Citat:
Ganska vanligt sätt att resonera bland folk som har IQ som fotbollshuliganer. De finns överallt i världen såväl i Ryssland, Argentina, Turkiet eller i Sverige.Ja, att kunna tillräkna sig moralisk seger är ju dessutom väldigt beroende av vem som berättar historien och i vilket perspektiv: att dölja skuggsidorna. I väst tänker många numera att Spvjet "inte var någon riktig segrarmakt, ingen tiktig allierad" under WW2 - eftersom de inte var någon demokrati. Nej, stalinismen var inte demokratisk - men det är svårt att hitta några bra exempel alls på att England eller USA gick ur vägen och valde att göra en operation för att skydda människoliv eller humanitära värden, snarare än just för att vinna militärt där och då. (Man lyckades undvika att Paris blev förstört, men England och USA verkar inte ha haft speciellt mycket att göra med den saken - det rörde sig om en uppgörelse mellan tyskarnas vacklande kommando inne i Paris och ledningen för de franska trupperna som hade omringat staden, med förhandlingshjölp av den svenske affärsmannen Raoul Nordling). De allierade kunde ha bombat järnvägsspåren mot Auschwitz, men de ville inte, osv. Och utan Sovjets insatser hade D-dagen inte ens varit tänkbar.
Jag minns hur jag för många år sedan diskuterade terrorbombningarna av Dresden i februari 1945 med en engelsman (online, inte öga mot öga, då hade han slagit till mig). Dresden var ju en militärt ganska meningslös räd men någonstans mellan 30.000 och 80.000 oskyldiga civila dog, och det var en västlig räd. Killen var extremt hökaktig och avvisade all kritik mot detta, han ansåg utan vidare alla tyskar medskyldiga till Auschwitz och Blitzen och utropade slutligen "If killing one million Jerries would spare the lives of ten English Tommies, then it was right to kill one million Jerries". (Jerries brukar syfta på tyska soldater, här handlade det om helt obeväpnade civila).
Det är ett extremt tydligt sätt att säga "Fuck you, I don't care about the losses of your side - all that matters is my side and WE WON!".
Jag minns hur jag för många år sedan diskuterade terrorbombningarna av Dresden i februari 1945 med en engelsman (online, inte öga mot öga, då hade han slagit till mig). Dresden var ju en militärt ganska meningslös räd men någonstans mellan 30.000 och 80.000 oskyldiga civila dog, och det var en västlig räd. Killen var extremt hökaktig och avvisade all kritik mot detta, han ansåg utan vidare alla tyskar medskyldiga till Auschwitz och Blitzen och utropade slutligen "If killing one million Jerries would spare the lives of ten English Tommies, then it was right to kill one million Jerries". (Jerries brukar syfta på tyska soldater, här handlade det om helt obeväpnade civila).
Det är ett extremt tydligt sätt att säga "Fuck you, I don't care about the losses of your side - all that matters is my side and WE WON!".
Problemet är att vi i USA och EU har utropat oss själva till humanitära stormakter jfr med alla övriga.
Detta oaktat vår extremt grymma och blodiga historia.
Övriga världen köper inte det narrativet längre.
Högmod går före fall som det heter.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-24 kl. 19:42.
Senast redigerad av Mary99 2022-08-24 kl. 19:42.