2022-03-17, 16:58
Medlem
snivlems avatar
Jag tänker på exempelvis Bmw alpina B7 .... en bit över miljonen som ny ca 2008. 500hk en jävla massa specialdelar och lull lull ..... bara kompressorn i en sån ska bmw ha över 16k euro för. Exakt en sån med lite blandade småfel och skavanker kan du idag köpa för runt 50K. och det är likadant med andra exklusivare bilar som vart snordyra vid nyköp, de har alla brutala värderas...men man vet ju att det finns nötter runt om i världen som håller liv i de och delar tillverkars ju inte i evighet.

Borde man inte kunna slakta den och lägga varenda jäkla pryl på tex Ebay och gå plus på detta? kruxet är väl att man inte har plats, det är ju inget man kan förvara i trädgården precis. Och tid lär det ta, men att dra in pengarna för inköp bör inte va en jättesvårt. Bara fälgarna på vissa är eftertraktade dyrgripar.

vad tror ni ? har man en chans som privatperson eller ??
Citera
2022-03-17, 19:33
Medlem
zoombos avatar
Visst, idén håller men man ska ha tid, engagemang, intresse, utrymme och startkapital. Sen ska sakerna katalogiseras, specificeras, fotograferas och helst kunna garanteras fungera. Börjar sen lagret bli stort och värdefullt måste det stöldsäkras.

Man bör också vara med i en jäkla massa forum där just dessa bilar diskuteras även om man kommer en bit med ebay; man måste alltså kunna marknadsföra sig så inte andra aktörer tar affärerna. Och sånt tar tid. Det brukar vara en liten och exklusiv skara som håller på med detta - både privatpersoner och företag - och det gäller att komma in i den kretsen.

Sen är det ett jäkla meck att paketera och skicka saker över hela världen, även om avkastningen kan vara hyfsad. En växellåda t ex är ingen lek att skicka och fraktpriset kan bli astronomiskt.

Ska man vara riktigt analytisk och om man saknar startkapital så duger konceptet även på relativt vanliga bilar, bara man orkar vänta tillräckligt länge.

Jag kanske låter negativ men jag gillar ändå idén och såna som ser till att svåra reservdelar går att återfinna ska ha en guldstjärna.
Citera
2022-03-17, 19:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Håller med Zoombo.

Det är ett jäkla jobb. Har en kompis som gjort det samma med motorcyklar.

Motor, fälgar, ram och smådelar som brukar gå sönder när man lägger ner cykeln i låg fart säljer man rätt snabbt. Sedan tar det längre mellan varje del. Efter 5 år har han fortfarande en jävla massa smådelar som tar upp plats i garaget.

På en bil är det väl ungefär samma sak
Fälgar (om bra skick) - Motor - stötfångare - huv - eventuellt en dörr /baklucka, sedan gör det trögt- mycket frågor om skick och bilder ska göras. Med slitdelar blir det jobbigt med folka som klagar när det visar sig att de inte är i skicket de förväntas vara i.
Citera
2022-03-17, 21:16
Medlem
Bilskrotar överlever så marknad för delar finns. Har slaktat ett par bilar för delar, men som privatperson är vinsten låg, men för att underhålla sin hobby funkar det.
Citera
2022-03-17, 21:19
Medlem
Prostreet32s avatar
Problemet är ju att omsätta delarna så du drar in pengar direkt. Du kan ha tur. Eller otur.
Säg du köper in en bil för 40 000kr. Och du får bara förfrågningar på skruvar, clips, några lister etc.
Då tjänar du inga pengar. Mot om du får på t.ex motor eller inredning. Men du vet ju inte när efterfrågan på dessa delar kommer. Kan vara 2 timmar efter du annonserat eller 5 år efter.
Vill du lagerhålla t.ex motor, växellåda, inredning i 5 års tid?
Citera
2022-03-19, 15:41
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Visst, idén håller men man ska ha tid, engagemang, intresse, utrymme och startkapital. Sen ska sakerna katalogiseras, specificeras, fotograferas och helst kunna garanteras fungera. Börjar sen lagret bli stort och värdefullt måste det stöldsäkras.

Man bör också vara med i en jäkla massa forum där just dessa bilar diskuteras även om man kommer en bit med ebay; man måste alltså kunna marknadsföra sig så inte andra aktörer tar affärerna. Och sånt tar tid. Det brukar vara en liten och exklusiv skara som håller på med detta - både privatpersoner och företag - och det gäller att komma in i den kretsen.

Sen är det ett jäkla meck att paketera och skicka saker över hela världen, även om avkastningen kan vara hyfsad. En växellåda t ex är ingen lek att skicka och fraktpriset kan bli astronomiskt.

Ska man vara riktigt analytisk och om man saknar startkapital så duger konceptet även på relativt vanliga bilar, bara man orkar vänta tillräckligt länge.

Jag kanske låter negativ men jag gillar ändå idén och såna som ser till att svåra reservdelar går att återfinna ska ha en guldstjärna.

bra svar tack...ser inget negativt med det, bara realism =)

sent svar från mig, jag brukar inbilla mig att man får notiser om inlägg i sina egenstartade trådar...

så nu blir jag prenumerant i min egenstartade tråd
Flashback för helvete ?!?
Citera
2022-03-19, 15:43
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Problemet är ju att omsätta delarna så du drar in pengar direkt. Du kan ha tur. Eller otur.
Säg du köper in en bil för 40 000kr. Och du får bara förfrågningar på skruvar, clips, några lister etc.
Då tjänar du inga pengar. Mot om du får på t.ex motor eller inredning. Men du vet ju inte när efterfrågan på dessa delar kommer. Kan vara 2 timmar efter du annonserat eller 5 år efter.
Vill du lagerhålla t.ex motor, växellåda, inredning i 5 års tid?

Nä det är ju det som är kruxet....Det kan funka om det görs flera bilinköp i samband med en företagsstart och man har allt i företagslokal osv .... men den typen av startkapital har jag fan inte riktigt än
Citera
2022-03-19, 17:26
Medlem
TattooedFuckers avatar
Då kan du ju lika gärna skaffa en Saab / volvo för några tusen och få ut 15-20000 kr i delar

Du får igen inköpet snabbt . Däremot kommer de ta tid ... ca 4 mån och få ihop de pengarna så värdesätter du din tid blir det en extremt dålig timlön .
Citera
2022-03-20, 07:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Var hittar man en Alpina B7 från 2008 med lite småfel för 50 tkr? Står de inte snarare i 200 tkr? Det här är ju inga dussinbilar direkt, så jag tror det skulle ta en jävla tid att sälja alla delar. Ska man hålla på med iden som sådan tror jag man ska leta vanligare bilar, gärna sådana som folk pular själva mycket med och gärna sådana som går sönder. Exakt vad som skulle vara bäst vet jag inte.
Citera
2022-03-20, 07:58
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var hittar man en Alpina B7 från 2008 med lite småfel för 50 tkr? Står de inte snarare i 200 tkr? Det här är ju inga dussinbilar direkt, så jag tror det skulle ta en jävla tid att sälja alla delar. Ska man hålla på med iden som sådan tror jag man ska leta vanligare bilar, gärna sådana som folk pular själva mycket med och gärna sådana som går sönder. Exakt vad som skulle vara bäst vet jag inte.

exemplet jag tänkte på var import...glömde säga det.
Citera
2022-03-20, 16:01
Medlem
Lägga på hylla och spara i 20-30 år så kan man tjäna pengar (om ens bensin finns att köpa då/bilar går att använda)
Jag har med åren slängt massa bildelar, som idag skulle vara värda guld, men när jag slängde de var de inte värda nån ting.
Citera
2022-03-20, 22:48
Medlem
godboys avatar
För det första så krävs det ju att man är intresserad av detta och har hyfsat god kunskap om olika delar och modeller.

För det andra så krävs ju utrymmet, men om man bor på landet och någon tom lada eller andra ekonomibyggnader så är det ju fullt görbart.

Sen ska man nog ha mycket tålamod med. Dels katalogisering, vilket i sig är ett mosterjobb. Sen kan det ju vara fördel att ha en hemsida där du listar sina produkter. Utöver det så behöver du marknadsföra dig. Kommer bli många mail och samtal om delar och just den delen passar på ev viss modell, och många affärer kommer rinna ut i sanden, d v s att du får jobba för ingenting.

Tror inte att det är helt omöjligt att leva på det, men det kommer ta tid och massa jobb satt nå dit. Många har väl sånt här som en sidohobby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in