2022-04-04, 10:24
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Två korrupta u-länder i krig är väl en mer korrekt beskrivning. Huruvida ryssarna är motiverade eller ej kan inte vare sig du eller jag bedöma. Objektivt sett räcker det för ryssen att de får garantier om alliansfritt Ukraina samt fredsavtal som garanterar autonomi för Donbass och fortsatt ryskt Krim, vilket hade varit möjligt att uppnå via avtal innan invasionen. Men nu verkar de istället rikta in sig på hela Svarta Havskusten . Dessutom har de nu orsakat stor materiell förstörelse och mänskligt lidande i Ukraina. Om ryssen drar sig tillbaka imorgon utan fredsavtal kommer Ukraina vara på en ännu sämre ulandsnivå än förut och US/EU kommer snabbt att glömma bort sin fattiga kusin. Ryssarna kommer inte att betala skadestånd.Bara så länge kriget pågår kan Zelensky håva in publicitet och pengar. Det är den bistra sanningen och många flyktingar kommer inte att vilja återvända . Ukraina efter kriget kommer att dras med samma interna problem som innan kriget fast från ett sämre läge.
Inga kommer heller att skriva om Ukraina på FB.
Det finns ingen äkta solidaritet här på FB bara egenintresse ang hur vi själva påverkas.

Bombningarna kostar i slutändan mer för Ryssland än för Ukraina. Västländer kommer stå på kö för att hjälpa till att bygga upp Ukraina.

Varför skulle Ukraina gå med på fredsavtal inför ett land som hotar med invasion? Och varför skulle dom lova alliansfrihet? Förresten vad spelar det för roll. Nato kan likväl placera ut sina baser I Norge och Polen. Ryssland öster om Ural är ju inte direkt intressant.
Citera
2022-04-04, 12:18
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Ungefär varannan dag retirerar Ryssen och är på väg hem. Denna förhoppning basuneras ut mot fonden av utbombade skelett av bostads hus. Enligt samma västpropaganda så dödar och mördar ryssen hej vilt övrig tid.

Tro inte på det du hör. Det är tillrättalagd propaganda från både väst och öst. Jag tror att väst ljuger allra flitigast. Det är mitt intryck iaf.
Citera
2022-04-04, 12:25
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ungefär varannan dag retirerar Ryssen och är på väg hem. Denna förhoppning basuneras ut mot fonden av utbombade skelett av bostads hus. Enligt samma västpropaganda så dödar och mördar ryssen hej vilt övrig tid.

Tro inte på det du hör. Det är tillrättalagd propaganda från både väst och öst. Jag tror att väst ljuger allra flitigast. Det är mitt intryck iaf.

Southfront ger dig fakta från Ukrainakriget som aldrig, säger ALDRIG rapporteras om i MSM.

https://southfront.org/category/all-articles/world/europe/ukraine/
Citera
2022-04-04, 12:49
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Rättelse, du måste mena: "DU låter som att du har en annan åsikt än jag, och det gör mig så upprörd att jag inte kan argumentera, utan bara kalla dig för rysstroll, det nya rasist-ordet som ska tysta alla som inte tycker som jag". Visst var det så du menade?

Det är lite sjukt att du försöker låtsas som att det inte finns nazister i Ukraina. Det var allmän kunskap, och ansågs problematiskt, ända tills Ryssland invaderade.

Och det är spännande vilka länder som var emot, när FN röstade om att fördöma kvarlevande nazism. USA och... Ukraina?

https://www.cbsnews.com/news/us-votes-against-anti-nazi-resolution-at-united-nations/
Nej, det är trams att nazism skulle vara mer förekommande i Ukraina än t.ex. Ryssland, eller Sverige för den delen. Så att argumentera för kriget med något jävla trams om nazism är just det - trams.

Har du inte sett vad ryssarna roar sig med i Ukraina? Är det rätt och riktigt för att du inbillar dig att det skulle vara nazister?
Citera
2022-04-04, 16:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Sen stämmer säkert 20-30% av det som sägs.

Att så mycket som 70%-80% av information från varje part skulle vara lögn låter inte rimligt. Då ger de ju ändå information till varandra. Det optimala borde vara att 50% av information är lögn.
Citera
2022-04-04, 16:38
Medlem
Med risken att bli kallad för rysstroll kan jag läsa på RT.com (Russia Today)
att det troligen går in i helvete dåligt för ryssarna.
RT är helt rensat på positiva nyheter om kriget.
De står ingenting om den övergripande planen, inte heller vad Putin
har för inriktning på kriget.
Troligen pågår det en mindre storm inne Kreml för närvarande.
Den senaste bilden som finns på Putin ser han blek ut.
Så troligen är det ett riktigt antagande att det går dåligt som fan för Ryssland i kriget.
Satellitbilder borde bekräfta detta.
Dock hade ryssarna smällt ytterligare oljedepåer inne i Ukraina med kryssningsmissiler.

Om Bucha anför Ryssland först att det var fake, sedan att Ukraina hade arrangerat dessa dåd och genomfört dem själv. Och sedan skyllt på ryssarna.

Ryssarna påstår att de lämnade området Bucha redan den 30e mars, och att bilderna är tagna 4 dagar senare, och därför inte ska beaktas som ryssarnas verk:

https://www.rt.com/russia/553242-bucha-un-security-council/

Citat:
Russia calls Security Council meeting over Bucha
Moscow insists the incident was staged by Kiev to accuse Russian military of atrocities

Moscow, however, has firmly rejected any involvement, accusing Kiev of staging the whole affair to frame Russian troops. The country’s Defense Ministry said Russian troops pulled out of the town on March 30, with the local mayor confirming this in a video address a day later without mentioning “any local residents laying shot in the streets.” The purported “evidence” of the incident emerged only four days after the withdrawal, when Ukrainian intelligence and “representatives of Ukrainian television arrived in the town,” the military added, stressing that multiple inconsistencies show that the affair “has been staged by the Kiev regime for Western media.”

Ryssarna har ju gjort bort sig med att först säga att det är fake och att det inte fanns döda civila kroppar där. Typ skådisar som låtsats vara döda. Sedan säger att bilderna är äkta, men att det är ukrainska soldater som utfört dåden.

Att RT håller kommmentarsfälten öppna är smått otroligt, och här är en kommentar som är ganska typisk för den ryska propagandan som alltid återkopplar till WW2, att fienderna alltid är nazister:

Citat:
Della
The number of Russians killed in World War II was higher than in other European countries. Shouldn't the world be grateful?
After Hitler left Russia, the Russians continued the war until the liberation of all of Europe. Shouldn't the world be grateful?
The Russian government was forced to prevent supporters for surrender to Germany. A bloody internal conflict. Shouldn't the world be grateful?
Russia must also fight the Nazis of European countries. The Nazis of Ukraine and Romania stole metals from train's tracks and bridges during their invasion in Soviet Union. Despite all the financial problems, Russia had to rebuild the rails and bridges in a short time to defeat Hitler. Shouldn't the world be grateful?
Russia is now trying to stop the Nazis from expanding, and the West has a plan to drown Russia in the vortex of Ukraine, but Russia will not back down..
Shouldn't the world be grateful?
(I am not Russian)

Skulle man ta den logiken till sin spets så tex eftersom det lilla landet Belgien som blev överkört 2-3 ggr av Hitlers trupper så kunde Belgien nu starta ett krig mot Tyskland och ta hämnd och utradera några tyska städer ? 77 år senare ?
Det är typiskt för rysk/sovjetisk historieskrivning att allt som är västerut befolkas av nazister.
Och att Rysslands fiender alltid är nazister, även att tex USA befolkas av nazister.
Under kommunisttiden hette det också att kapitalism = nazism.

De sista raderna är även de mycket typiskt för propagandan att Ryssland dras ner i Ukrainas "svarta hål" av nazism.
Och att världen borde vara tacksamma ?
Citera
2022-04-04, 16:42
Medlem
Phantom042s avatar
Såhär ett par veckor senare råder det ingen tvekan om att det går dåligt för Ryssland.

Kyiv helt befriat och de ryska trupperna har tryckts tillbaka över gränsen till Belarus. Eller rättare sagt, fegisarna flydde så fort de bara kunde.

Totalt fiasko. Ryssland lyckades inte ta över huvudstaden. Resultatet blev istället att en stor del av Rysslands armé förintades.
Citera
2022-04-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Så sa man om Mariupol också innan de 20-30.000 försvararna misslyckades med sin uppgift.. 😉

Varav många av dem var från marinkåren, Ukrainas mest tränade.

Vad sade man?
Menar du att Kiev snart bli intaget precis som Mariupol?
Citera
2022-04-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambria
Putin har lämnat väst och gått österut. Men befolkningen är västvänliga kapitalister som inte vill tillbaka till sovjet, så antagligen blir det inbördeskrig. Dom begriper att sanktioner drabbat dom och allt är Putins fel.

Ja, till och med om han skulle ta hela Ukraina, vilket inte kommer hända ser vi nu, så ser framtiden för Ryssland och dess folk mörk ut. På sikt kan det knappast gynna Putin. Han kommer få en rätt jobbig ålderdom om det ens blir någon...
Citera
2022-04-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Nej, de första veckorna hörde jag inget om några reträtter från rysk sida.
Att de kommer nu tyder snarare på att det är ungefär som det sägs.
Eller menar du att ryssen egentligen ingagit fler städer än Cherson helt och hållet?
Det tror inte jag, oavsett om somliga rapporter från Ukrainsk/Nato-sidan inte är att lita på.
Citera
2022-04-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, det är trams att nazism skulle vara mer förekommande i Ukraina än t.ex. Ryssland, eller Sverige för den delen. Så att argumentera för kriget med något jävla trams om nazism är just det - trams.

Har du inte sett vad ryssarna roar sig med i Ukraina? Är det rätt och riktigt för att du inbillar dig att det skulle vara nazister?
Ukraina har flera nazibataljoner som reguljära förband i form av Azov. De har samma vapen som SS Das Reich.

Förstår inte att detta faktum ska vara så svårt att smälta. Liksom kom in i matchen.
Citera
2022-04-04, 21:17
Medlem
Det går så bra för ryssarna att de känner sig manade att mörda civila och slänga dem i massgravar, innan de segar sig hemåt för ett meningslöst liv i fattigdom och slaveri under en blivande tyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in