Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2022-10-29, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Får ursäkta en del av förra inlägget, vettefan var jag började blanda in själva servrarna var journalerna är lagrade och göra inbrott i någons hus Men hjälper fortfarande inte då du fortfarande måste använda bankkoder för att logga in. Så du påstår att karteller sysslar med carding? Karteller är precis inga fick tjuvar.

Ja, det gjorde dom back in the days. Inte nu för tiden, nu har vi ju internet.

Vart servrarna står skall enligt protokollet vara inom ett speciellt område det framkom ju i rapporten senaste hacket, inte skulle den stå på samma server som dejtinglinjen te.x som senast i ett annat land på en paradis ö. Det får vi verkligen hoppas dom har bättre hand om än hur dom sparade telefonsamtalen. Hurvida journaler går att hacka eller inte har jag ingen aning om dock det ligger inte i mitt personliga intresse, sjukvården är ett speciellt område, det är ett område som behöver testas mot sin säkerhet men det är ett område man heller ej ger sig på, deras policies är ganska tydliga på vad som gäller vid ev crawling eller automatiation te.x. Eftersom det är kopplat till ett bankid så blir det hela ett stort problem. Inera AB skulle ta över efter den förra floppen för att bygga ett säkrare system.

Kollar man i deras planering för kommande år så finns det inte en ändaste jävla punkt inom säkerhet sist jag kollade.

Varför man skall förstå linux från grund är av samma anledning som man skall förstå det innan man ger sig på kali te.x, det hjälper en hel del när ~80-85% på internet av alla servrar är just baserat på linux. Eftersom att dom byter sakta men säkert till appar i Android gör det hela såklart ganska intressant att förstå ur det perspektivet, måste måste man inte men det underlättar. Vore ju naivt att tro att dom använder sig av infiltrerade appar och liknande, dom har sitt eget sätt att kommunicera.

När systemet sviker en så får man komma på egna saker, det är så det fungerar. Dom har nog rätt personer på rätt plats vid detta laget, men det var skrivet med lite ironi så det var inte meningen att framstå som drygt snarare menade jag att det är en gammal metod snarare, det finns andra sätt att använda "phi"shing idag som jag skrivit om tidigare som är mkt effektivare ur en kriminells perspektiv då tror jag det är viktigt att vara uppdaterad och medveten. Tiderna förändras, men funkar det för dig så är det ju bra, bara för jag säger det är dåligt betyder det ju att du kanske vet något som jag inte vet, men phishing i regel rätt svårt. Det funkar säkert på vanliga svenssons men vart skall man lägga ribban. Jag pratar enbart ur mitt eget perspektiv, jag kan ju inte svara för någon annan.

Skulle du kunna lura dig själv med din phishing metod? Är svaret ja, så är det ju en bra metod, är svaret nej så är det troligtvis inte möjligt på någon annan heller. Så resonerar jag, men jaja, ddet är klart som fan de funkar på moster vera kanske men ja nu var jag ironisk igen typ så då funkar ju allt kan man säga. Funkar det på dig så är det en bra metod, annars vet andra nog redan om metoden·. Hänger du med på hur jag menar?

Jag resonerar så, det skalll vara unikt och det skall vara smart och det skall vara perfekt annars får det kvitta. I min värld. Inte det minsta spåret skall kunna leda tillbaka till en själv om man skall göra något, kan jag upptäcka mig själv, så kan andra det jag kan ju inte chansa, det är ju idioti.

Better safe then sorry, resonerar du INTE som mig, fine det är väl inte mer rätt eller fel för det, men phishing är som jag skrev tidigare gammalt jag skrev även 2018, din länk är från 2018 det är därför en gammal metod det är inte JAG som säger det det är så utvecklingen varit och nyare metoder har kommit som är effektivare och bättre.

Jag har själv hållt på med det där te.x i början när man skulle hacka wifis via phishing, te.x "Wifiphisher The Rogue Access Point Framework" men det är också väldigt gammalt: https://github.com/wifiphisher/wifiphisher - 4,5,6 årsen det förändras det är allt jag menar på, sen kanske målgruppen inte är samma när vi diskuterar det är ju också en sak som spelar in.

Whatever, så menar jag iaf, nya tider nya projekt det är bara försöka hänga med.

Funkar säkert att fejka ett wifi på ett sjukhus men ja, lycka till på dom som kan det är ju det som räknas i min värld, ge sig på vanliga svenssons är ju bara noobs som gör som inte kan bättre, det betyder inte att det är ett "bra" och effektivt vis att göra det på. Skriver generellt hur jag ser på det nu inte om någon speciell person, det är så jag ser på det and will forever do!

Det är ungefär som att jämföra en bankrånare som ger sig på vanlig människa på stan vs några som ger sig på en bank och kommer undan. Det är klart som fan det är idioter som ger sig på en vanlig människa, klarar man banken har man ju gjort något unikt, kommer man sedan undan med det så är man legends. Samma med hacking i min värld, men jaja alla har vi olika mål. FÖr att lyckas behöver man en grund, te.x helikopterrånarna. Utan den grund dom hade hade dom aldrig lyckats, dom visste exakta mått på stegen m.m och likaså är det med hacking många gånger, 80% är planering det är ju ingen hemlighet sedan tar man bit för för bit för att testa/kolla/se/undersöka/ta reda på motståndarens brister. Sedan kan dom som inte kunde från början, öva på samma sätt för förhindra att det sker igen, men dom som först gjorde rånet är i sig legender och dom som gör det andra gången kommer med all sannolikhet att torska? Gör man det igen, är det ju verkligen inte samma sak, det är en ju copycat och polisen vet med all säkerhet redan hur dom skall agera för jag såg det häromdagen att dom testade.

Samma med hacking, right?

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-29 kl. 23:14.
Citera
2022-10-30, 05:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Edit 2: Spärra din journal för att slippa få din journal på vift vid ett ev. hack
Hur skulle det hjälpa vid ett hack? Att spärra journalen gör naturligtvis inte att den blir otillgänglig för en hackare, journalen finns forfarande där.
Jag fattar inte varför du leker IT-expert i det här forumet med dina totalt förvirrade inlägg.
Citera
2022-10-30, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Hur skulle det hjälpa vid ett hack? Att spärra journalen gör naturligtvis inte att den blir otillgänglig för en hackare, journalen finns forfarande där.
Jag fattar inte varför du leker IT-expert i det här forumet med dina totalt förvirrade inlägg.

lol, förvirrade inlägg? Kom med något vettigt, du har varit i varje tråd du läst som jag skrivit utan att bidragit med någonting överhuvudtaget som varit vettigt kommed med små detaljer, finns ingen mening med att lägga ner tid på en som inte förstår saker och ting men jag är ändå nyfiken på att fråga. Du har rätt att spärra din journal elektronisk jo , hur fan skulle en hackare då få tillgång till den.

Finns fortfarande vart menar du? Du kommenterar min kunskao om IT men du svarar på en fråga om vårdsystemet. lol, vilken jävla pajas.

Det finns ganska många bestämmeleser, jag tänker inte leta upp alla för att du är ung och dum vilket jag antar för från 2016 började man skriva in journaler i elektroniska systemet i landet, före detta så är det kommunen biblioteket, statsarkivet eller riksarkivet du hittar denna datan. Vill jag inte ha min data online och elektroniskt, så behöver jag inte ha det online och elektroniskt: Det är då upp till mig att berätta det jag vill för vårdpersonalen om JAG vill. Du har rätt att spärra bl.a din elektroniska journal per vårdenhet, vem har sagt att du inte kan använda ett wildcard och köra en *, dvs ALLA vårdenheter!? Detta är dock inte riktigt OnTopic, so whatever. Javisst, den är väl "online" någonstans i hela världen men den är inte online som tillgänglig, mr perfekt. Det var allt du kom att komma med, fan vad störande männniskor som skall leta små saker för att bara skriva något negativt.

/ wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-30 kl. 07:35.
Citera
2022-10-30, 13:13
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
lol, förvirrade inlägg? Kom med något vettigt, du har varit i varje tråd du läst som jag skrivit utan att bidragit med någonting överhuvudtaget som varit vettigt kommed med små detaljer, finns ingen mening med att lägga ner tid på en som inte förstår saker och ting men jag är ändå nyfiken på att fråga. Du har rätt att spärra din journal elektronisk jo , hur fan skulle en hackare då få tillgång till den.

Finns fortfarande vart menar du? Du kommenterar min kunskao om IT men du svarar på en fråga om vårdsystemet. lol, vilken jävla pajas.

Det finns ganska många bestämmeleser, jag tänker inte leta upp alla för att du är ung och dum vilket jag antar för från 2016 började man skriva in journaler i elektroniska systemet i landet, före detta så är det kommunen biblioteket, statsarkivet eller riksarkivet du hittar denna datan. Vill jag inte ha min data online och elektroniskt, så behöver jag inte ha det online och elektroniskt: Det är då upp till mig att berätta det jag vill för vårdpersonalen om JAG vill. Du har rätt att spärra bl.a din elektroniska journal per vårdenhet, vem har sagt att du inte kan använda ett wildcard och köra en *, dvs ALLA vårdenheter!? Detta är dock inte riktigt OnTopic, so whatever. Javisst, den är väl "online" någonstans i hela världen men den är inte online som tillgänglig, mr perfekt. Det var allt du kom att komma med, fan vad störande männniskor som skall leta små saker för att bara skriva något negativt.

/ wuseman

Oj det var många fakta fel här rätter ett par iallafall fall.
Elektroniska journaler har funnits sedan 80-talet och inte från 2016.
Gamla journaler fås inte från "kommunen biblioteket, statsarkivet eller riksarkivet" du får nog fråga din regions arkiv istället.
Och som bonus: en spärr tar inte bort din elektroniska journal utan den (som namnet hintar om) spärrar andra vårdenheter att läsa din journal från exempelvis din psykiatriska mottagning.
Senast redigerad av crocodilelilo 2022-10-30 kl. 13:46.
Citera
2022-10-30, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Oj det var många fakta fel här rätter ett par iallafall fall.
Elektroniska journaler har funnits sedan 80-talet och inte från 2016.
Gamla journaler fås inte från "kommunen biblioteket, statsarkivet eller riksarkivet" du får nog fråga din regions arkiv istället.
Och som bonus: en spärr tar inte bort din elektroniska journal utan den (som namnet hittar om) spärrar andra vårdenheter att läsa din journal från exempelvis din psykiatriska mottagning.

Jaja, jag håller mig till IT i framtiden men detta är vad jag gått efter:

Citat:
2016 fanns nätjournalen i alla landsting genom 1177 Vårdguiden. Men en sammanställning gjord av Inera visade att vårdpersonalen kände oro för hur patienterna skulle hantera informationen, hur vårdpersonal skulle formulera sig och för att läkare skulle stressas.8 nov. 2018

Vi pratar väl om Inera AB vilket i sin tur har hand om 1177 och dess loggar?

Citat:
I augusti i år hade Journalen, den digitala journal patienter har tillgång till via 1177 Vårdguiden, 369 000 unika besökare. Jämfört med samma månad 2016 är det en ökning med ungefär 60 procent. Toppnoteringen gjordes i mars i år, då nästa 377 000 personer loggade in på sin journal. Det visar statistik från Inera, bolaget som äger 1177.

Sedan har det säkert funntis sedan tidigare. Det var då det började? Sedan är jag som sagt inte j ätte insatt inom området om vården direkt men koll på hur mina dokument hanteras har jag naturlgitvis stenkoll på då det är farligt att låta andra göra som dom viull med ens personliga data även om jag inte är en som rä där mer än andra verkligen inte men det spelar ingen roll, data som data den skall hanteras YTTERST varsamt men den gör ej detta det är problemet och hur dess säkerhet är för mig sen har jag fel så rättar jag mig naturligtvis eftrer det men om jag inte har fel så kommer jag inte ändra mig.. Vården skickar inte mail för det är en dålig säkerhet mend om skickar sms med påminelser? Går inte hand i hand. Det är mer sånt jag tänker på, men visst visst, det kunde ju vart fel men icke denna gång.

Men jag lämnar nu området om saker utanför just det med it men nog är det 2016 på 1177. Jag skulle inte skriva det annars..

Angående psykiatrin har inget att säga emot men det är i vissa undantagsfall det är väldigt ovanligt står det på svenskpsykiatri.se's dokument när jag scrolla igenom pdferna där.

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-30 kl. 13:54.
Citera
2022-10-30, 13:53
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Jaja, jag håller mig till IT i framtiden men detta är vad jag gått efter:

Vi pratar väl om Inera AB vilket i sin tur har hand om 1177 och dess loggar?

Sedan har det säkert funntis sedan tidigare. Det var då det började? Sedan är jag som sag tinte j ätte insatt inom området om vården direkt men koll på hur mina dokument hanteras har jag naturlgitvis stenkoll på då det är farligt att låta andra göra som dom viull med ens personliga data även om jag inte är en som rä där mer än andra verkligen inte men det spelar ingne roll, data som data den skall hanteras YTTERST varsamt. Dom skickar inte mail för det är en dålig säkerhet mend om skickar sms med påminelser? Går inte hand i hand.

Men jag lämnar nu området om saker utanför just det med it men nog är det 2016 på 1177. Jag skulle inte skriva det annars..

// wuseman
Om du hade läst meningen före det du citerar från Läkartidningen så hade du sett att Uppsala var online redan 2012. Och från ditt citat kan man läsa att 2016 var alla landsting anslutna till 1177.
Men elektroniska journaler har funnits länge.
Citera
2022-10-30, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Om du hade läst meningen före det du citerar från Läkartidningen så hade du sett att Uppsala var online redan 2012. Och från ditt citat kan man läsa att 2016 var alla landsting anslutna till 1177.
Men elektroniska journaler har funnits länge.

Ja, det var den källan jag hade i huvudet förut och nu visade jag den.

Ahh, visst du har helt korrekt. Hehe, nästan alla dårå, beroende på landsting jag tänkte skriva det men jag gjorde det aldrig för jag vet ju inte alla landstings men jag utgick ifrån Göteborg och dess område. Men visst, korrekt skall det absolut vara då jag är noga själv. Dom flesta landstings journaler anslöt sig 2016 eller senare.

// wuseman
Citera
2022-10-30, 16:50
Avstängd
Citat:

/ wuseman
Din data slutar inte lagras på deras servrar bara för att du klickar i "Spärra min journal". De ligger kvar på exakt samma plats som förr, de flyttas inte alls. Det enda de gör är att begränsa åtkomst till den, men det spelar ingen roll för en hackare.
Citera
2023-09-25, 06:17
Bannlyst
Det var ett jävla tjötande. Kan man eller kan man inte? Och hur är det med psykiatriska diagnoser i journalen? Kan läsa dem om man lyckas hacka in? Är ute efter att se om jag hade rätt om en persons diagnos. That's all. Övrig information bryr jag mig inte om mer än så.
Citera
2023-09-25, 07:23
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xulitan
Det var ett jävla tjötande. Kan man eller kan man inte? Och hur är det med psykiatriska diagnoser i journalen? Kan läsa dem om man lyckas hacka in? Är ute efter att se om jag hade rätt om en persons diagnos. That's all. Övrig information bryr jag mig inte om mer än så.

I så fall är svaret nej.
Citera
2023-09-25, 10:30
Medlem
Citat:
Fullt möjligt.

Kolla deras subdomäner är mitt hetaste tips.

Använd dig av dears demo journal för att lära dig mer samt hur det fungerar. Det finns demos på dera site Inera.

Edit 2: Spärra din journal för att slippa få din journal på vift vid ett ev. hack
Hur spärrar man sin journal?
Citera
2023-09-25, 10:53
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Hur spärrar man sin journal?
Vet inte-kanske ringa din vårdcentral å fråga?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in