Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-19, 18:30
Medlem
Om pengar är kvar hos en avliden persons sparkonto efter registrerad och godkänd bouppteckningen i flera år efter i t.ex. ett fasträntekonto med sparränta, ökar då vilken procent skatt som dras från sparräntan med tiden?

Det brukar väl dras 30% i Sverige normalt.
Citera
2022-03-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Om pengar är kvar hos en avliden persons sparkonto efter registrerad och godkänd bouppteckningen i flera år efter i t.ex. ett fasträntekonto med sparränta, ökar då vilken procent skatt som dras från sparräntan med tiden?

Det brukar väl dras 30% i Sverige normalt.

Jag svarar som lekman utan juridiska fackkunskaper.

Bankkontot kan existera så länge dödsboet existerar, d.v.s. tills arvet har skiftats. Räntor och skatt tillfaller eller betalas av dödsboet under tiden. Jag känner inte till några situationer där själva skattesatsen förändras.
Citera
2022-03-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Jag svarar som lekman utan juridiska fackkunskaper.

Bankkontot kan existera så länge dödsboet existerar, d.v.s. tills arvet har skiftats. Räntor och skatt tillfaller eller betalas av dödsboet under tiden. Jag känner inte till några situationer där själva skattesatsen förändras.

Jag har för mig att jag hört att skatterna förändras efter ett visst antal år, men jag vet dock inte om detta gäller för skatt på sparräntan hos fasträntekonton.

Någon som vet förresten om det fortsätter komma in sparränta på ett sparkonto (ej fasträntekonto) vars ägare avlidit? Fortsätter sparränta komma in även efter en bouppteckning är registrerad och klar i så fall?
Senast redigerad av Anonym555 2022-03-19 kl. 21:17.
Citera
2022-03-20, 07:11
Medlem
Citat:

Någon som vet förresten om det fortsätter komma in sparränta på ett sparkonto (ej fasträntekonto) vars ägare avlidit? Fortsätter sparränta komma in även efter en bouppteckning är registrerad och klar i så fall?

Ja, så länge inte arvet har skiftats.
Citera
2022-03-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Ja, så länge inte arvet har skiftats.

Enligt Komplett Bank så "Räntorna frys när banken får registrerat att en person är avliden. Alla räntor betalas ut fram till det datumet."

Men detta kanske inte är vanligt?
Citera
2022-03-21, 10:32
Medlem
Citat:
Enligt Komplett Bank så "Räntorna frys när banken får registrerat att en person är avliden. Alla räntor betalas ut fram till det datumet."

Men detta kanske inte är vanligt?

Vet faktiskt inte, har inte behövt hantera dödsbon i sådan detalj. Jag vet att räntor för eventuella lån tickar på som vanligt och betalas av dödsboet. Inlåningsräntor vid dödsfall regleras ofta i de allmänna villkoren för det aktuella kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in