2022-03-23, 19:37
Medlem
Om man ännu inte har gjort inträde på bostadsmarknaden, hur rimligt är det att köpa bostad nu, innanför tullarna?

Belåningsgraden är ca 70-80% vilket innebär ett lån på ett par miljoner.

Har överlag mycket god ekonomi, men blir väl inte så kul att betala 3-7% ränta på ett lån på ett par miljoner + 1+3% amortering. Alternativet är att binda räntan t.ex. fem år och möjligen få <2% vilket är godtagbart, men risken är att man kommer ut på en dålig sida av bostadsmarknaden om fem år om bostadspriserna har kraschat och/eller räntorna ligger mycket högre.

Vad tänker ni om det? Hur hade ni gjort?
Citera
2022-03-23, 19:42
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digipoor
Om man ännu inte har gjort inträde på bostadsmarknaden, hur rimligt är det att köpa bostad nu, innanför tullarna?

Har överlag mycket god ekonomi, men blir väl inte så kul att betala 3-7% ränta på ett lån på ett par miljoner + 1+3% amortering. Alternativet är att binda räntan t.ex. fem år och möjligen få <2% vilket är godtagbart, men risken är att man kommer ut på en dålig sida av bostadsmarknaden om fem år om bostadspriserna har kraschat och/eller räntorna ligger mycket högre.

Antar att du har en minst lika stor kapitalinsats, annars kan du sluta räkna och fundera direkt. Under 4 mill får du inte mycket innanför tullarna.
Citera
2022-03-23, 19:55
Medlem
Man tänkte så för 5, 10, 15 år sedan också.
Det går inte riktigt att tajma marknaden, än så länge har ju det bästa varit att ha köpt något i förrgår.
Så länge inte ryssarna bombar Stockholm så finns det väl inte heller något som tyder på att bostadspriserna kommer krascha. (Trots alla som har sagt - hur länge som helst - att "bubblan" kommer spricka när som helst).
Citera
2022-03-23, 21:20
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Man tänkte så för 5, 10, 15 år sedan också.
Det går inte riktigt att tajma marknaden, än så länge har ju det bästa varit att ha köpt något i förrgår.
Så länge inte ryssarna bombar Stockholm så finns det väl inte heller något som tyder på att bostadspriserna kommer krascha. (Trots alla som har sagt - hur länge som helst - att "bubblan" kommer spricka när som helst).

Man har alltid resonerat som att det har varit för dyrt precis när man har köpt. Det som nu kan påverka priserna är räntan, men det blir nog marginellt på priserna. I slutändan kommer de gå upp, särskilt med tanke på inflationen just nu.

Jag startade en tråd angående det påtvingade amorteringskravet, där kan du läsa många bittra inlägg från domedagsprofeter som tydligt uttrycker sin avundsjuka pga att de kontinuerligt missar chansen att komma in på bostadsmarknaden (jag har kanske provocerat lite i tråden också… &#128518

(FB) Ta bort amorteringskravet på bostäder nu!
Citera
2022-03-23, 22:09
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av digipoor

Om jag planerade att bo där långsiktigt, låt säga tio år, eller om jag bestämde mig för att hålla mig till samma stad om jag skulle flytta inom en kortare tidsperiod, då skulle jag köpa min bostad.

Är jag orolig för att framtida ränterörelser kan ställa till det för min ekonomi, då skulle jag binda lånet en så lång period som jag beräknade att det skulle ta att nå en belåningsgrad där ränterörelser spelar mindre roll.

Om min privatekonomi inte hade hållit för ovanstående, eller om jag var osäker på min framtida inkomst, då skulle jag inte köpt min bostad.

Om jag kände att mina planer för livet inom något år sträckte sig utanför staden där jag för tillfället bodde, då skulle jag inte köpa en bostad där.
Senast redigerad av lemmeln 2022-03-23 kl. 22:12.
Citera
2022-03-25, 21:14
Medlem
För o nackdelar.
Fördelen med att köpa nu är att dessa år får du aldrig tillbaks att bo i Stockholm som 25 åring jämfört med 40 åring är mycket roligare när man har all energi och kan umgås med att vänner som ej ännu har familjer.

Det ekonomiska vet ingen men finns ju en tumregel att man ska vara villig o bo i sin bostad minst 10 år för o skydda sig mot allt för stort värdetapp kan dock ta ännu längre tid för marknaden att återhämta sig ingen vet
Citera
2022-03-27, 09:15
Medlem
Sitter i samma sits. Sålt av alla fonder och aktier, ligger i cash på låga räntekonton och funderar på inträde på bostadsmarknaden. Varit på resande fot många och inte klivit in, men nu har jag jobb innanför tullarna och vill flytta in. Svårt att veta hur man ska göra. Är ju svindyrt just nu, men man vet verkligen aldrig. Känns som det inte går att spekulera längre då marknaden inte drivs av logik
Citera
2022-03-27, 11:47
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Sitter i samma sits. Sålt av alla fonder och aktier, ligger i cash på låga räntekonton och funderar på inträde på bostadsmarknaden. Varit på resande fot många och inte klivit in, men nu har jag jobb innanför tullarna och vill flytta in. Svårt att veta hur man ska göra. Är ju svindyrt just nu, men man vet verkligen aldrig. Känns som det inte går att spekulera längre då marknaden inte drivs av logik

Marknaden drivs av marknadskrafter som tillgång och efterfrågan på den begränsade mängden av bostäder.

Så länge det finns fler folk som vill flytta in till centrala Stockholm jämfört med folk som dör eller flyttar ut, så har jag svårt att förstå hur priserna skall sjunka på lång sikt.
Citera
2022-03-27, 13:24
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Känns som det inte går att spekulera längre

Jag missade det här.

Skall du spekulera i bostadsmarknaden, eller är du ute efter att skaffa dig en bostad för att du vill bo där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in