Citat:
Ursprungligen postat av
digipoor
Om man ännu inte har gjort inträde på bostadsmarknaden, hur rimligt är det att köpa bostad nu, innanför tullarna?
Belåningsgraden är ca 70-80% vilket innebär ett lån på ett par miljoner.
Har överlag mycket god ekonomi, men blir väl inte så kul att betala 3-7% ränta på ett lån på ett par miljoner + 1+3% amortering. Alternativet är att binda räntan t.ex. fem år och möjligen få <2% vilket är godtagbart, men risken är att man kommer ut på en dålig sida av bostadsmarknaden om fem år om bostadspriserna har kraschat och/eller räntorna ligger mycket högre.
Vad tänker ni om det? Hur hade ni gjort?
Om jag planerade att bo där långsiktigt, låt säga tio år, eller om jag bestämde mig för att hålla mig till samma stad om jag skulle flytta inom en kortare tidsperiod, då skulle jag köpa min bostad.
Är jag orolig för att framtida ränterörelser kan ställa till det för min ekonomi, då skulle jag binda lånet en så lång period som jag beräknade att det skulle ta att nå en belåningsgrad där ränterörelser spelar mindre roll.
Om min privatekonomi inte hade hållit för ovanstående, eller om jag var osäker på min framtida inkomst, då skulle jag inte köpt min bostad.
Om jag kände att mina planer för livet inom något år sträckte sig utanför staden där jag för tillfället bodde, då skulle jag inte köpa en bostad där.