2022-03-21, 09:50
Medlem
Cosmouses avatar
Hej alla. Jag söker ett ritprogram man kan använda på datorn.

Mer specifikt så tänkte jag något sånt här:
https://www.pinterest.se/pin/130604457935707627/

Är det någon som vet vad den på videon använder? Jag har ingen platta eller ritpenna, utan kommer köra via datorn istället. Behöver dock liknande program till PC. Någon som har en idé?
Citera
2022-03-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hej alla. Jag söker ett ritprogram man kan använda på datorn.

Mer specifikt så tänkte jag något sånt här:
https://www.pinterest.se/pin/130604457935707627/

Är det någon som vet vad den på videon använder? Jag har ingen platta eller ritpenna, utan kommer köra via datorn istället. Behöver dock liknande program till PC. Någon som har en idé?

Vilket vektorgrafik program som helst.
Citera
2022-03-21, 10:03
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vilket vektorgrafik program som helst.

Ah ok, är det så det heter när man ritar på fri hand?

Jag testade ett program nu som var gratis som heter Inkscape, verkar lovande. Jag är lite intresserad av när personen på videon ritar linjer så rättar den till sig själv, den smoothar till dom vassa kanterna liksom. Heter denna funktion något speciellt?
Citera
2022-03-21, 10:42
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ah ok, är det så det heter när man ritar på fri hand?

Jag testade ett program nu som var gratis som heter Inkscape, verkar lovande. Jag är lite intresserad av när personen på videon ritar linjer så rättar den till sig själv, den smoothar till dom vassa kanterna liksom. Heter denna funktion något speciellt?

Nej vektor är ett annat system än pixlar, just att den gör allt väldigt runt och mjukt.
Tills viss del så rättar de till sig men jag vet hur de blir exakt som på filmen, förmodligen någon inställning.

Har man en ritskärm till datorn så kan man göra lite mer än bara med musen dock.
Citera
2022-03-21, 11:07
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Nej vektor är ett annat system än pixlar, just att den gör allt väldigt runt och mjukt.
Tills viss del så rättar de till sig men jag vet hur de blir exakt som på filmen, förmodligen någon inställning.

Har man en ritskärm till datorn så kan man göra lite mer än bara med musen dock.

Har du tips på ett bra program som använder sig av vektor?
Citera
2022-03-21, 16:19
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Har du tips på ett bra program som använder sig av vektor?

Adobe illustrator är det enda jag kan någorlunda bra , jag tyckte inkshape var krångligt.
Citera
2022-03-25, 21:30
Medlem
Protons avatar
Programvara: Windows --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2022-03-25, 21:44
Medlem
anomaligns avatar
Jag tycker att Inkscape är ett bra program. Lite klurigt att få grepp om till en början då gränssnittet är snårigt som fan och har en miljon små knappar, men det finns bra tutorials.

Annars kan en snarlik användarupplevelse (alltså att kunna rita fina, jämna penseldrag med musen) åstadkommas genom att ha någon form av weighted smoothing på penseln i ett rasterprogram, som exempelvis gratisprogrammen Gimp eller Krita.
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Jag har testat massa olika men stör mig på att det tar alltid betalat. Hitta nyligen en hemsida som låter en rita rätt nice 3D ritningar och till med uppskatta material. Testa den rita.konstruktionshjalpen.nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in