2022-04-03, 01:34
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hela världen skrattar åt Ryssland nu.

Ja, i vilket fall dom som insamlar all sin information från AB.
Citera
2022-04-03, 01:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vad menar du att de har misslyckats med?

Tanken var att de skulle åka in i centrala Kiev och ockupera dessa delar av Kiev, och avsätta regeringen eller förhindra att regeringen kan arbeta effektivt. Dvs halshugga landet. Här misslyckades de kapitalt.

Citat:
Ryssarna fokuserar på sydöstra Ukraina.

Det är ett annat delmål. Hur det slutar här vet vi inte ännu. Nu när de insett att de misslyckats med Kiev så skickar de stora delar av dessa stridskrafter österut istället.

Citat:
Ryssland har f.ö. endast satt in tio procent av sin militär, de har gott om resurser kvar.

Nej. Det har inte ryssarna alls. De har skickat in en betydande del av sina stridskrafter till Ukraina, och dessutom lidit stora förluster där.

Dessa stridskrafter har (eller hade) Ryssland till sitt förfogande:

Citat:
Russian military in numbers

Russia has a total of 900,000 active military personnel, made up of:

- Army 280,000
- Navy 150,000
- Air 165,000
- Strategic Rocket Force 50,000
- Airborne 45,000
- Special Operations Forces 1,000
- Railway Forces 29,000
- Command and Support 180,000

https://www.forces.net/news/numbers-how-does-ukraines-military-stack-against-russias
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2022/729292/EPRS_ATA(2022)729292_EN.pdf

Majoriteten av alla relevanta stridskrafter är engagerade i Ukrainakriget. Plus att många har dött eller blivit skadade, vilket har minskat slagstyrkan.

De kan förstås genomföra en allmän mobilisering, men då måste de erkänna att landet är i krig. Det bär nog emot.

När det gäller krigsutrustning så har de mycket enligt papperet, men det mesta fungerar inte eller är för gammalt för att vara effektivt i Ukraina. Så de måste hushålla lite med detta också, annars får de allvarliga problem. Sedan kan de inte skicka allt de har till Ukraina, då har de inget kvar att försvara övriga Ryssland med.

Citat:
Av de vapen som Väst har skickat in har Ryska trupper redan beslagtagit en bra del.

Bara en bråkdel. Men det spelar ingen roll. Väst öser in mer och mer vapen.
Citera
2022-04-03, 01:44
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Plus att många har dött eller blivit skadade, vilket har minskat slagstyrkan.

Uppriktigt sagt tror jag varken på Rysslands eller Ukrainas siffror i det här fallet. Propagandan går åt båda hållen.

Jag har ännu inte dragit några starka slutsatser och fortsätter att avvakta.

Men att skicka mera vapen till kriget borde ingen vara stolt över. Det finns ingen heder i att förlänga lidandet och orsaka fler civila dödsoffer.
Citera
2022-04-03, 01:48
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Överste Douglas MacGregor gästade "The Grayzone" med Max Blumenthal och Aaron Mate häromdagen där de ifrågasatte mediarapporteringen kring hur "dåligt det går för Ryssland." Han gjorde då uttalandet att väldigt lite av vad som rapporteras i media stämmer, tvärtom så har Ryssland redan besegrat Ukraina.

De få styrkor som kvarstår för Ukraina är inkapabla att göra något motstånd eftersom de är omringade och avskurna ifrån all support. Anledningen att det ser ut som Ryssland gör långsamma framsteg är helt enkelt för att de gör allt för att inte skada civila, där dessa styrkor gömmer sig.

Dödssiffrorna är kraftigt överdrivna påstår han, men att 2000 döda Ryssar verkar vara plausibelt, men antagligen betydligt högre siffror för den Ukrainska regimen. Ryssland har alltså bara förlorat 1% av de styrkor de skickat in (200 000 har skickats in, av 1,3 miljon tillgängliga). Dessutom nämner han att enligt senaste oberoende mätningarna har Putin 70% support trots kriget vilket är väldigt höga siffror för någon som står bakom ett sådant här anfallskrig.

Ryssarna försöker även att hålla sig borta ifrån vetefälten så de inte skadar grödorna.

Samtidigt så tillfångatar och lägger ryssarna beslag på stora kvantiteter av den utrustning som västmakterna skickat till Ukraina för att hjälpa Ukrainska armén.

Kortare klipp med det relevantaste:
https://www.youtube.com/watch?v=_Iw0m-Pc08Q&t=12s

MacGregor: -"So i think the problem at the moment is that in the west there is no truth, there is wishful thinking."

Detta stämmer överens med vad han sagt tidigare, och vad som rapporteras ifrån oberoende rapportörer inifrån Ukraina som t.ex Gonzalo Lira.

Kan detta stämma bättre med vad vi ser än vad våra ljugmedier vill ge sken av?

Här är länken till hela klippet https://www.youtube.com/watch?v=NFngc_8RiVc
Överste Mc Gregor Pajas?
Citera
2022-04-03, 01:49
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Uppriktigt sagt tror jag varken på Rysslands eller Ukrainas siffror i det här fallet. Propagandan går åt båda hållen.

Jag har ännu inte dragit några starka slutsatser och fortsätter att avvakta.

Men att skicka mera vapen till kriget borde ingen vara stolt över. Det finns ingen heder i att förlänga lidandet och orsaka fler civila dödsoffer.
Är du pacifist , eller du blir bara upprörd för att ryssar dör av Ukrainskt motstånd?
Citera
2022-04-03, 01:53
Medlem
R5As avatar
Ena dagen hatar fb aftonbladet västmedia som aftonbladet och CNN, andra tagen så litar man på deras påståenden. I alla tider så har man i krig alltid sagt att de går bra för en, det är för att hålla moralen uppe för soldaterna, annars ger de upp.
Så gjorde amerikanerna i Vietnam och Saddam under gulfkriget.
Citera
2022-04-03, 01:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Är du pacifist , eller du blir bara upprörd för att ryssar dör av Ukrainskt motstånd?

Jag gillar inte mediernas vitmålning av en regering som (enligt västerländska människorättsorganisationer) begått brott mot mänskliga rättigheter under 8 år och jag ogillar Zelensky och hans Nazi-pack lika mycket som jag ogillar Putin.

Hyckleriet översvämmar alla håll och kanter.
Citera
2022-04-03, 02:07
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jag gillar inte mediernas vitmålning av en regering som (enligt västerländska människorättsorganisationer) begått brott mot mänskliga rättigheter under 8 år och jag ogillar Zelensky och hans Nazi-pack lika mycket som jag ogillar Putin.

Hyckleriet översvämmar alla håll och kanter.
Du är knäpp, regeringen i Ukraina är inte nazistisk.
Citera
2022-04-03, 02:28
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du är knäpp, regeringen i Ukraina är inte nazistisk.

Västerländska medier och människorättsorganisationer har skrivit om det här sedan 2014 och under alla dessa år. Se länkarna i min signatur. Eller menar du att Atlantic Council och FN är knäppa? Finns även en svensk forskarrapport med i källorna från 2019.
Citera
2022-04-03, 02:41
Medlem
fernebos avatar
MasterBait:

Om Ukraina är nazistiskt vad är i så fall Ryssland som bombar sönder städer, som bombar sjukhus och som det nu visar sig har begått massmord på civila i de områden de har ockuperat? Massgravar med hundratals personer. Civila bakbundna och skjutna med nackskott. Är vi tillbaka till andra världskriget eller vafan är det som pågår?

Att du inte skäms! Alla jävla krigsförbrytelser Ryssland har begått under de här veckorna kommer att förfölja dem i årtionden. Det är bara att hoppas att Putin och hans medbrottslingar blir utlämnade och dömda för brott mot mänskligheten så småningom.
Citera
2022-04-03, 02:53
Medlem
123....s avatar
Skrämmande att en överste kan uttala sig så korkat, han kanske skulle byta yrke för han har ingen som helst förmåga att analysera hur en krigssituation ser ut ....
Senast redigerad av 123.... 2022-04-03 kl. 02:56.
Citera
2022-04-03, 03:31
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Västerländska medier och människorättsorganisationer har skrivit om det här sedan 2014 och under alla dessa år. Se länkarna i min signatur. Eller menar du att Atlantic Council och FN är knäppa? Finns även en svensk forskarrapport med i källorna från 2019.
Rapporterna är inte knäppa, du är det däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in