• 1
  • 2
2022-03-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
I Sverige räknas ej betald faktura som aktiv uppsägning av tjänsten.

Ok! Det är ju en lättnad att höra.

Räknas det också om företaget är baserat utomlands? Kanske då inte spelar någon roll om dom försöker driva in en skuld här i Sverige?

Edit: Men hur fungerar det med tex mobilabbonemang? Om jag inte betalar en faktura, så får jag isåfall påminnelse och sen inkasso och kronofogden osv och är skyldig att betala för alla återstående månader. Detta kanske inte gäller tex prenumerationstjänster utan bindningstid då?
Citera
2022-03-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLQ
Ok! Det är ju en lättnad att höra.

Räknas det också om företaget är baserat utomlands? Kanske då inte spelar någon roll om dom försöker driva in en skuld här i Sverige?

Edit: Men hur fungerar det med tex mobilabbonemang? Om jag inte betalar en faktura, så får jag isåfall påminnelse och sen inkasso och kronofogden osv och är skyldig att betala för alla återstående månader. Detta kanske inte gäller tex prenumerationstjänster utan bindningstid då?

Om du har bindningstid så har du det. Vid exempelvis ett mobilabonnemang räcker det att du slutar betala. Övrig skuld kommer inkrävas via ex kronofogden.
Citera
2022-03-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Om du har bindningstid så har du det. Vid exempelvis ett mobilabonnemang räcker det att du slutar betala. Övrig skuld kommer inkrävas via ex kronofogden.

Ok, tack! Bra och veta. Bindningstid tror jag nog inte att jag har. Vanligast för sådana tjänster är att man betalar löpande på månads eller årsbasis och på årsbasis brukar man då få betala en klumpsumma. Är rätt säker på att jag inte skulle teckna upp mig med bindningstid.

Kom på att dom brukar väl också iofs inaktivera mobilabbonemang om man slutar betala. Då går det inte att använda trots att man slutar betala dvs. Tänkte att om man slutar betala och då motsäger sig ett avtal, men ändå skulle kunna fortsätta använda företagets tjänster.
Senast redigerad av LLQ 2022-03-20 kl. 12:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in