2022-03-18, 16:45
Medlem
Sant, mitt försök till OnT blev OT, sablar oxå.

Nytt OnT: Tycker det ser inlevelsefullt ut när de är och rotar med fingrarna i maten på TV, ger dessutom större kontroll över upplägget i regel.
Citera
2022-03-18, 16:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det är inte bara Master Chef som garnerar medan fingrisen i grytan.

Serveringen gör det diskret i hissen, när krubbet redan på fint uppvärmda faten och på väg till just ditt och dina syskons och din mammas bord nummer 13 när ni alla i Lyckliga Familjen (utom pappsen som i Nizza nullar sin nya) tillsammans firar Mors Dag, på Fine Dining Haute Cuisine Hip Floor. Stället med niveau, där inga priser står utskrivna på menyn.

Plasthandskar lr ej, gör inte till lr ifrån när personligt omtänksam kryddning på ett premiumställe.
Citera
2022-03-18, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chatarsis
Sant, mitt försök till OnT blev OT, sablar oxå.

Nytt OnT: Tycker det ser inlevelsefullt ut när de är och rotar med fingrarna i maten på TV, ger dessutom större kontroll över upplägget i regel.

Nja.
Det som ger bäst kontroll över lägg är att lära sig använda verktyg.

Men det är kul att du tycker det ser inlevelsefullt ut att rota med fingrarna.
Det visar ju att matlagnings-TV funkar.
Vem fan jobbar med handskar hemma, liksom.
Citera
2022-03-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nja.
Det som ger bäst kontroll över lägg är att lära sig använda verktyg.

Men det är kul att du tycker det ser inlevelsefullt ut att rota med fingrarna.
Det visar ju att matlagnings-TV funkar.
Vem fan jobbar med handskar hemma, liksom.

Beror väl på vad som ska läggas upp tänker jag, att få höjd på nåt som dessutom ska läggas på nåt slingrigt tycker jag def är lättast med tassarna. Men sen klampar ju servisen omkull med det ändå i regel...

Edit: Morberg är ju sinnebilden för mig av inlevelsefull TV-matlagare, han lär ju ha några hekto smör i frillan efter varje program. Motpolen är nån riktigt styv kock jag sett på nära håll som körde otroligt liksom sterilt och exakt, det mesta ur tight klippta spritspåsar, raka i ryggen, inget tjafs och inga leenden. Olika världar, säkert smittsäkert men inte så bra TV.
Senast redigerad av Chatarsis 2022-03-18 kl. 17:06.
Citera
2022-03-18, 17:08
Medlem
När man äter på en restaurang så är det ju inte som på teve där man ser kocken svettas, stressa och ta i allt med händerna. "Aptitretande"? Knappast! Man ser normalt inte kocken och maten funkar bra......FAST kocken kanske är ett riktigt äckligt drägg som varit och ski...it utan att tvätta händerna!? Det man inte ser.........
Citera
2022-03-18, 17:09
Bannlyst
Citat:
Beror väl på vad som ska läggas upp tänker jag, att få höjd på nåt som dessutom ska läggas på nåt slingrigt tycker jag def är lättast med tassarna. Men sen klampar ju servisen omkull med det ändå i regel...

Edit: Morberg är ju sinnebilden för mig av inlevelsefull TV-matlagare, han lär ju ha några hekto smör i frillan efter varje program. Motpolen är nån riktigt styv kock jag sett på nära håll som körde otroligt liksom sterilt och exakt, det mesta ur tight klippta spritspåsar, raka i ryggen, inget tjafs och inga leenden. Olika världar, säkert smittsäkert men inte så bra TV.

För att få höjd på läggen använder man pincett.
Det handlar bara om teknik.

Nej, att se Frantzén eller Aira under service hade inte blivit bra tv 😀.
Citera
2022-03-18, 17:09
Medlem
Emellies avatar
Det ska ju se lite flashigt ut på tv antar jag.

Personligen hade jag uppskattat om kocken inte tar i min mat med bara händerna, oavsett hur bra hygien han eller hon har.
Citera
2022-03-18, 17:15
Medlem
Citat:
För att få höjd på läggen använder man pincett.
Det handlar bara om teknik.

Nej, att se Frantzén eller Aira under service hade inte blivit bra tv 😀.

Nåjo men beror ju på mängderna som ska läggas, att ta korn för korn eller strå för strå av tex kolhydraterna kan ju på många ställen vara ogörbart. Ok om du kör Guide-ställen, men helt vanliga bistros med lite tryck kräver ju avvägning stil/finess/tempo.
Citera
2022-03-18, 17:35
Bannlyst
Citat:
Nåjo men beror ju på mängderna som ska läggas, att ta korn för korn eller strå för strå av tex kolhydraterna kan ju på många ställen vara ogörbart. Ok om du kör Guide-ställen, men helt vanliga bistros med lite tryck kräver ju avvägning stil/finess/tempo.

Håller inte med.
Dom kockar jag jobbar med håller ett högt tempo och har en briljant finess och elegans i läggen med pincett och andra verktyg.
Gäller location- och cateringgrejer likväl som i kök på bistros.
I min värld har det med ambitionsnivån att göra.
Citera
2022-03-18, 17:39
Medlem
Citat:
Håller inte med.
Dom kockar jag jobbar med håller ett högt tempo och har en briljant finess och elegans i läggen med pincett och andra verktyg.
Gäller location- och cateringgrejer likväl som i kök på bistros.
I min värld har det med ambitionsnivån att göra.

Du har säkert rätt, i min värld finns(fanns, därför kan jag dricka vin redan nu på en fredag... ) icke ambition att göra detta med 300+ mat per kväll, och då offrades korrektheten på bekvämlighetens altare sannolikt.
Citera
2022-03-18, 18:19
Bannlyst
Citat:
Du har säkert rätt, i min värld finns(fanns, därför kan jag dricka vin redan nu på en fredag... ) icke ambition att göra detta med 300+ mat per kväll, och då offrades korrektheten på bekvämlighetens altare sannolikt.

I min värld gick ambitionen tyvärr till överdrifter.
Även vid 300+ covers var varje tallrik perfekt och inga fingrar tilläts.
Up scale London och jag var ett rövhål mot dom jag hade under mig på linen.
Det är därför jag inte kan dricka vin alls längre 😀.
Citera
2022-03-18, 18:31
Medlem
BrutenMans avatar
Personligen så tycker jag det är motbjudande om kocken slafsar med maten efter att den är tillagad, alltså när det läggs upp. Men innan när han bara blandar råvaror och tillagar - det har jag inga problem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in