Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Är det...
- Djursholmsvillan?
- Den kvadratsmarta tvåan på Söder?
- Trean med renoveringsbehov i Botkyrka?
- Fritidshuset i Stockholms skärgård?
- Studentettan i Uppsala?
- Familjevillan i medelklassförort?
- Villan på Landet™
Det är intressant att spekulera.
Jag tror villorna kommer klara sig väldigt bra. Det är en stor brist på dessa och knappt några nybyggnationer i storstadsregioner när inga tomter släpps ut på marknaden.
Sedan håller jag med tidigare i tråden om villor i billigare bruksorter har bidragit till att personer med annan etnicitet kunnat få en chans att bo i egen villa. Oftast är priserna från en ganska låg nivå. Så jag tror de kommer stå sig väl. Beroende på etnicitet har man olika synsätt på familjen och visa kulturer har flera generationer boende hos sig.
Främst tror jag det handlar om bostadsrätter som kommer tappa sitt pris. Speciellt när man inte vet hur föreningens skulder kan se ut. Ökar räntan på lånen i föreningen och de privata lånen är man dubbelbunden.
Fritidshus kan förmodligen gå ner något. Men samtidigt har man har sett att människor köper fritidsboende för permanentboende och byggt om standarden på det klassiska ”fritidshuset”.
Jag är av uppfattningen att villaägare mer sällan säljer och köper nya boenden i lika hög grad som bostadsrättsägare. Rätta mig gärna. Det är högre ruljangs på bostadsrätter och fler omflyttningar. Bryts något i den kedjan får det troligen högre konsekvenser.
Människors dröm är väl ända en typ av villa?