2022-08-03, 11:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag skulle även gissa att merparten av Rysslands produktion i detta fallet går till Kina och där tror jag inte det blir någon större förändring i handeln.
Helt rätt.

Jag hittade också en annan siffra på att Ryssland endast exporterar 19.2% av världens Palladium följt av Sydafrika på 17.4%.
https://www.worldstopexports.com/palladium-exports-by-country/
Citera
2022-08-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Ja vem vet vad Kreml egentligen har för planer? De har hela tiden framhållit Donbass, Krim och kuststräckan där det finns en rysk minoritetsbefolkning.
Det är ur strategisk synpunkt viktigt för Ryssland att kontrollera Svarta Havsområdet av flera skäl.
I avsaknad av en Moskavänlig regim I Kiev så blir det annektering istället.
Den tredje kartan med en hårdbantad version av Ukraina är nog mer provokation än realism. Polen, Rumänien, Ungern är sannolikt inte angelägna att lägga beslag på territorium. Kartan pekar på att det ursprungliga Ukraina var betydligt mindre förr I tiden.
Att Ukraina växte till den stora stat det är idag var ju ett resultat av Sovjetunionens expansion. Ett sätt för Kreml att förödmjuka Kiev med att beskriva att nationens gränser alltid har definierats av Moskva typ. Min tolkning.
Fast det ursprungliga Ryssland var ju Kiev som sen bredde ut sig till att omfatta hela det gamla sovjetunionen så egentligen är det ju Ryssland som tillhör Ukraina och inte tvärtom
Citera
2022-08-03, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Helt rätt.

Jag hittade också en annan siffra på att Ryssland endast exporterar 19.2% av världens Palladium följt av Sydafrika på 17.4%.
https://www.worldstopexports.com/palladium-exports-by-country/
Förstår inte hur ni kan bagatellisera att ca 20% av en råvara som bara finns i vissa geografiska områden inte kan få en global effekt antingen i form av bristsituation eller prisstegringar?
Det fungerar ju inte så att tex Sydafrika plötsligt kan öka produktionen i så hög grad att det kompenserar bortfallet.
Läser jag länken framgår det även att många länder själva exporterar förädlade produkter baserade på råvaran som Ryssland står för. Samma gäller btw aluminium.
Världshandeln avseende råvaror är kritisk när större aktörer bortfaller.
Ett bra exempel är när kaffeskörden slår fel i Brasilien.
Citera
2022-08-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Alltså, jag tycker det är fel att de ska behöva dö för denna konflikten. Visst Ryssland är störda att dom invaderade och jag hoppades att Ukraina skulle vunnit men det verkar liksom inte alls gå som de tänkt, tvärtom verkar många dö och Ukraina förlorar mark.
Fan vad jag önskar denna situationen hade löst sig innan invasionen ägde rum. RIP alla ukrainare och ryssar som inte ville frivilligt delta i kriget.
Det tycker nog alla. Det är dock ryska muslimer där inne nu som avrättar kristna ukrainare i Allahs namn, därav hoppad jag Ukraina eliminerar så många som möjligt
Citera
2022-08-03, 12:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Förstår inte hur ni kan bagatellisera att ca 20% av en råvara som bara finns i vissa geografiska områden inte kan få en global effekt antingen i form av bristsituation eller prisstegringar?
Det fungerar ju inte så att tex Sydafrika plötsligt kan öka produktionen i så hög grad att det kompenserar bortfallet.
Läser jag länken framgår det även att många länder själva exporterar förädlade produkter baserade på råvaran som Ryssland står för. Samma gäller btw aluminium.
Världshandeln avseende råvaror är kritisk när större aktörer bortfaller.
Ett bra exempel är när kaffeskörden slår fel i Brasilien.
Öka plötsligt kan de såklart inte göra. Men på lite längre sikt så kan de öka sin produktion. Inom några år så är säkert Rysslands tomrum fyllt. Det är ju liksom inte så att dessa metaller endast finns i Ryssland. Det handlar bara om kostnad för att ta upp dem och Ryssland gör det troligen billigast.

Bristsituation är det faktiskt redan. Beställde elbil för någon månad sedan och det är nu 12 månaders leverans. Men det är ju helt klart att lyxproblem. Inget att bli sur över tycker jag.

Undra vad leveranstiden på bil ligger på i Ryssland nu?
Citera
2022-08-03, 12:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Fast det ursprungliga Ryssland var ju Kiev som sen bredde ut sig till att omfatta hela det gamla sovjetunionen så egentligen är det ju Ryssland som tillhör Ukraina och inte tvärtom
Ja så kan man också se på det😉
KievanRus hette riket på medeltiden grundat av vikingar!
Inte undra på att ryssar och ukrainare har ett komplicerat förhållande; gemensam historia, kultur och genetik men ingen vill bli styrd av den andre!
Ukrainare verkar lite mer öppna och avslappnade jfr med ryssar.
Klimatet kanske påverkar. Nä nu babblar jag bara.
Citera
2022-08-03, 12:06
Medlem
Citat:
Tack för påpekande.vad händer när 44% av marknaden försvinner? Ska man utforska nya områden i världen?
Problemet uppstår med råvaror som har begränsad tillgång. Då blir sanktioner kontraproduktiva. Jag har inget emot att man straffar en nation som bryter mot suveränitetsprincipen såsom Ryssland har gjort.
Men det är oklokt att vidta sanktioner som rubbar världshandeln negativt och rentav kan orsaka hungersnöd (tredje världen) och utslagning av industrin (EU).
Och oljan har man nu redan tvingats desanktionera pga bristsituation se FT!
Nu finns ju iofs 95% av reserverna i Sydafrika, sen står ju då Ryssland för en större andel av utvinningen så en omläggning av utvinningen till Sydafrika skulle ta lite tid men är fullt möjlig. När det gäller mineraler, gas och olja så beror Rysslands dominans helt enkelt på att de till skillnad från andra länder utvinner så mycket som möjligt så fort som möjligt, andra länder hushåller med resurserna så de inte sinar för snabbt
Senast redigerad av chamdar 2022-08-03 kl. 12:10.
Citera
2022-08-03, 12:08
Avstängd
Citat:
Öka plötsligt kan de såklart inte göra. Men på lite längre sikt så kan de öka sin produktion. Inom några år så är säkert Rysslands tomrum fyllt. Det är ju liksom inte så att dessa metaller endast finns i Ryssland. Det handlar bara om kostnad för att ta upp dem och Ryssland gör det troligen billigast.

Bristsituation är det faktiskt redan. Beställde elbil för någon månad sedan och det är nu 12 månaders leverans. Men det är ju helt klart att lyxproblem. Inget att bli sur över tycker jag.

Undra vad leveranstiden på bil ligger på i Ryssland nu?

Hmm du underskattar konsekvenserna för industrin.
Jag skiter i leveranstider för ryska bilar. Jag bor inte där.
Men får Europa problem med industrin pga kostnadsökningar och råvarubrist då drabbar det mig och alla jag känner.
Det är själva kärnan i mitt tänk.
Citera
2022-08-03, 12:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hmm du underskattar konsekvenserna för industrin.
Och jag tror du överskattar dem.

Citat:
Jag skiter i leveranstider för ryska bilar. Jag bor inte där.
Du bor inte där men ryssarna som drabbas av sanktionerna hårdast bor där.

Citat:
Men får Europa problem med industrin pga kostnadsökningar och råvarubrist då drabbar det mig och alla jag känner.
Det är själva kärnan i mitt tänk.
Vad gör det om leveranstiden på en bil är 12 månader än 3 månader under ett tag?

Det är ju liksom inte i livsnödvändiga saker som Palladium används.
Citera
2022-08-03, 12:23
Avstängd
Citat:
Och jag tror du överskattar dem.

Du bor inte där men ryssarna som drabbas av sanktionerna hårdast bor där.

Vad gör det om leveranstiden på en bil är 12 månader än 3 månader under ett tag?

Det är ju liksom inte i livsnödvändiga saker som Palladium används.
Det handlar inte bara om palladium. Spela inte dum.
Det är flera metaller det gäller samt inte minst fossila bränslen.
Tyskland har nyligen utlöst nivå 3 I energikrisen. Det kan bli fråga om ransonering eller tom driftstopp inom industrin.
Om du måste vänta längre på att få en bil är faktiskt det minsta problemet (och troligen även för ryssen).
Om du inte förstår konsekvenserna är det lönlöst att fortsätta förklara för dig. Du tar inte in det som inte passar din filterbubbla.
Citera
2022-08-03, 12:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det handlar inte bara om palladium. Spela inte dum.
Det är flera metaller det gäller samt inte minst fossila bränslen.
Tyskland har nyligen utlöst nivå 3 I energikrisen. Det kan bli fråga om ransonering eller tom driftstopp inom industrin.
Om du måste vänta längre på att få en bil är faktiskt det minsta problemet (och troligen även för ryssen).
Om du inte förstår konsekvenserna är det lönlöst att fortsätta förklara för dig. Du tar inte in det som inte passar din filterbubbla.
Vilka metaller som Ryssland endast har är livsnödvändiga då? Förklara det för mig inifrån din filterbubbla. Vad är det som Ryssland med sin 1.9% av världsekonomin som gör att väst faller? Visst, det blir lite ekonomiska problem som det var under tidigare krig. Exempelvis krisen 1973 om du minns det kriget med ökade bränslekostnader. Men världen är betydligt rikare och bättre förberedd nu än den var då. Jag tror inte du fattar hur snabbt världen anpassade sig då och kommer att anpassa sig nu.

Fossila bränslen har inte endast Ryssland. Det är ju ett strikt kartellbildning där så att för någon producent att öka sin produktion mot kostnad är nog inte särskilt svårt.

Det beror på hur länge man får vänta, om jag får vänta 12 månader så är det ok. Kommer de få vänta 10-15 år som det var under Sovjettiden för att sedan få en jävla skitbil så blir det nog inte särskilt skoj.
Citera
2022-08-03, 12:54
Medlem
zergrushs avatar
Eftersom Ryzzland med all önskvärd tydlighet visat att det är både en oberäknelig och framförallt opålitlig handelspartner så har nu världen börjat jobba på att göra sig oberoende av ryzk energi och politisk utpressning. Utvecklingen går framåt!
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/EU-Gas-Dependence-On-Russia-Falls-By-50.html
Citat:
EU Gas Dependence On Russia Falls By 50%
  • EU countries have made headway in buying more pipeline gas from Norway, Algeria and Azerbaijan.
  • Gas consumption reduction remains a key pillar in the EU effort to wean itself off Russian gas.
"M-m-men Indien och Kina!!!" Nej, ryzztrollens ständiga tröstfiltar har faktiskt också sett till att dra sig ur affärsverksamhet med Mordor:
https://edition.cnn.com/2022/04/21/business/india-tata-steel-infosys-stops-russia-business-hnk-intl/index.html
Citat:
Tata Steel to Infosys: Indian businesses are quitting Russia

Vi får se hur länge Nordkorea 2.0 kommer klara sig helt på egen hand, så som "experter" här på Flashback ständigt påstår att de gör...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in