2022-03-19, 17:47
Medlem
Hur funkar det egentligen om man vill ens pengar ska växa. Jag är medveten om att det är en gambling dvs man förlorar eller vinner beroende på börsen men öppnar man ett ISK hos Avanza och sen säg man köper Länsförsäkringar Global index och lägger månadsvis 1000 kr på kontot. Räcker det så eller måste man sitta och trixa med saker?

Hur stor avkastning kan man förvänta sig? Nu menar jag inte exakt men vad majoriteten av er har fått tjäna?
Senast redigerad av blade99 2022-03-19 kl. 18:02.
Citera
2022-03-19, 17:53
Bannlyst
Det är så enkelt! Du verkar ju redan bestämt dig för vilken fond du ska lägga alla ägg i så bäst kolla hur den utvecklat för att se vilken avkastning du kan förvänta dig.
Citera
2022-03-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blade99
Hur funkar det egentligen om man vill ens pengar ska växa. Jag är medveten om att det är en gamling dvs man förlorar eller vinner beroende på börsen men öppnar man ett ISK hos Avanza och sen säg man köper Länsförsäkringar Global index och lägger månadsvis 1000 kr på kontot. Räcker det så eller måste man sitta och trixa med saker?

Hur stor avkastning kan man förvänta sig? Nu menar jag inte exakt men vad majoriteten av er har fått tjäna?

Du har fattat det viktigaste här. Just den fonden har ökat 18% år så det är väl bra. Kom ihåg att man tar en avgift för att förvalt den fonden, i det här fallet 0,22%.

Börja så och spar pengar varje månad, det viktigaste är att vara långsiktig och inte lockas att ta ut pengarna. Sen är det klart att det är bättre att du lär dig mer om aktier men det kan du ta sen.
Citera
2022-03-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Du har fattat det viktigaste här. Just den fonden har ökat 18% år så det är väl bra. Kom ihåg att man tar en avgift för att förvalt den fonden, i det här fallet 0,22%.

Börja så och spar pengar varje månad, det viktigaste är att vara långsiktig och inte lockas att ta ut pengarna. Sen är det klart att det är bättre att du lär dig mer om aktier men det kan du ta sen.

Så du menar om man har 50.000 kr i slutet av året och sen har den växt med 9000 kr?

Men nästa år kan man förlora de 9000 och sen lite av 50k ?
Citera
2022-03-19, 18:09
Medlem
Citat:
Så du menar om man har 50.000 kr i slutet av året och sen har den växt med 9000 kr?

Men nästa år kan man förlora de 9000 och sen lite av 50k ?

Du rätt i att börsen kan gå både upp och ner. Jag tänker inte kommentera mer än att du måste göra din egen research och uträkningar.
Citera
2022-03-19, 18:34
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Jag är medveten om att det är en gambling dvs man förlorar eller vinner beroende på börsen
Det är bara gambling om du inte läser på om företagen. Det du köper är delar av företag som det kan gå bra eller dåligt för. Det viktigaste är dock att komma igång med sparandet.
Citera
2022-03-19, 18:36
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Hur funkar det egentligen om man vill ens pengar ska växa. Jag är medveten om att det är en gambling dvs man förlorar eller vinner beroende på börsen men öppnar man ett ISK hos Avanza och sen säg man köper Länsförsäkringar Global index och lägger månadsvis 1000 kr på kontot. Räcker det så eller måste man sitta och trixa med saker?

Jag ställde samma frågor för ett år sedan.
Gick in med just 50.000.
Idag ligger jag 17.000 back.
Citera
2022-03-19, 20:55
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Hur stor avkastning kan man förvänta sig? - - -

Citera
2022-03-20, 16:11
Medlem
Vad jag vet så har börsen bara gått upp de senaste 100 åren och har återhämtat sig efter varje kris. Det handlar om att vara långsiktigt och köpa alla bra dagar och dåliga dagar och hålla ut. 5 år är absolut ingenting vi snackar om minst 15-25 år finns ingen quickfix. Börja spara till pensionen låt det bli extra pengar för din frihet senare om du lyckas vara vid liv när du är runt 70 år.

Vill bara påminna att om börsen går åt helvete så har vi större problem än bara börsen, börsen är riktiga företag som håller ekonomin igång, dina pengar i banken kommer försvinna över en natt från inflation om allt skulle gå åt skogen i börsen, så jag ser inte bra fonder som Länsförsäkringar global Index som "gamling" eftersom det är en väl diverserad fond som investerar i riktiga bra stabila stora företag inom främst USA och lite annat.
Senast redigerad av Harenstorkuk 2022-03-20 kl. 16:15.
Citera
2022-03-22, 14:18
Medlem
Historisk avkastning är ingen garanti för hur framtida avkastning kommer se ut.
Ska man in på börsen ( vilket är ett högrisk-sparande ) så bör man ställa sig frågor som:
1. Vad är mitt mål med mitt sparande.
2. Vilken risk är jag beredd att ta?
3. Hur länge kan jag avvara pengarna?

Pengar som inte ska användas på minst 3-5 år kan man med fördel investera på börsen. Kanske börja med fonder för att först lära sig mer?
Mindre tid än så så har pengarna inget på börsen att göra.

Lycka till!
Citera
2022-03-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chumpa280
Historisk avkastning är ingen garanti för hur framtida avkastning kommer se ut.
Ska man in på börsen ( vilket är ett högrisk-sparande ) så bör man ställa sig frågor som:
1. Vad är mitt mål med mitt sparande.
2. Vilken risk är jag beredd att ta?
3. Hur länge kan jag avvara pengarna?

Pengar som inte ska användas på minst 3-5 år kan man med fördel investera på börsen. Kanske börja med fonder för att först lära sig mer?
Mindre tid än så så har pengarna inget på börsen att göra.

Lycka till!

Om man tänker Länsförsäkringar global index med 5000 kr i månaden i 5 år med start belopp på 50.000 kr. Kan jag efter 5 år ha möjlighet ta ut pengarna o ha det som kontantinsats för att köpa bostad?
Citera
2022-03-26, 08:11
Medlem
Citat:
Om man tänker Länsförsäkringar global index med 5000 kr i månaden i 5 år med start belopp på 50.000 kr. Kan jag efter 5 år ha möjlighet ta ut pengarna o ha det som kontantinsats för att köpa bostad?
Vad tror du kontantinsatsen kommer vara ungefär?

5 år är kort tid för att gå med stor vinst på fonder skulle jag säga, samtidigt sparar du rätt mycket (5000 per månad) men som sagt det beror på hur stor kontantinsatsen är.
Senast redigerad av shimona 2022-03-26 kl. 08:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in