Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Kan vi återgå till kärnfrågan - Går det dåligt för Ryssland i kriget mot Ukraina? Jag tänker främst då utifrån följande perspektiv. Uppenbarligen tar Ryssland kontinuerligt mark i Ukraina. Frågan blir då, tar de mark till en "för stor kostnad"? Alltså, köper ryssarna alla dödsfall på slagfältet eller ökar missnöjet så att ett enormt på hemmafronten att det bidrar till största makten. Hur länge till tror ni att de båda länderna kan acceptera förlusterna, av både manskapet och landområden, innan människorna som är kvar säger Nu är det nog?
Vid den tid sovjetunionen drog sig ur Afghanistan var det en händelse som mycket skedde med anledning av dödade- eller försvunna, soldaters mödrar, systrar och övriga anförvanter tilläts som protestera på Moskvas gator och torg... de hördes och uppmärksammades. Den dåtida ryska ledningen hade inte på samma sätt som idag förbjudit yttringar som ifrågasatte den ryska militärens ledning. Som sagt; idag tystas och fängslas de ryska medborgare som med minsta antydan ifrågasätter rysk ledning, hur kriget förs eller hur dess återverkningar drabbar det ryska folket.
Den folkliga resningen ligger ännu ganska långt bort men den växer sig starkare för var vecka och månad som går, fortsätter kriget som nu kommer det med tiden nås en bristningsgräns och vem som ställer sig på vilken sida är ännu för tidigt att tro något om. Allmogen dvs. folket, enskilda politiska makthavare, resursstarka företagsledare- oligarker, kanske kyrkan, säkerhetspolis och militär... det är sådana som en dag kan ta ställning och i förlängningen avsluta kriget för Rysslands del. Jag tror att långt innan denna komprimerade bubbla av missnöje och umbäranden spricker har den kvaddade ryska statsekonomin lamslagit samhället med alla dess försvarsmekanismer vilket- förvisso, studsar tillbaka till vad jag tidigare skrev om den folkliga resningen...
För att Ukraina skall sluta med sitt motstånd krävs att de inte längre kan försvara sig självt- att alla soldater är döda alternativt att alla vapen har tagit slut/ej längre kan tillverkas. Det ukrainska folket kämpar och strider för sina egna liv, sina hem, sina möjligheter till egna beslut- helt enkelt; för allt som gör ett område med befolkning, författning och ett regelverk till en suverän nation.