Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Det handlar inte bara om palladium. Spela inte dum.
Det är flera metaller det gäller samt inte minst fossila bränslen.
Tyskland har nyligen utlöst nivå 3 I energikrisen. Det kan bli fråga om ransonering eller tom driftstopp inom industrin.
Om du måste vänta längre på att få en bil är faktiskt det minsta problemet (och troligen även för ryssen).
Om du inte förstår konsekvenserna är det lönlöst att fortsätta förklara för dig. Du tar inte in det som inte passar din filterbubbla.
Vilka metaller som Ryssland endast har är livsnödvändiga då? Förklara det för mig inifrån din filterbubbla. Vad är det som Ryssland med sin 1.9% av världsekonomin som gör att väst faller? Visst, det blir lite ekonomiska problem som det var under tidigare krig. Exempelvis krisen 1973 om du minns det kriget med ökade bränslekostnader. Men världen är betydligt rikare och bättre förberedd nu än den var då. Jag tror inte du fattar hur snabbt världen anpassade sig då och kommer att anpassa sig nu.
Fossila bränslen har inte endast Ryssland. Det är ju ett strikt kartellbildning där så att för någon producent att öka sin produktion mot kostnad är nog inte särskilt svårt.
Det beror på hur länge man får vänta, om jag får vänta 12 månader så är det ok. Kommer de få vänta 10-15 år som det var under Sovjettiden för att sedan få en jävla skitbil så blir det nog inte särskilt skoj.