Min depression släppte för ca ett år sen, efter 24 år. En av perioderna när det var som värst, var runt 2007 o 2008, då jag inte gjorde nånting. Bara satt hemma o drack öl. Visserligen gick jag ut för att köpa öl, men då hade jag butiken under mig, i samma byggnad. Köpte bara folköl eftersom min sociala fobi gjorde att jag inte gick till Systembolaget. Maten bestod av en hämtpizza sent på kvällen, de gånger jag ens "vågade" gå till pizzerian. Drog på mig SMS-lån o annan skit.
Men sen började på daglig sysselsättning o kom ut lite, bättre än inget. Senare bytte jag verksamhet o fick göra mer roliga grejer, o det var bra mycket bättre än att bara sitta hemma.
Men min depression började 1996, o jag tog kontakt med psykiatrin o fick lite medicin som inte hjälpte. Gå en promenad! Ja, jag vet att det är precis vad du
inte vill höra... Folk som säger nått i stil med "ryck upp dig" till en deprimerad vet inte mycket om depression.
Kanske börja med att försöka hitta vänner via nätet, så man inte känner sig så ensam? Försök få kontakt med psykiatrin, det är oftast kaotiskt lång kö dit, men vårdcentralen kan skriva ut antidepressiv medicin. Det är så individuellt hur den fungerar, så jag kan inte rekommendera någon särskild. Själv har jag Venlafaxin, vilken är en ganska stark. Sen tror jag du skulle må bra av någon bensodiazepin vid insättningen av medicinen, så att du kommer att våga gå ut. Men de skriver de inte gärna ut. Medicin kan ge viktuppgång eller viktnedgång, oftast varken eller. Jag behandlades med el-chocker 2004 o 2005, vilket hjälpte mot de värsta självmordstankarna, men minns inte större delen av 00-talet längre.
Nu har jag rätt bra läkare hos psykiatrin, då jag själv får välja vilka mediciner jag vill ha, så jag har gått igenom nästan alla o har hittat en bra kombination. Men det är naturligtvis inte roligt att gå igenom alla biverkningar. Blev överviktigt av en del (tillsammans med ölen o skräpmaten).
Om det inte vore mot reglerna att göra reklam, så hade jag postat en länk till ett forum som jag själv driver, för folk med svåra psykiska problem, där vi delar erfarenheter o tips, o bara pratar av oss. Men du kan få ett PM när du kommit upp i 50 inlägg.
Så för ett år sedan, så ändrade jag lite i medicineringen, o vips...
-Depressionen gick över, efter 24 år
-Gick ner 26 kg
-Började träna, från lat tjockis
-Slutade dricka alkohol helt, från att ha druckit dagligen
-Börjat studera, efter 17 års sjukskrivning
-Blivit mer social, umgås mer med vänner
-Gått ner från 4 mg Iktorivil dagligen, till endast vid behov
-Sov alltid till 10-11, nu går jag upp kl 06 varje dag
-Sover o somnar bättre o lättare, utan sömntablett
-Klarar av att sköta min ekonomi (hade god man tidigare)
-Klarar av att sköta mitt hem utan att behöva anlita städhjälp
Nu är jag även ute o föreläser om psykisk ohälsa för folk, vilket skulle ha varit helt otänkbart, att jag skulle prata inför grupp. Jag har i.o.f 6-7 mediciner kvar, men inte några särskilda biverkningar av dom.
Hoppas att du kryar på dig!