• 1
  • 2
2022-03-17, 11:08
Medlem
Uberfuhrers avatar
Som rubriken lyder, vilken bil, bensindriven/dieseldriven är absolut snålast?

Jag föredrar svar av människor med egen erfarenhet. Helst inte infon från bilens färddator heller som brukar visa för lite, utan helst uppmätt vid pumpen mot trippmätaren.

Det handlar således om blandad körning, uppmätt genomsnitt på en tank bränsle
Citera
2022-03-17, 11:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
fiat uno 3l, med den kan du under bra förhållanden komma under 0.3 liter milen, motorn producerar så lite värme att bilen är ökänd för att vara kall att sitta i.
Citera
2022-03-17, 11:33
Medlem
......Det tog mig 0,52 sekunder att googla fram att Suzuki Swift mildhybrid var den bil som hade lägst förbrukning i just det testet jag hittade , om det är fallet just idag eller i några andra test kan du roa dig själv med att ta fram då jag inte har en aning om vilken typ av bil du vill ha eller föredrar
Citera
2022-03-17, 11:40
Medlem
Volkswagen Lupo är riktigt snål.
Citera
2022-03-17, 12:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
fiat uno 3l, med den kan du under bra förhållanden komma under 0.3 liter milen, motorn producerar så lite värme att bilen är ökänd för att vara kall att sitta i.

Du tänker inte på en Volkswagen Lupo 3L ?
Fiat Uno 3L existerar mig veterligen inte.

Och som Tandemtroll skriver så är väl Suzuki Swift mildhybrid en av dom absolut snålaste bensinbilarna på marknaden idag. Ja i alla fall om man tittar på verklig uppmätt förbrukning och inte tillverkarnas siffror. Den enda bensinbilen som Teknikens värld har mätt upp till att gå under en halvliter per mil i verklig blandad körning.

Sen finns det sannolikt många dieselbilar som är snålare än så.
Senast redigerad av ormbiten 2022-03-17 kl. 12:16.
Citera
2022-03-17, 12:23
Medlem
Renault clio/megane med 1.5 dci motorn.

Suzuki swift mild hybrid (kommer inte ihåg vilken motor).

Båda ligger runt 0.5 verklig körning och det finns knappt några bilar som går snålare än så.
Citera
2022-03-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer

Jag föredrar svar av människor med egen erfarenhet. Helst inte infon från bilens färddator heller som brukar visa för lite, utan helst uppmätt vid pumpen mot trippmätaren.

Bilens färddator visar nog generellt sett rätt, eller har du några seriösa bevis på att den inte skulle göra det.

Uppmätning vid pump och trippmätare och beräkning utifrån det har nog fler felkällor än att hålla sig till vad färddatorn säger.
Citera
2022-03-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bilens färddator visar nog generellt sett rätt, eller har du några seriösa bevis på att den inte skulle göra det.

Uppmätning vid pump och trippmätare och beräkning utifrån det har nog fler felkällor än att hålla sig till vad färddatorn säger.

Färddator visar ofta väldigt fel, 99% visar den för lite enligt min erfarenhet.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/...n-i-farddatorn
Citera
2022-03-17, 13:02
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Säger som alltid: Fiat 127 1050cc, 0,28l/10km.
Citera
2022-03-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Färddator visar ofta väldigt fel, 99% visar den för lite enligt min erfarenhet.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/...n-i-farddatorn

Färddatorn är högst sannolikt mer säker källa än de flestas egna amatörmässigt gjorda uträkningar med tankning och vägmätaren som grund.

Sen är ju frågan vad det är för felmarginal man anser färddatorerna har, jämfört med vad.
För egen del med erfarenhet från en massa olika bilars färddatorer är att om man har bilen i originalskick vad gäller däck och annat, så visar de generellt sett mer exakta värden och smidigare än man får med böket att räkna ut själv.

TS frågar ju dessutom om blandad körning, vad är det…? Kan folk ha olika åsikter om vad det är, och folks blandade körningar vara så olika att det påtagligt påverkar resultatet/förbrukningen och därför blir svårt att jämföra så man kan dra några vettiga slutsatser av det…?
Citera
2022-03-17, 14:16
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Min bil visar att den drar i snitt 0,54 men drar egentligen 0,58 om jag mäter upp det mot trippen. Jag hade väl inte ställt frågan så annars?
Citera
2022-03-17, 14:22
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer

Toyota hybrid som prius
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här