Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Menar du på allvar att Vietnamkriget stoppade kommunismens utbredning i världen?
Nej, det skriver jag inte om du läser ordentligt. Jag säger att Nordvietnams invasion av Sydvietnam skapade en kris i landet och världen.
EDIT: ska dock tillägga att vapeninförseln till nordvietnam från Sovjetunionen försvagade sovjetunitonens ekonomi och ledde till slut till dess sönderfall 1989. Så många bäckar små så kanske Vietnamkriget stoppade en del av kommunismens utbredning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Att det var värt USAs krigsäventyr?
Med facit i hand så vet vi inte. Soldaterna i sydvietnam hade nog dött ändå. Inga amerikanska liv hade dock gått till spillo och troligen inte heller så många nordvietnamesiska.
Men det dog många civila i landet efter nordvietnams invasion också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Jag tror att USAs (och även Frankrikes) inblandning snarare förvärrade konflikten i Vietnam
Det får du tycka. Sydvietnams befolkning fick dock lite frihet innan nordvietnam invaderade. Sedan blev det tvångsläger och indoktrinering för alla i syd. Det var därför alla flydde förstår du.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Ibland verkar du som en agent för Bush doktrinen.
USA har uppgift som världspolis och när de ingriper världen över är det för att sprida frihet och demokrati.
Det liknar faktiskt marxist-leninismens ide om att nationen är underordnad internationell solidaritet och att revolutionen bör spridas världen över.
Klimatideologin i Väst förordar en form av kommunistisk världsordning.
Symptomatiskt är en del framstående globalister i Väst f.d. trotskister.
Ok, observera nu hur jag svarar sakligt på alla dina frågor. Svara nu sedan på följande;
Varför flyr inte människor från demokratier men alltid ifrån diktaturer?