Häktnings protokoll 23/3-22 Dagboksblad 25/3-22 Mål nr MT B 3113-22 Mord
Häktnings protokoll: 2022-03-23
Misstänkt: F*bian C*derholm (*a,e)
Saken:
Mord; nu fråga om häktning
Åklagaren yrkar enligt aktbil. 3.
Försvararen uppger att F*bian C*derholm erkänner brott samt medger åklagarens häktningsyrkande och åklagarens begäran om tillstånd att besluta om restriktioner.
Beslut: F*bian C*derholm häktad.
Åklagaren: får tillstånd att meddela restriktioner.
Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 20 april 2022, kl. 11.00.
Tingsrätten beslutar att inhämta § 7-intyg.
SKÄLEN FÖR BESLUTET:
F*bian C*derholm är på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord den 21 mars 2022 på Latinskolan, Amiralsgatan 2 i Malmö stad.
I parternas närvaro upprättas följande preliminära
TIDSPLAN:
Åklagaren uppger att det preliminärt kommer att ta tre till sex månader innan åtal kan väckas.
Föredraganden anmäler: E*ic T*gesson har överklagat tingsrättens beslut och begärt att hovrätten bifaller hans begäran om utfående av handlingarna.
BESLUT:
Hovrätten avslår överklagandet.
Skäl för beslutet
Protokollet från häktningsförhandlingen vid Malmö tingsrätt är numera upprättat.
Det ankommer på tingsrätten att, efter en ny framställning från E*ric T*gesson ta ställning till om denna handling kan lämnas ut.
Enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) gäller sekretess för upp- gifter som hänför sig till förundersökning i brottmål om det kan antas att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas om uppgiften röjs.
I likhet med tingsrätten anser hovrätten att uppgifterna i häktningspromemorian omfattas av sekretess enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen då det kan antas att förundersökningen motverkas om uppgifterna röjs. Överklagandet ska därför avslås.
Senast redigerad av Doiten 2022-03-25 kl. 12:04.
I detalj? Varför? Det får du kanske veta i fup. Men det är långt dit. Står du ut till dess? Ursäkta ironin.Men sådan morbid, respektlös nyfikenhet får mig att må illa.
Det är naturligt att vara nyfiken/fascinerad etc. när ngt sånt här händer, varför shamea?
Åklagaren yrkar enligt aktbil. 3.
Försvararen uppger att F*bian C*derholm erkänner brott samt medger åklagarens häktningsyrkande och åklagarens begäran om tillstånd att besluta om restriktioner.
Beslut: F*bian C*derholm häktad.
Åklagaren: får tillstånd att meddela restriktioner.
Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 20 april 2022, kl. 11.00.
Tingsrätten beslutar att inhämta § 7-intyg.
SKÄLEN FÖR BESLUTET:
F*bian C*derholm är på sannolika skäl misstänkt för två fall av mord den 21 mars 2022 på Latinskolan, Amiralsgatan 2 i Malmö stad.
I parternas närvaro upprättas följande preliminära
TIDSPLAN:
Åklagaren uppger att det preliminärt kommer att ta tre till sex månader innan åtal kan väckas.
Är det endast jag som tyckte att ambulanspersonalen rörde sig så SJUKT långsamt i videon när de lastade in den skadade kvinnan i ambulansen? Helt sjukt! Att de körde in britsen långsamt i bilen och sedan gick istället för sprang kostade kanske henne livet?! De borde ju ha SPRUNGIT!!!
Vad hade hänt om de faktiskt agerat snabbt som attan med att få in henne och iväg henne till sjukhuset undrar man..
Är det endast jag som tyckte att ambulanspersonalen rörde sig så SJUKT långsamt i videon när de lastade in den skadade kvinnan i ambulansen? Helt sjukt! Att de körde in britsen långsamt i bilen och sedan gick istället för sprang kostade kanske henne livet?! De borde ju ha SPRUNGIT!!!
Vad hade hänt om de faktiskt agerat snabbt som attan med att få in henne och iväg henne till sjukhuset undrar man..
Hon var antagligen uppenbarligen död. Då är det väl lite onödigt att stressa?
(Sedan funkar inte modern ambulansvård i Sverige som i arabvärlden att man bara lastar och kör fort som fan till sjukhus. Det moderna arbetssättet är att stabilisera patienten på plats och sedan under kontrollerade former transportera den till sjukhus.)
Hmm, om du visste hur vanligt det är att människor med en psykos sjukdom kan hålla ihop sig och ha en röd tråd under en kvarts samtal samt att de svarar nej på frågor som ex hör du röster etc. Då förstår du också att det är undermåligt om bedömningen går till på det viset.
Precis så är det, vet jag av min erfarenhet från mitt arbete inom psykvården.
I detalj? Varför? Det får du kanske veta i fup. Men det är långt dit. Står du ut till dess? Ursäkta ironin.Men sådan morbid, respektlös nyfikenhet får mig att må illa.
Nej, inte lagt märke till. Däremot reagerade jag över det polisen som medverkade i Efterlysts studio igår berättade.
Detta relativt nya begrepp PDV (pågåend dödligt våld). Att polisen vid en sådan insats inriktar sig på gärningsmannen, och således kliver över brottsoffer..utan att ens hjälpa de skadade.