Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-23, 09:57
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Till TS:

Är du helt säker på att du inte fallit tillbaka i ätstörning? Det låter som det med tanke på dina matvanor och vad det är som får dig att inte vilja gå ut.

Vid ätstörningar är det väldigt vanligt att den sjuke isolerar sig allt mer, dels för att kunna vidmakthålla ätstörningen och dels pga. Osäkerheten kring utseende och kropp.

Sök hjälp. Det finns många bra ätstörningsmottagningar i landet. Lycka till!
TS verkar lida av svår depression, ätstörning och social ångest. Personen behöver SSRI på en gång och bör uppsöka vård snarast.

TS. Ring vårdcentralen och berätta om dina problem. Det finns hjälp att få! Du kan gå dit en tid då det inte finns många människor där. Dom kommer vara väldigt hjälpsamma och strukturera rätt så att det blir enklare för dig att ta dig dit. Eller så tar ni det på telefon. Prova ringa, ett steg i rätt riktning

Du behöver inte gå i KBT och sånt som någon annan sa och du kommer inte bli tvingad till något som du inte vill.
Citera
2022-03-24, 14:12
Medlem
ungherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför skulle man behöva lämna lägenheten för att betala hyra? Går du till till hyresvärd med en kappsäck full med guldpengar och betalar en gång i månaden eller vadå? Dom flesta betalar inte hyra kontant lmao.

Nej, men man behöver pengar för att kunna betala den så min poäng var snarare hur kan du betala hyran utan ett jobb?
Citera
2022-04-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
TS verkar lida av svår depression, ätstörning och social ångest. Personen behöver SSRI på en gång och bör uppsöka vård snarast.

TS. Ring vårdcentralen och berätta om dina problem. Det finns hjälp att få! Du kan gå dit en tid då det inte finns många människor där. Dom kommer vara väldigt hjälpsamma och strukturera rätt så att det blir enklare för dig att ta dig dit. Eller så tar ni det på telefon. Prova ringa, ett steg i rätt riktning

Du behöver inte gå i KBT och sånt som någon annan sa och du kommer inte bli tvingad till något som du inte vill.

Har redan kontakt med psykiatrin men det har oftast varit via videomöte. Har fått remiss till en ny enhet (tidigare läkare misstänker borderline/Eips) som jag ska gå imorgon. Har fortfarande inte lämnat min lägenhet och vet inte hur jag ska fixar det. Funderar om jag ska ta en taxi men är så rädd om det märks jag har varit isolerad. Liksom har inte pratat med en annan människa irl på flera månader. Jag vill inte vara en freak och äcklig.

Usch hatar mig själv och orkar inte. Vad händer om jag inte går? Är rädd att jag kommer bli tvångsomhändertagen om jag inte dyker upp? Har redan avbokat den förra mötet och lovade att jag kommer.

Hatar detta så mycket just nu
Citera
2022-04-05, 19:24
Medlem
Sladderbrallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killfortheday
Har redan kontakt med psykiatrin men det har oftast varit via videomöte. Har fått remiss till en ny enhet (tidigare läkare misstänker borderline/Eips) som jag ska gå imorgon. Har fortfarande inte lämnat min lägenhet och vet inte hur jag ska fixar det. Funderar om jag ska ta en taxi men är så rädd om det märks jag har varit isolerad. Liksom har inte pratat med en annan människa irl på flera månader. Jag vill inte vara en freak och äcklig.

Usch hatar mig själv och orkar inte. Vad händer om jag inte går? Är rädd att jag kommer bli tvångsomhändertagen om jag inte dyker upp? Har redan avbokat den förra mötet och lovade att jag kommer.
Hatar detta så mycket just nu

Gå på mötet! Taxi är perfekt. Du vet så väl att de sitter i ditt huvud, dessa tankesnurror som förvirrar å lurar din hjärna till flykt beteendet.
alla är så upptagna med sitt å vi kan inte tankeläsa eller se på andra människor hur någon mår!
Gör detta för DIN skull.
Du förtjänar att få må bra, du vill ju inte fortsätta denna negativa spiral?
Ta då emot den hjälp du får! Ta baby steps små saker ger ringar på vattnet till slut vågar å törs du mer. Stort lycka till !
DU KLARAR DET ♥️
Citera
2022-04-05, 19:30
Medlem
Låter som en väligt dålig idé...
Försök att få lite variation istället och gå ut lite och aktivera dig istället. Även om det kan vara svårt kanske, vet inte hur din situation ser ut.
Jag satt i en lägenhet i över 2 år utan att ha nån vidare kontakt med någon öht egentligen och det där är ett mönster du gärna bör bryta asap, mest destruktivt när du nu beskriver att det är den biten som spökar, dessutom. Du kanske kan hitta någon aktivitet att sysselsätta dig med om du nu inte har jobb atm?
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-04-05 kl. 19:50.
Citera
2022-04-13, 11:21
Medlem
Hallöj!

Som jag redan nämt tidigare, Så är det bästa botemedlet mot detta KETAMIN.
Ja, Jo det var någon i tråden som ifrågasatte mitt råd om Keta...

Något jag såklart kan tycka är helt OK...
Att man infrågasätter DIV substanser OSV....

Tyvärr, så lyckas inte all vår befolkning (utöver mig själv och mitt umgänge alltså) att fixa "race-matiskt" JA INTE FAN vet jag vad det heter på riktigt just NU?

AJA, Försök att haffa lite Keta som är 50% R och 50% S-isomatiskt? Isotopiskt? FUCK YOU....
Ni vet vad jag menar, Jävla pundare!

KETA, Är fan Jesus+gud i pulverform....

//StorkukenTavringsson....
Citera
2022-06-05, 01:00
Medlem
Hej, hur har det gått för dig?
Citera
2022-06-05, 04:19
Medlem
helt ärligt ts det finns egentligen bara en lösning på ditt problem och det är att bara gå ut. alla här kan skriva hur mycket dom vill om tips o så. men den enda som kan rädda dig från ditt mörker är du själv.
har varit i din sits tidigare och också varit i liknande situation som dig. men en dag bestämde jag mig bara för att gå ut och ska va ärlig med att det var skit jobbigt, men den känslan gick över till sist. sen har jag insett i efterhand nu när jag "mår bra" att det är ingen som bryr sig om dig eller tittar på dig för den delen. alla är fast i sina problem/sina liv. så det där med att man alltid tänker på att "folk kommer tycka jag är konstig hit o dit" är bara en illusion. vi alla är skruvade men vissa är bara bättre på att dölja det jämfört med andra.
Citera
2022-06-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nathe
Hej, hur har det gått för dig?

Jag har nu brutit min isolering men det beror också på jag kommer bli bostadslös om mindre än en månad. Så letar som en tok efter bostad. Så ja.. plus minus noll.
Citera
2022-06-06, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av Killfortheday
Hej, som det står i rubriken så vågar jag inte lämna min lägenhet. Innan pandemin så kunde jag isolera mig i kortare perioder speciellt under sommaren. Men det har blivit värre så att jag inte kan gå ut alls. Blir svårare nu när våren har kommit och det blir allt ljusare.

Allt känns så hopplöst och jag tror helt ärlig inte kan bryta detta mönster.
Fattar att jag behöver hjälp men hur ska jag fixa det om jag inte kan gå ut? Kan inte gå ut mitt på dagen eller kvällen. Kan inte kontakta en vän eller familj pga diverse anledningar.

Jag slösar bort mitt liv och kommer antagligen behöva avsluta mitt liv. Frågan är bara när.
Jag känner en kille på 28 år i Tanumshede som du kan tävla mot som inte har lämnat sin stuga på typ 4 år.
Jag känner honom inte närmre än så men han säger att det inte finns något värde att gå ut bara för syns skull.
Han har säkert varit hos tandläkare och dylikt men i övrigt vet jag inte vad jag ska ljuga om för att få honom att gå ut. Han kan ju titta ut genom sina rutor...
Ska jag hitta på att det ligger diamanter på gatorna, eller vad? Jag är smått nedstämd pga honom.
Citera
2022-06-07, 07:14
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathe
Hallöj!

Som jag redan nämt tidigare, Så är det bästa botemedlet mot detta KETAMIN.
Ja, Jo det var någon i tråden som ifrågasatte mitt råd om Keta...

Något jag såklart kan tycka är helt OK...
Att man infrågasätter DIV substanser OSV....

Tyvärr, så lyckas inte all vår befolkning (utöver mig själv och mitt umgänge alltså) att fixa "race-matiskt" JA INTE FAN vet jag vad det heter på riktigt just NU?

AJA, Försök att haffa lite Keta som är 50% R och 50% S-isomatiskt? Isotopiskt? FUCK YOU....
Ni vet vad jag menar, Jävla pundare!

KETA, Är fan Jesus+gud i pulverform....

//StorkukenTavringsson....
Jo, det funkar faktiskt!

För några år sen skaffade jag S-ketamin o gjorde egen nässpray o tog ca 80 mg 2 ggr i veckan. Blev lite påverkad i nån timme, men det är bara att lägga sig o lyssna på musik. O efter några gånger kändes det som efter de ECT-behandlingar jag fick på 00-talet. Man känner sig lite bättre, jag brukar beskriva känslan som att man är "nyduschad o fräsch". Min behandling räckte till omkring 12 ggr, men dessvärre satt effekten bara i, i ca 3 månader efteråt.

När jag mådde som sämst ville jag inte heller lämna min lägenhet. Drog mig för att ens gå o hämta pizza, fast jag nästan bor granne med en pizzeria.
Citera
2022-06-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Min depression släppte för ca ett år sen, efter 24 år. En av perioderna när det var som värst, var runt 2007 o 2008, då jag inte gjorde nånting. Bara satt hemma o drack öl. Visserligen gick jag ut för att köpa öl, men då hade jag butiken under mig, i samma byggnad. Köpte bara folköl eftersom min sociala fobi gjorde att jag inte gick till Systembolaget. Maten bestod av en hämtpizza sent på kvällen, de gånger jag ens "vågade" gå till pizzerian. Drog på mig SMS-lån o annan skit.

Men sen började på daglig sysselsättning o kom ut lite, bättre än inget. Senare bytte jag verksamhet o fick göra mer roliga grejer, o det var bra mycket bättre än att bara sitta hemma.

Men min depression började 1996, o jag tog kontakt med psykiatrin o fick lite medicin som inte hjälpte. Gå en promenad! Ja, jag vet att det är precis vad du inte vill höra... Folk som säger nått i stil med "ryck upp dig" till en deprimerad vet inte mycket om depression.

Kanske börja med att försöka hitta vänner via nätet, så man inte känner sig så ensam? Försök få kontakt med psykiatrin, det är oftast kaotiskt lång kö dit, men vårdcentralen kan skriva ut antidepressiv medicin. Det är så individuellt hur den fungerar, så jag kan inte rekommendera någon särskild. Själv har jag Venlafaxin, vilken är en ganska stark. Sen tror jag du skulle må bra av någon bensodiazepin vid insättningen av medicinen, så att du kommer att våga gå ut. Men de skriver de inte gärna ut. Medicin kan ge viktuppgång eller viktnedgång, oftast varken eller. Jag behandlades med el-chocker 2004 o 2005, vilket hjälpte mot de värsta självmordstankarna, men minns inte större delen av 00-talet längre.

Nu har jag rätt bra läkare hos psykiatrin, då jag själv får välja vilka mediciner jag vill ha, så jag har gått igenom nästan alla o har hittat en bra kombination. Men det är naturligtvis inte roligt att gå igenom alla biverkningar. Blev överviktigt av en del (tillsammans med ölen o skräpmaten).

Om det inte vore mot reglerna att göra reklam, så hade jag postat en länk till ett forum som jag själv driver, för folk med svåra psykiska problem, där vi delar erfarenheter o tips, o bara pratar av oss. Men du kan få ett PM när du kommit upp i 50 inlägg.

Så för ett år sedan, så ändrade jag lite i medicineringen, o vips...

-Depressionen gick över, efter 24 år
-Gick ner 26 kg
-Började träna, från lat tjockis
-Slutade dricka alkohol helt, från att ha druckit dagligen
-Börjat studera, efter 17 års sjukskrivning
-Blivit mer social, umgås mer med vänner
-Gått ner från 4 mg Iktorivil dagligen, till endast vid behov
-Sov alltid till 10-11, nu går jag upp kl 06 varje dag
-Sover o somnar bättre o lättare, utan sömntablett
-Klarar av att sköta min ekonomi (hade god man tidigare)
-Klarar av att sköta mitt hem utan att behöva anlita städhjälp

Nu är jag även ute o föreläser om psykisk ohälsa för folk, vilket skulle ha varit helt otänkbart, att jag skulle prata inför grupp. Jag har i.o.f 6-7 mediciner kvar, men inte några särskilda biverkningar av dom.

Hoppas att du kryar på dig!

Wow! Bara att gratulera till att livet vände tillslut! Blir så himla glad över sådana här historier. Tack för att du delade med dig. Pm:a gärna mig hemsidan! Lider själv av diverse psykisk skit samt ett utvecklat beroende i samband med det (dock nykter nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in