2022-11-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
För två och en halv vecka sedan flydde ryska stridskrafter från Chezon efter massivt ukrainskt bombardenang. Sedan kom hämnden som Ryssen hade föranmält. Nu ligger stora områden i avsaknad av infrastruktur och nu är det ukrainarna som flyr staden Cherson efter ryska missilträffar.

Bilköerna slingrar långa och man förvånas över alldagligheten i fenomenet bilköer. Jag trodde bilarna var så gott som obrukbara efter mer än ett halvårs strider. En som måste känna entusiasm i dag är EU-ledningens Stora Råd som har slitigt hårt för att förlänga och förvärra destruktion och blodsspillan.
Jag som trodde att det var Ryssland som slitit hårt för att förlänga och förvärra destruktion och blodsspillan.

Hur är "EU-ledningens Stora Råd" skyldig till detta menar du?
Citera
2022-11-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Vilket skitsnack, läs på lite innan du raljerar.
"Läs på"

Jag är Omniscientpotent, jag vet redan allt.
Citera
2022-11-27, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
För två och en halv vecka sedan flydde ryska stridskrafter från Chezon efter massivt ukrainskt bombardenang. Sedan kom hämnden som Ryssen hade föranmält. Nu ligger stora områden i avsaknad av infrastruktur och nu är det ukrainarna som flyr staden Cherson efter ryska missilträffar.

Bilköerna slingrar långa och man förvånas över alldagligheten i fenomenet bilköer. Jag trodde bilarna var så gott som obrukbara efter mer än ett halvårs strider. En som måste känna entusiasm i dag är EU-ledningens Stora Råd som har slitigt hårt för att förlänga och förvärra destruktion och blodsspillan.
Ja precis. Om man tex lyssnat på MacGregor och funderat på vad han säger och hur han resonerar så skulle dessa USA kramare nog ligga lågt.

Vad har Ukraina vunnit för mark, vad ska dom ha den till annat än att få ännu längre försörjningslinjer.

Ryssen kommer att ta exakt det den vill ha, det enda NATO kan göra är att anfalla med kärnvapen och det vet dom inkl fjanten till norrman.
Citera
2022-11-27, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
"Läs på"

Jag är Omniscientpotent, jag vet redan allt.
Så gör då två tabeller över de ryska styrkorna samt dessa vapen

Materiel från USA : Materiel från Rysslan : Soldater från USA : Soldater från Ryssland

Visa nu att du kan fakta och törs presentera den trots att den visa att du kan nada
Citera
2022-11-27, 21:38
Medlem
Citat:
Så gör då två tabeller över de ryska styrkorna samt dessa vapen

Materiel från USA : Materiel från Rysslan : Soldater från USA : Soldater från Ryssland

Visa nu att du kan fakta och törs presentera den trots att den visa att du kan nada
Öh, ska jag göra något? Varför?

Kvantitet har Ryssland gott om, särskilt soldater som de i våg efter våg skickar in i köttkvarnen. Det sa jag ingenting om, det vet alla redan. Joseph Stalin: “Quantity has a quality all its own.”
Citera
2022-11-27, 21:39
Medlem
Citat:
Det var inte så enkelt för att ryssen fick materiellt stöd av USA. Själva klarade de inte av att tillverka något som vanligt.

400,000 jeeps and trucks; 12,000 armored vehicles (including 7,000 tanks, about 1,386[58] of which were M3 Lees and 4,102 M4 Shermans);[59] 11,400 aircraft (of which 4,719 were Bell P-39 Airacobras, 3,414 were Douglas A-20 Havocs and 2,397 were Bell P-63 Kingcobras)[60] and 1.75 million tons of food
Ryssarna tillverkade ca tio gånger så många tanks som de de där 7000, mest T-34 i olika varianter. Visst hade amerikansk vapenförsäljning/hjälp betydelse, men när den väl kom igång i större skala hade Ryssland redan stoppat den tyska offensiven och det handlade mest om att kunna tränga tillbaka dem snabbare. USA var onekligen den industriella jätten vid denna tid.
Citat:
Ryssland var för övrigt de som startade WW2 tillsammans med Tyskland. Utan Molotov–Ribbentrop-pakten hade antagligen Tyskland aldrig vågat starta något krig och hade inte Tyskland angripit sin allierade senare hade väst sannolikt förlorat och Europa hade delats mellan Tyskland och Ryssland. Nu slapp vi tysk ockupation men Ryssland ockuperade Östeuropa i 50 år.
Hade å andra sidan Frankrike och England gått med på Stalins förslag på en försvarspakt mot Tyskland hade det aldrig blivit någon Molotov–Ribbentrop-pakt, den var ett reservalternativ.Stalin såg det som att västmakterna villa ha Tyskland och Sovjet i luven på varandra för att försvaga båda och han såg till att i alla fall temporärt vända på steken.
Citera
2022-11-27, 21:40
Bannlyst
Citat:
Öh, ska jag göra något? Varför?

Kvantitet har Ryssland gott om, särskilt soldater som de i våg efter våg skickar in i köttkvarnen. Det sa jag ingenting om, det vet alla redan. Joseph Stalin: “Quantity has a quality all its own.”
Sa du inte att det var USA som räddade ryssen mha materiel?
Citera
2022-11-27, 21:44
Medlem
Citat:
Sa du inte att det var USA som räddade ryssen mha materiel?
Jo?

Du ser ju nu 80 år senare vad rysk kvalitet innebär.
Citera
2022-11-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ryssarna tillverkade ca tio gånger så många tanks som de de där 7000, mest T-34 i olika varianter. Visst hade amerikansk vapenförsäljning/hjälp betydelse, men när den väl kom igång i större skala hade Ryssland redan stoppat den tyska offensiven och det handlade mest om att kunna tränga tillbaka dem snabbare. USA var onekligen den industriella jätten vid denna tid.

Hade å andra sidan Frankrike och England gått med på Stalins förslag på en försvarspakt mot Tyskland hade det aldrig blivit någon Molotov–Ribbentrop-pakt, den var ett reservalternativ.Stalin såg det som att västmakterna villa ha Tyskland och Sovjet i luven på varandra för att försvaga båda och han såg till att i alla fall temporärt vända på steken.
Var det verkligen Stalins förslag? Har fått för mig att det var Frankrikes förslag.
Citera
2022-11-27, 21:49
Medlem
-Tesla-s avatar
För varje ryss som avlider i kriget är siffran drygt 7-10 för Ukraina. Elen är utslagen, vattnet är problematiskt och Ukraina förbjudet politiker, media och EU för att undersöka vad som sker.

Så var vinner Ukraina kriget?
Citera
2022-11-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
För varje ryss som avlider i kriget är siffran drygt 7-10 för Ukraina. Elen är utslagen, vattnet är problematiskt och Ukraina förbjudet politiker, media och EU för att undersöka vad som sker.

Så var vinner Ukraina kriget?

Dom vinner i verkligheten, på slagfältet.
Citera
2022-11-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ja precis. Om man tex lyssnat på MacGregor och funderat på vad han säger och hur han resonerar så skulle dessa USA kramare nog ligga lågt.

Vad har Ukraina vunnit för mark, vad ska dom ha den till annat än att få ännu längre försörjningslinjer.

Ryssen kommer att ta exakt det den vill ha, det enda NATO kan göra är att anfalla med kärnvapen och det vet dom inkl fjanten till norrman.

Och vad exakt är det Ryssmongona idag vill ha? Det verkar ju ändra sig varje vecka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in