köpa en "lägenhet för dummies"? Tänker att böckerna "...för dummies" kostar ca 150 - 200 kr styck. Inte ska väl TS behöva låna till en sådan bom, dvs. "lägenhet för dummies"?
Citera
2022-03-27, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Rossel
1. 50 års löptid på ett lån om 1 miljon innebär amortering med 20 000 per år. Det är bara att räkna på det, banken har säkert förslag också.
2. Omöjligt att veta för en lekman.
3. Ränteskillnandsersättningens belopp blir samma som den ränta banken skulle ha fått om lånet fortsatt att löpa. Exempel: 900 000 kvar på lånet, räntan bunden 1,5 år till på 2 %, då blir ränteskillnadsersättningen 900 000*2 %*1,5=27 000.

Edit: andra hann visst före

Tack för svaret. Jag hänger dock fortfarande med. Det verkar som att du i din uträkning inte har med räntan för stadsobligationer.
Här är en definition som jag hittat
Multiplikationen ser ut (låneränta – ränta för statsskuldväxlar/statsobligationer * X = RSE).

Säg att jag har 500 000 kvar på lånet.
X i det här fallet vet jag inte vad det är. Om jag har bundit på 5 år och det återstår 3 år kvar. Är X=3?

Betalar man avgifter när man byter bana (till den nya banken) i syfte att få bättre ränta?
Citera
2022-03-27, 21:24
Medlem
Hur smart är det att gå in med 50% kontantinsats istället för 15%?
Nackdelar?
Citera
2022-03-30, 10:25
Medlem
Citat:
Hur smart är det att gå in med 50% kontantinsats istället för 15%?
Nackdelar?
Du slipper ju helt att amortera och får också sjukt låg ränta på lånet, så din månatliga boendekostnad blir väldigt låg. Nackdelen är att du bränner iväg en jävla massa pengar som du hade kunnat ha till något annat.
Citera
2022-03-31, 12:22
Medlem
D.Rossels avatar
Citat:
Tack för svaret. Jag hänger dock fortfarande med. Det verkar som att du i din uträkning inte har med räntan för stadsobligationer.
Här är en definition som jag hittat
Multiplikationen ser ut (låneränta – ränta för statsskuldväxlar/statsobligationer * X = RSE).

Säg att jag har 500 000 kvar på lånet.
X i det här fallet vet jag inte vad det är. Om jag har bundit på 5 år och det återstår 3 år kvar. Är X=3?

Betalar man avgifter när man byter bana (till den nya banken) i syfte att få bättre ränta?

Det borde det vara.

(I mitt inlägg #4 hade jag fel om ränteskillnadsersättningen, det skrev jag om i #10. Din formel ovan ser rimlig ut.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in