2022-03-23, 19:21
Medlem
Hej

Jag räknar på det ekonomiska i att importera en begagnad tesla s med fri SC från Norge.

Räkneexempel. Pris 250,000 NOK ger ca 275,000 sek

Räkna med att man åker hämtar den själv.

Tull på 10% och moms på allting 25% ger över 35% högre totalpris och 35% prisskillnad är det ju inte mellan Sverige och Norge.

Hur fuskar man med att få detta få ihop?

Ber man om 30-40% lägre inköpssumma på kontraktet, för över den summan och resten svart till säljaren?

Eftersom till och moms som förstör hela kalkylen, baseras på köpekontraktet.

Finns det andra genvägar att få detta att gå ihop sig?
Citera
2022-03-23, 19:30
Medlem
Vaskamansagas avatar
Kör med utländska brickor och hoppas att du aldrig krockar. Skattefritt.
Citera
2022-03-23, 21:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Hej

Jag räknar på det ekonomiska i att importera en begagnad tesla s med fri SC från Norge.

Tull på 10% och moms på allting 25% ger över 35% högre totalpris och 35% prisskillnad är det ju inte mellan Sverige och Norge.

Ber man om 30-40% lägre inköpssumma på kontraktet, för över den summan och resten svart till säljaren?

Moms etc är nog ditt minsta problem..

Varför ta en sådan enorm ekonomisk risk med en gammal tesla?
Risken är överhängande att du råkar ut för enorma reparationskostnader.
Dessutom börjar det bli dags att byta en massa slitdelar på en tesla i den prisklassen, och det blir snabbt dyrt..

Låter som en ren förlustaffär kryddat med stora risker.

Satsa på en ny diesel eller en ny elbil i samma prisklass istället.
Visst, du får inte sportbilsprestanda då, men du får en ny bil med full nybilsgaranti och ett problemfritt bilägande i flera år framåt.
Med en slutkörd tesla kommer du få ligga sömnlös i många nätter.. är det verkligen värt det?
Citera
2022-03-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Kör med utländska brickor och hoppas att du aldrig krockar. Skattefritt.

Det var inte seriöst svarat. För det första får jag med svenskt
Citera
2022-03-23, 22:02
Medlem
Hamleyss avatar
Du tänker inte helt rätt:

Om bilen kostar 100.000 så måste du betala tull med 10%
Hittills har bilen kostat 110.000

Ovanpå inköpspris och tull måste du betala moms på 25%

110.000 x 1.25 = 137.500

Skattepåslaget är 37.5%

Du kan hävda att bilens pris är lägre för att undgå skatt.
Tullen har ganska bra koll och om du försöker fuska så gör du dig skyldig till en brottslig handling

Staten brukar inte lägga fingrarna emellan när det gäller skattebrott
Citera
2022-03-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Moms etc är nog ditt minsta problem..

Varför ta en sådan enorm ekonomisk risk med en gammal tesla?
Risken är överhängande att du råkar ut för enorma reparationskostnader.
Dessutom börjar det bli dags att byta en massa slitdelar på en tesla i den prisklassen, och det blir snabbt dyrt..

Låter som en ren förlustaffär kryddat med stora risker.

Satsa på en ny diesel eller en ny elbil i samma prisklass istället.
Visst, du får inte sportbilsprestanda då, men du får en ny bil med full nybilsgaranti och ett problemfritt bilägande i flera år framåt.
Med en slutkörd tesla kommer du få ligga sömnlös i många nätter.. är det verkligen värt det?

Jag kör många mil om året och det är bara tesla som uppfyller kraven på den körmodell som mitt liv är.

Jag tänker att bilen är odödlig. Det finns bevis på att de går hundra tusen mil varför en som gått 15-20 tusen mil verkar vettig.

Sen vill jag ha gratis SuC. Jag orkar inte med att köpa en elbil varefter elpriserna skenar så som dieseln har gjort. Det skulle göra bilen värdelös precis som en ny Volvo diesel är idag. Helt osäljbar.
Citera
2022-03-23, 22:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag kör många mil om året och det är bara tesla som uppfyller kraven på den körmodell som mitt liv är.

Jag tänker att bilen är odödlig. Det finns bevis på att de går hundra tusen mil varför en som gått 15-20 tusen mil verkar vettig.

Sen vill jag ha gratis SuC. Jag orkar inte med att köpa en elbil varefter elpriserna skenar så som dieseln har gjort. Det skulle göra bilen värdelös precis som en ny Volvo diesel är idag. Helt osäljbar.

Läst lite för mycket på tesla sektens hemsida eller?

Äldre Teslor är ökända problembilar med dyra reperationskostnader.

Elmotorerna till model S har dåliga lager, de håller inga 20.000 mil, inte sällan rasar de redan innan 15.000 mil, och det blir dyrt när motorn rasar..
Problem med laddelektroniken förekommer, = svindyrt.
Reduktionslådorna kan också behöva repareras, = svindyrt.
Batterihaverier förekommer, batteriet kan hålla 40.000 mil, eller bara 28.000 mil, det vet du aldrig, och ett nytt kostar lika mycket som bilen är värd..
Defekt AC kompressor är inte ovanligt, dyrt som fan de också.
Slitdelar som bromsar, 12 volts batteri, fjädrar, stötdämpare, stag etc är dyrt att reparera, saltade premiumpriser minst sagt..

Det blir dyra mil, med stora risker.
Citera
2022-03-23, 23:31
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Hej

Peugeot 208e , Ca 3500/månad vid 2000 mil år. 11sek per mil över.
Bara att lämna tillbaka efter 3 år.
Ladda hemma på natten för under 50 öre/kw (2kw = 1 mil)
Svårslagen ekonomi??
Citera
2022-03-24, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Läst lite för mycket på tesla sektens hemsida eller?

Äldre Teslor är ökända problembilar med dyra reperationskostnader.

Elmotorerna till model S har dåliga lager, de håller inga 20.000 mil, inte sällan rasar de redan innan 15.000 mil, och det blir dyrt när motorn rasar..
Problem med laddelektroniken förekommer, = svindyrt.
Reduktionslådorna kan också behöva repareras, = svindyrt.
Batterihaverier förekommer, batteriet kan hålla 40.000 mil, eller bara 28.000 mil, det vet du aldrig, och ett nytt kostar lika mycket som bilen är värd..
Defekt AC kompressor är inte ovanligt, dyrt som fan de också.
Slitdelar som bromsar, 12 volts batteri, fjädrar, stötdämpare, stag etc är dyrt att reparera, saltade premiumpriser minst sagt..

Det blir dyra mil, med stora risker.

Vad är teslasektens sida för nåt? 🧐
Citera
2022-03-24, 11:36
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Det var inte seriöst svarat. För det första får jag med svenskt

Jo det funkar nog ganska bra att köra så sålänge du inte är med om någon olycka. Men med såpass dyr bil som du tänkte köpa så behöver man väl försäkring i alla fall, och då måste du väl skatta en massa.
Citera
2022-03-24, 16:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vad är teslasektens sida för nåt? 🧐
https://teslaclubsweden.se/
Citera
2022-04-24, 22:51
Medlem
Gör du det du funderar på men gör det ordentligt, detta med att skriva ner kvitton på bilar som man köpt utanför eu land har gjorts i evigheter. Gör det smart bara.
Fixa så att personen du köper bilen av gärna lägger ut en annons bara som bevis på att bilen legat ute till det priset o för över den summan du uppger för tullen i en egen överföring o komplettera den andra delen av summan via annat konto, tex ifrån nån anhörig. Du kan också be säljaren att uppge defekter på bilen och att det är därför den säljes billigt. Dom kan misstänka o skrämma dig vid tullen men det ska också bevisas.
Har gjort detta ett ex antal ggr både ifrån usa o Norge o aldrig åkt dit. Varit frågor o lite misstänksamhet men har alltid gått vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in