Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Jag följer livemap och där ser man inget sådant. Så svårt att veta vad som är sant eller inte. Framtiden får utvisa. Tack.
https://liveuamap.com/
Man ser det tydligt på kartan, beroende på hur man väljer att läsa den kopplat med attackerna. Ryssarna trycks upp mot väggen som är Dnepr och har svårt att samla krafterna på tre fronter simultant, Kherson, Zaporizjzja samt Donbas.
Med det sagt så rör sig Ukrainska styrkor metodiskt och försiktigt fram då en totaloffensiv skulle kunna kosta mer än det smakar.
Bristen på information kopplat med avtalet om transport av skördar från Odesa säger mig att ryssarna vänt sig mer mot diplomati, samtidigt som man försöker avleda uppmärksamhet från kriget med (tror jag) hjälp av Kina och USA för att rädda ansikte.
Det är möjligt att tongångarna runt Taiwan helt enkelt är en avledningsmanöver ämnad att avlasta ryssarna från förstoringsglaset så att de successivt kan dra sig tillbaka i väntan på diplomatiska lösningar.
Som det ser ut nu har EU/USA och resten av den fria världen tydligt gett signal om att man inte kommer lämna Ukraina åt sitt öde och Ryssland kan inte fortsätta kriget som det ser ut nu, åtminstone inte utan stöd.
Stöd från Kina är uteslutet då det skulle riskera att försvaga Kinas ställning markant, vilket skulle ge Taiwan utrymme att erkännas som suverän stat och därefter ansluta sig till gemensamt försvar med Sydkorea, Japan, USA, samt Oceanien.
Vi ser inte det som pågår bakom kulisserna, men det är där den riktiga krigsskådeplatsen är.