2022-03-19, 10:49
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Halloj,

en reflektion jag har gjort den senaste tiden är att det verkar drickas otroliga mängder Pepsi Max. Kanske framförallt är det något jag reflekterat över kring mig själv som kanske dricker ett 4-pack med 1.5-L flaskor i veckan om inte mer beroende på hur mkt man har att göra. Jag känner även till andra personer som dricker omkring samma mängd och man ser ju hela tiden extrapris på detta i butikerna så det måste ju vara ganska utbrett?

Så jag är lite intresserad av hur mycket ni dricker? Ligger ni kring samma mängd i veckan eller dricker ni kanske mer? Tycker ni att det är ett problem?
Citera
2022-03-19, 10:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Vad kostar det ... 12kr/L? 1000 kronor i månaden för en normal familj med dina vana TS, illa. Dåligt för kroppen och kostar dig cirka 4000 årligen.

Dricker inte pepsi max. Däremot ibland herrljunga cider.
Citera
2022-03-19, 10:58
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Vad kostar det ... 12kr/L? 1000 kronor i månaden för en normal familj med dina vana TS, illa. Dåligt för kroppen och kostar dig cirka 4000 årligen.

Dricker inte pepsi max. Däremot ibland herrljunga cider.
På vilket sätt är pepsi Max dåligt för kroppen?
Citera
2022-03-19, 10:59
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Det är väl bara syra och kemikalier i skiten?
Citera
2022-03-19, 11:00
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Det är lika frätande på tänderna som vanlig cola. Dessutom är aspartam väldigt omtvistat så det bästa är att avstå om man kan. Skulle rekommendera att endast klunka en flaska per vecka om man nu tvunget måste häva i sig läskeblask likt ett barn.
Citera
2022-03-19, 11:05
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Är det en retorisk fråga du själv ska svara på ... & varför citerar du mig?
Citera
2022-03-19, 11:06
Medlem
DonniDarkos avatar
Har aldrig köpt en Pepsi max, osäker om jag ens har smakat. Undviker aspartam.
Citera
2022-03-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Det är lika frätande på tänderna som vanlig cola. Dessutom är aspartam väldigt omtvistat så det bästa är att avstå om man kan. Skulle rekommendera att endast klunka en flaska per vecka om man nu tvunget måste häva i sig läskeblask likt ett barn.

Aspartam är inte alls särskilt omtvistat om man inte hänger på bitchute typ.
Men snöflingor bör såklart avstå, det mesta.
Citera
2022-03-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Dessutom är aspartam väldigt omtvistat så det bästa är att avstå om man kan.
Har du någon vetenskaplig källa som tar upp att aspartam skulle vara "omtvistat"?

Så här skriver Livsmedelsverket:
För dem som inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU, finns det inga kända risker med att äta aspartam.

Aspartam är den mest undersökta av alla livsmedelstillsatser på marknaden.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-19 kl. 11:13.
Citera
2022-03-19, 11:11
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Det är klart att det inte är direkt "hälsosamt" men vad jag förstått är det inte speciellt farligt med aspartam, enligt livsmedelsverket. O om man väljer mellan versionen med socker och en utan så måste väl ändå den utan vara bättre?
Citera
2022-03-19, 12:56
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Pepsi Max är god i smaken, trots att den inte innehåller socker, dricker den ibland när jag är ute och äter. Så kanske någon halvliter varannan månad.
Citera
2022-03-19, 12:59
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Halloj,

en reflektion jag har gjort den senaste tiden är att det verkar drickas otroliga mängder Pepsi Max. Kanske framförallt är det något jag reflekterat över kring mig själv som kanske dricker ett 4-pack med 1.5-L flaskor i veckan om inte mer beroende på hur mkt man har att göra. Jag känner även till andra personer som dricker omkring samma mängd och man ser ju hela tiden extrapris på detta i butikerna så det måste ju vara ganska utbrett?

Så jag är lite intresserad av hur mycket ni dricker? Ligger ni kring samma mängd i veckan eller dricker ni kanske mer? Tycker ni att det är ett problem?

0 liter årligen.

Citat:

Pepsi Max en dess gelikar innehåller höga halter av toxiner.

Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Det är klart att det inte är direkt "hälsosamt" men vad jag förstått är det inte speciellt farligt med aspartam, enligt livsmedelsverket. O om man väljer mellan versionen med socker och en utan så måste väl ändå den utan vara bättre?

Är livsmedelsverket din go-to källa för information? GLHF!

Kunskap:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5300302/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här