Citat:
Ursprungligen postat av
Hostanhalsenhuvvet
Hej Flashback,
För ungefär ett år sedan blev min lillesyrra ihop med en dömd kille (han har avtjänat ett treårigt straff för bla våldtäkt och misshandel mot sin förra tjej).
Det tog inte lång tid in i deras relation innan hon började ändra hur hon var med oss i resten av familjen, hon slutade svara i telefon, och svarade bara superkort på mess (och bara ibland). Hon flyttade in med honom direkt.
Vi fattade inte i början vad det var för kille hon träffat, men efter att ha begärt ut domarna mot honom (när vi blev misstänksamma) vet vi vad han är kapabel till, och med den vetskapen började vi inse att han börjat isolera henne. Min mamma var den första att bli helt avklippt, och sedan klippte hon banden med vår storasyrra när hon frågade rakt ut om han slog henne, sen med vår faster och våra kusiner.
Jag var den som lyckades hålla mig kvar längst, antagligen för att jag bara flutit med och inte rört upp massa känslor. Jag och syrran har alltid haft en chill relation, hon har hjälpt mig när jag haft problem med tjejer och jobb och så, men vi har ändå aldrig haft en särskilt komplicerad relation, har liksom aldrig bråkat eller så.
Men nu när hon klippte med vår favvokusin kunde jag inte hålla mig, och skrev ett sms och frågade vad som hände och om jag kunde hjälpa henne på nått sätt, och nu har hon blockat mig.
Ett extraproblem i allt är att vi inte vet var hon bor, hon har flyttat upp till honom nåmstans i stockholm, men adressen han står på är inte där de bor, så jagkan liksom inte åka dit och rädda henne heller.
Har snackat med polisen, men de säger att de inte kan dra igång nått bara för att vi är oroliga, och så sa de att de kunde åka hem till honom och kolla läget (helt omöjligt eftersom de inte vet var han bor pga felaktig folkbokföring!).
Så vafan ska jag göra? Känns så hemskt att sitta och vänta på att han ska våldta och banka skiten ur henne tillräckligt för att hon ska fly. Alla råd uppskattas!!!
Tänk tvärtom. I det här läget handlar det inte om att få henne att förstå att hon måste lämna, utan att få honom att tro att du är okej med vad som pågår. Prio ett är att du lyckas få kontakt med henne igen, och sen har så mycket och så nära kontakt med dem båda två. Att du sen står redo att hjälpa henne ur skiten är något helt annat.
Hårt mot hårt funkar inte mot en sån människa. Ser han hennes telefon? Skicka meddelanden där du på olika sätt tydliggör att pojkvännen är omtyckt, välkommen och accepterad. Han är van att manipulera, men inte att bli manipulerad. Få honom att slappna av. Få honom att gilla dig. Håll kontakten. (När du väl lyckats hitta henne alltså.)
I relationen med din syster, så undvik gärna att kritisera honom. Hamnar hon i lojalitetskonflikt, finns risken att hon blir rädd och drar sig undan. Hon riskerar att börja försvara honom, vilket gör att hon knyter sig fast allt starkare. Vill hon prata om det så försök möta henne på den nivå hon lägger sig. Säger hon exempelvis att han är svartsjuk, så gå inte i taket och svara att han är en jävla idiot, utan håll en mer neutral och öppen inställning.. låt henne prata och svara med generella historier som gäller andra personer. Typ "det låter jobbigt, jag har en kompis som berättade ungefär samma sak och hon tyckte det var jättesvårt att veta hur hon skulle göra, hon sa att hon liksom blev tvungen att ljuga om helt banala saker bara för att han inte skulle gå igång och bli arg för ingenting. Det måste vara skitjobbigt." Spinner hon vidare så fortsätt lyssna, om inte så släpp det. Poängen är inte att du ska ge henne goda råd, utan att hon ska höra sin egen röst säga det hon redan vet men inte vågar tänka.
Ber hon dig specifikt om råd eller hjälp så är det förstås en annan sak. Annars så måste du vänta tills hon gör det. Det kan kännas frestande att berätta för henne att hon måste lämna, men det är bara dumt. Vill du förmedla det budskapet, så prata hellre om din kompis. Säg att om det hade varit din syster så hade du hoppats att hon skulle säga nåt, för du skulle alltid finnas där. Och du skulle fan göra allt för att hjälpa henne!