2022-03-17, 21:27
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag glömmer inte något. Estland är en fin och välfungerande demokrati som vi alla vill låta vara som det är. Däremot så behöver folket i alla ryska delar räddas.

Jag pratar inte om något slags erövringståg för att ta så mycket mark som möjligt. Jag pratar om att befria folket. Lite som Putin säger sig göra i Ukraina, men med skillnaden att när vi kommer så vill förmodligen folket bli räddade och om dom inte vill bli räddade och ber oss åka hem igen så ger vi dom ett par blommor och åker snällt tillbaka. Men jag tror folket välkomnar oss. Både Sverige och Finland i varsin rysk del.
Oj, vad bra uttryckt! Väl formulerat. Muy sympatico! Vi vill inte heller vara impjeralister. Kudos! Tack, för goda förtydligandet.
Citera
2022-03-17, 22:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Det bor miljoner med Ryssar i Karelen, vill du fullständigt ändra Finlands demografi åt det ryska hållet? Kan tänka mig det politiska landetskapet efter miljoner med ryssar börjar rösta i Finlands val.

Ifall inte USA hamnar i en håla för grymma krigsbrott så finns det inget tal om att Ryssland kommer dömas för några krigsbrott.
Gulligt att du tror ryssarna får stanna kvar efter att vi tagit Karelen. Den naturliga gränsen kommer att gå Viborg-Ladoga-Onega-Vita Havet. En kort och lättförsvarad landgräns på 400km. Ryssarna norr om den linjen kan börja packa.
Citera
2022-03-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Ryssland kommer inte gå sönder nu. Bara naivt att tro att de inte vinner kriget. Sen har dem fått betala ett dyrt pris men de kommer fortfarande klara sig då det är helt 100% självförsörjande. Dock kan de absolut braka ihop inom 30-40 år.
Grattis till det mest dumma och hjärndöda inlägget för i år på flashback
"Ryssland 100% självförsörjande, dom kommer klara sig"
Jo men tjena
Citera
2022-03-18, 00:30
Medlem
Auroras avatar
Sannolikt inte. Man blev erbjudna att köpa tillbaka det av Jeltsin för en symbolisk summa på 90-talet men tackade nej i ett otroligt förutseende beslut. Området är förött, förgiftat och allmänt devasterat idag. Hade man tackat ja skulle någon som Putin knackat på dörren 30 år senare, något finnarna förstod redan då.
Citera
2022-03-18, 01:11
Medlem
Karppas avatar
Inte en chans. Knappt någon politiker här har yppat någon som helst önskan att ha tillbaka Karelen. Området är alldeles för nergånget för att vara till någon nytta för Finland.
Citera
2022-03-18, 01:28
Medlem
Skulle det mot all förmodan bli ett WW3 (vilket ingen normalt funtad person bör vilja), så lär Ryssland i slutändan förlora med väldigt många döda som resultat (kanske även du och din familj). Vid en fred lär Ryssland förlora rejält med territorier. T.ex. en massa nya platser lär bli självständiga stater, som t.ex. Tjetjenien och regioner i Sibirien. Ryssarna lär förlora Kaliningrad, kanske till Polen eller Tyskland. Kan mycket väl se Finland få tillbaka Karelen, och det är inte ens orealistiskt att tänka sig i ett sådant scenario. Ryssland skulle definitivt bli av med alla sina kärnvapen, och kanske t.o.m. demilitariseras helt för en tid framöver. Finns även fler grejer jag skulle kunna se hända vid ett krigsslut av ett WW3 som kan motiveras av historia.

Ryssland vore riktigt efterblivna om de på allvar tar detta till ett WW3, för om de gör det så är det över för deras del som en regional stormakt för alltid. Putin kanske har blivit galen, men alla i hans innersta cirkel kan inte vara lika desillusionerade.

Men utan ett WW3 så lär Karelen aldrig bli finskt igen, det känns ju som helt uteslutet.
Senast redigerad av Patch1 2022-03-18 kl. 01:45.
Citera
2022-03-18, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa
Det var detta jag tänkte på. Med tanke på hur underutvecklat Karelen måste vara i jmf med finland måste det ju vara absurdt dyrt att ta över detta område. Nä, det problemet tror jag inte Finland vill åta sig ändå. Kostar mer än vad det smakar.
Finnarna behöver ju verkligen inte utveckla hela Karelen på en gång. De kan ta områden och bygga ut allt eftersom lite i taget i takt med behovet. Finns ändå inte tillräckligt med finnar för att kunna fylla ut hela detta stora område, så jag ser verkligen inte problemet.
Senast redigerad av Patch1 2022-03-18 kl. 01:41.
Citera
2022-03-18, 08:52
Medlem
Basens avatar
Hade hellre sett att Finland återerövrade Petsamo (Finlands högra arm) så att man fick landsväg till Barents hav.
Citera
2022-03-18, 08:54
Medlem
Finland blev erbjuden att köpa Karelen av Boris Jeltsin - Finland tackade nej.
Citera
2022-03-18, 09:04
Medlem
DeValeras avatar
Finland kan få Karelen och Sverige få tillbaka våra landskap Åland, Österbotten och Nyland.
Citera
2022-03-18, 11:32
Medlem
Kommer inte att hända i närtid. Även om Finland rent militärt sannolikt har kapacitet att ta tillbaka Karelen så skulle det i nuläget förmodligen vara det som knuffade Putler över gränsen till att trycka på knappen. Han är riktigt, riktigt hårt pressad just nu, Putler.
Citera
2022-03-18, 11:40
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Tycker alla borde passa på att sparka på björnen nu när den ligger och plocka åt sig lite delar. Bara hälsa att det en "fredlig specialoperation" om Putler klagar.
Ja, man kan ju hänvisa till ”finnättlingar i Karelen som vill ha en egen finsk republik”!
Såsom Putin gjorde med Ukraina med hänvisning till att det fanns ryssar där i de sk utbrytarrepublikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in