Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Även Martin Åslund var skeptisk och ville inte hylla för mycket. Han är inte som en 16 åring i kroppen. Jmf med tex Zlatan, Beckham eller R7 när de var 16 så skiljer det mil med hur deras kroppar sen blev som fullvuxna matadorer. Så långt delar jag dina åsikter och Åslunds.
Jag vill även flika in en varning, kan man vara hundra på att hans ålder är korrekt? Skulle inte förvåna mig om han egentligen är 18 (kanske tom 19) och då får man ju snarare Isak vibbar än laudrup. Eller R Sanchez varning som jag visserligen tycker gör det bra i lille när jag väl ser honom spela. Men vet inte om han utvecklats så mycket egentligen sen han avgjorde EM.
Jag har alltid hävdat att de viktigaste åren i en killes utveckling är åren 16-19. Så nu är det show time. Frågan är väl också vilket landslag han väljer. Kopplingen till Sverige känns inte vattentät och det skulle väl lika gärna kunna bli Kuwait, Syrien eller varför inte Danmark om inte Janne hugger tillräckligt snabbt. Tror inte man kan vänta till killen passerat 20 iaf.
Man får också in tankarna på ödegaard.
Så många konstiga saker här. Att han är lite mindre och redan hävdar sig så bra på senior nivå som 16åring (både tekniskt och intellektuellt är han över senior nivå i skandinaviska mått redan) är ju snarare ett positivt tecken. Det är betydligt värre när det är en storväxt knatte som spelat med fysiskt övertag i juniorleden och är skitsvårt att bedömma hur det översätter till seniorspel men när det är ren teknik och fotbolls IQ, som redan nu visat sig översätta väl TROTS fysiskt underlägsen, så är det inte en inbjudan till skepticism för mig. Tvärtom.
En annan sak du nämner.. tvekan över hans ålder? Grabben ser EXAKT ut som en 16åring och han kom till Sverige som 6åring. Att ljuga om ålder i den åldern generellt, är ganska svårt. Det är enorm skillnad på 4åringar/8åringar och 6åringar oftast och är det inte det då så märks det när de förväntas vara 10 etc. Det finns 0 indikationer om fel åldersangivning utan tvärtom, han ser exakt ut som sin ålder på alla sätt. Totalt meningslös skit jag ser för ofta i fotboll när det kommer till invandrare. Det finns vissa fall, sure. Men bara för man inte är född i Sverige finns det inte underlag till att ifrågasätta åldern, speciellt inte när det är 0 indikationer på det heller.
Han kan heller inte välja Danmark. Han kan välja Kuwait, Syrien(TROR jag, inte säker ens där) och Sverige. Varav han bara representerat Sverige och visat stark ambition därefter enligt tränare och intervjuer osv. Sen kan såklart också nämna att Sverige är det enda av alternativen som erbjuder EM och är bäst av valen osv.
Ödegaard referensen fattar jag inte riktigt med tanke på hur bra han är. Real flytten var väl förhastad men i övrigt är han ju galant och är enormt bra för ett växande Arsenal samt är kapten för sitt landslag, som 23åring. Det är ju ett fantastiskt scenario.