2022-03-22, 21:45
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Folk (inklusive undertecknad) diskuterar ju ofta bostadsbubblans vara eller icke vara. Men det slår mig att man sällan skiljer mellan olika typer av bostäder och geografiska platser när man diskuterar denna mytomspunna bubbla. Så det tänkte jag att vi skulle spekulera i här!

Är det...
  • Djursholmsvillan?
  • Den kvadratsmarta tvåan på Söder?
  • Trean med renoveringsbehov i Botkyrka?
  • Fritidshuset i Stockholms skärgård?
  • Studentettan i Uppsala?
  • Familjevillan i medelklassförort?
  • Villan på Landet™

... Som riskerar högst relativt fall i procent i en situation där skiten träffar fläkten? Där arbetslösheten ökar, inflationen drar iväg och både räntor och energipriser skenar?

Diskutera i små grupper!
Citera
2022-03-22, 21:52
Medlem
Det man lärt sig från tidigare krascher är att större lägenheter minskar mer i värde än mindre lägenheter, samma sak med hus. Man ser också att läget påverkar minskningen och då är läget det som håller upp priset. Så då borde tex södermalm vara bättre än årsta.
Så det man kan rekommendera vid pris ras är att man byter upp sig i storlek eller område för det är där som ökningen kommer sen.
Citera
2022-03-22, 22:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Det man lärt sig från tidigare krascher är att större lägenheter minskar mer i värde än mindre lägenheter, samma sak med hus. Man ser också att läget påverkar minskningen och då är läget det som håller upp priset. Så då borde tex södermalm vara bättre än årsta.
Så det man kan rekommendera vid pris ras är att man byter upp sig i storlek eller område för det är där som ökningen kommer sen.

Personligen tänkte jag mig att det skulle vara tvärtom angående storleken just p.g.a ränteklimatet på sistone.

När det gäller bostadsrätter är ju ettor/tvåor i många fall rätt rejält uppblåsta i termer av pris per kvadratmeter just p.g.a att räntan blir en så liten utgiftspost i kalkylen och avgiften/amorteringen tar över. Men jag kanske tänker fel där?

Det finns gott om topprenoverade tvåor som gått högre än medelfina treor på min adress till exempel. Med avgifter runt 500 kr/kvm per år.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-22 kl. 22:22.
Citera
2022-03-22, 22:51
Medlem
Hamleyss avatar
Det finns ett intressant samband mellan priskänslighet och adresser som ofta är till salu.

Bottenplan på följande stockholmsadresser är ett hett tips:
- Sveavägen
- Valhallavägen
- Flemminggatan

Ingen jävel vill bo där men kan tänka sig att stanna en stund medan jakten på nästa bättre bostad kommer.

My 10 cents...
Citera
2022-03-24, 20:20
Medlem
KognitivDissonanss avatar
"Diskutera i små grupper", nej dra åt helvete istället

Villor på landet som gått upp snabbast, och orter som Kalergifieras snabbast.

Hög bensin/diesel+hög uppvärmning+höjd ränta=katastrof för villor på landet. Finns dessutom variabeln Kalergifiering (folkutbyte av etniska svenskar mot afrikaner och araber) så är det (katastrof)² för priset.

Exempelvis Hyltebruk och omnejd.
https://exakt24.se/nar-islamisterna-tog-over-hyltebruk/
Senast redigerad av KognitivDissonans 2022-03-24 kl. 20:45.
Citera
2022-03-24, 21:46
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Är det...
  • Djursholmsvillan?
  • Den kvadratsmarta tvåan på Söder?
  • Trean med renoveringsbehov i Botkyrka?
  • Fritidshuset i Stockholms skärgård?
  • Studentettan i Uppsala?
  • Familjevillan i medelklassförort?
  • Villan på Landet™

Det är intressant att spekulera.

Jag tror villorna kommer klara sig väldigt bra. Det är en stor brist på dessa och knappt några nybyggnationer i storstadsregioner när inga tomter släpps ut på marknaden.

Sedan håller jag med tidigare i tråden om villor i billigare bruksorter har bidragit till att personer med annan etnicitet kunnat få en chans att bo i egen villa. Oftast är priserna från en ganska låg nivå. Så jag tror de kommer stå sig väl. Beroende på etnicitet har man olika synsätt på familjen och visa kulturer har flera generationer boende hos sig.

Främst tror jag det handlar om bostadsrätter som kommer tappa sitt pris. Speciellt när man inte vet hur föreningens skulder kan se ut. Ökar räntan på lånen i föreningen och de privata lånen är man dubbelbunden.

Fritidshus kan förmodligen gå ner något. Men samtidigt har man har sett att människor köper fritidsboende för permanentboende och byggt om standarden på det klassiska ”fritidshuset”.

Jag är av uppfattningen att villaägare mer sällan säljer och köper nya boenden i lika hög grad som bostadsrättsägare. Rätta mig gärna. Det är högre ruljangs på bostadsrätter och fler omflyttningar. Bryts något i den kedjan får det troligen högre konsekvenser.

Människors dröm är väl ända en typ av villa?
Senast redigerad av Moksha 2022-03-24 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in