2022-03-22, 07:35
Medlem
Ghastens avatar
Om du inte vill lista dej dår du söka dej till privatakliniker. Det är ju inte så att inte kan byta om du inte tyckte om det stället. Du kan byta hur många gånger du vill.
Citera
2022-03-22, 09:11
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Du har fel. I Sverige har vi gratis sjukvård men det innefattar inte vårdcentral att du kan knalla runt som en lallare utan är det akut finns just…. Akuten. Är du missnöjd med besöket kan du lista dig någon annanstans

Du har fel, man får inte kräva listning. Vårdvalet är fritt och man får vända sig till vilken vc man vill, utan att behöva lista sig.

Informationen tog ca 2 sek att googla fram.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...ardmottagning/
Citera
2022-03-22, 09:25
Medlem
Citat:
Du har fel. I Sverige har vi gratis sjukvård men det innefattar inte vårdcentral att du kan knalla runt som en lallare utan är det akut finns just…. Akuten. Är du missnöjd med besöket kan du lista dig någon annanstans

För det första så har jag INTE tänkt att "knalla runt som en lallare" och för andra så har du fel! Det tar 2 sekunder att googla få fram vad som gäller kring detta, men det följs inte!
Citera
2022-03-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Du har fel, man får inte kräva listning. Vårdvalet är fritt och man får vända sig till vilken vc man vill, utan att behöva lista sig.

Ja - det står att man får SÖKA var man vill. Men var står det att varje enhet är tvungen att ta emot dig utan motprestation? De är skyldiga att ge AKUT vård. Hur mycket på en VC är akut? En penicillinkur, möjligtvis.
Citera
2022-03-22, 09:38
Bannlyst
Citat:

Informationen tog ca 2 sek att googla fram.

Citat:
Ursprungligen postat av RFVN1531
För det första så har jag INTE tänkt att "knalla runt som en lallare" och för andra så har du fel! Det tar 2 sekunder att googla få fram vad som gäller kring detta, men det följs inte!
Jag ska svara er båda på ett och samma inlägg.
hälso- och sjukvårdsnämnden slår fast att man får söka vård var som helst om det är brådskande inte annars. Alltså är det ett akutfall så behövs ingen listning oavsett vad ni läser på 1177. Så vi summerar att ni båda har fel och man ska vara listad innan besök annars blir man nekad Om det inte är ett akutfall vilket kan hänvisas till akuten eller den aktuella vårdcentralen.
Citera
2022-03-22, 09:42
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Ja - det står att man får SÖKA var man vill. Men var står det att varje enhet är tvungen att ta emot dig utan motprestation? De är skyldiga att ge AKUT vård. Hur mycket på en VC är akut? En penicillinkur, möjligtvis.

Såhär står det bla;

”.. Viktigt att känna till:

Det finns inga krav på att vara listad för att få vård. Du som har valt att inte lista dig har alltid rätt att få vård.

Är du redan listad på en mottagning kan du få akut hjälp, oavsett vilken vårdcentral du besöker, utan att behöva lista om dig.

Ska du däremot genomgå en utredning kan du bli hänvisad till den vårdcentral där du är listad, alternativt be att få lista om dig..”
Citera
2022-03-22, 09:49
Medlem
Ja?

Vad är det du söker för? Är det akut?
Citera
2022-03-22, 09:54
Bannlyst
Citat:
Såhär står det bla;

”.. Viktigt att känna till:

Det finns inga krav på att vara listad för att få vård. Du som har valt att inte lista dig har alltid rätt att få vård.

Är du redan listad på en mottagning kan du få akut hjälp, oavsett vilken vårdcentral du besöker, utan att behöva lista om dig.

Ska du däremot genomgå en utredning kan du bli hänvisad till den vårdcentral där du är listad, alternativt be att få lista om dig..”
Intressant du valt inte citera mig men det var väl för magstarkt. Vård kan du alltid få men inte på vilken vc som helst vilket redan påpekats. Du kanske är trög.. Summering är att listning är ett krav om du ska söka vård som inte är akut. Tack för ordet
Citera
2022-03-22, 09:57
Medlem
90 talist antar jag? bara lista dig eller gå till den vc som du är listad på hur svårt kan det vara.
Citera
2022-03-22, 09:58
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Intressant du valt inte citera mig men det var väl för magstarkt. Vård kan du alltid få men inte på vilken vc som helst vilket redan påpekats. Du kanske är trög.. Summering är att listning är ett krav om du ska söka vård som inte är akut. Tack för ordet

Men det står väl inte heller i trådstarten att det gäller akut vård..? Eller?

Varför var det ”magstarkt” att jag inte citerade dig? Jag hade inte ens läst ditt svar än?
Citera
2022-03-22, 10:04
Bannlyst
Citat:
Men det står väl inte heller i trådstarten att det gäller akut vård..? Eller?

Varför var det ”magstarkt” att jag inte citerade dig? Jag hade inte ens läst ditt svar än?
Spela inte dum nu när du har fel. Akut vård eller inte man har inte rätt att besöka vilken vc som helst som du påstår. Sänk näbben i sand istället för detta var du inte duktig på
Citera
2022-03-22, 10:13
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Spela inte dum nu när du har fel. Akut vård eller inte man har inte rätt att besöka vilken vc som helst som du påstår. Sänk näbben i sand istället för detta var du inte duktig på

Men va?
Jag svarar på frågeställningen i trådstarten med vad det står på 1177.se? Och igen, TS efterfrågar inte heller ”akut vård” så jag fattar inte varför det diskuteras?

Om det nu står fel på 1177:s hemsida är det väl bättre att du tar kontakt med dom så att felet rättas till istället för att sitta och spela viktigpetter och vara allmänt otrevlig här på fb?

Styrkekram! Du verkar behöva en..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in