2023-04-25, 21:37
Medlem
Imalosers avatar
Har precis köpt hus och tycker fortfarande det är självklart att räntan måste höjas... Det enda argument man har som bolånetagare är ju att det blir dyrare. Det ska man ha tänkt på från början, tar du lån på flera miljoner måste du ha tänkt att det kan bli kärva tider. Och har du inte det så får det vara en dyr läxa. Bättre det än att kronan blir en skräpvaluta och att de som sparar och spenderar förnuftigt skall straffas.
Citera
2023-04-25, 21:44
Medlem
DRAVKCABs avatar
Ja då börjar vi närma oss kalkylräntan på 7% snart vilket är den ränta som varit utgångspunkten för att få förmånen till dessa bostadskrediter. Eftersom allt annat gått upp och lönerna mer eller mindre stått stilla så behöver nu bostadslån som inte är bundna förhandlas om utav kreditgivarna. Kanske är du inte längre kreditvärdig för din nuvarande bostad? Vad säger du om en kalkylränta på 10% och omkostnader som är 15% högre än tidigare beräkningar? Lycka till med den nya kalkylen! Kanske blir det en hyresbostad i ett trevligt område istället med intensiva kulturyttringar alla tidpunkter på dygnet och en trevligt lån på förlusten på din förra bostad som du var tvungen att sälja?
Citera
2023-04-25, 21:46
Bannlyst
Ja det är korrupta banker som skapar korrupt "inflation"

Det alla undviker, hur många 100 miljarder kr ska bankerna dra in i år?

Varför får vi sällan se konkreta räkneexempel i miljarder kr?
Citera
2023-04-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vill Riksbanken döda oss alla? Finns inte en chans att vi klarar av det här. Det är tack och adjö.

Varför tar ingen ansvar i den där fula byggnaden på Brunkebergstorg och sätter ned foten mot dessa djävulska räntehöjningar?!
Väl för att Riksdagen har gett dem mandat att i stort sett enbart skulle styra efter ett inflationsmål som vi väl i någon bemärkelse har ganska dålig kontroll över pga stor påverkan från omvärlden. Exempelvis kan ju inte Sverige rå för om drivmedelspriserna går upp pga höjd oljepris på världsmarknaden eller minskat volym på spannmålsmarknaden. Man kan inte heller styra över bristen på ökad inflation för att inte t.ex. ökningar i producentpriserna eller ökade importpriser pga lägre växelkurser slår igenom i konsumentpriserna. I mitt tycke ett rätt så dåligt mål att styra efter.

Jag tycker det är dags för en ny politik på det penningpolitiska område. I jämförelse har ju den danska Nationalbanken det väsentligt enklare då deras enda mål är att hålla en fast växelkurs i förhållande till Euron oavsett hur låg eller hög inflationen är. Just nu är räntan i Danmark lägre än i EU länderna då man har "problem" med att danska kronan är för populär bland investerare och anses vara säkrare än Euron.
Citera
2023-04-25, 21:54
Medlem
Lillarapunzels avatar
Absolut att räntan varit för låg för länge, och absolut att den borde ha höjts mycket tidigare, men det här börjar ju bli rent löjligt. Absolut om man nu möjligtvis gör den här höjningen på 50 punkter nu, men sen får det väl banne mig vara, man kan helt enkelt inte köra privatekonomin i botten, i inflationens namn. Det kommer ju bli en big time repris på -08a annars (även om räntorna var ännu högre då innan det sedermera störtdök).
Citera
2023-04-25, 21:54
Medlem
Bra. De borde höja mycket mer, räntan borde vara högre än inflationen.
Citera
2023-04-25, 21:55
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Vill Riksbanken döda oss alla? Finns inte en chans att vi klarar av det här. Det är tack och adjö.

Varför tar ingen ansvar i den där fula byggnaden på Brunkebergstorg och sätter ned foten mot dessa djävulska räntehöjningar?!

Ingves har varnat för precis detta i hur många år som helst. Att inga politiker och inga väljare var intresserade av att lyssna är inte Riksbankens problem.
Citera
2023-04-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har i alla fall växt upp med att bolån varit OK att ta. Att bostaden är det enda som det är legitimt att låna pengar till. Jag kan knappast tycka att det är gemene mans fel att bostadspriserna stack iväg som de gjorde och att folk som behövde boende blev tvungna att betala till de priserna.
Att spara ihop till ett hus är det inte många som klarar av. Sedan är det inte alla heller som föds med guldsked i mun.

Det är klart att det är vanligt folks fel, dom har ju röstat för eländet. Hade vi inte spätt på bostadsbristen genom import av hundratusentals raketforskare kombinerat med en oförmåga att bygga nytt till rimligt skick och kostnad så hade vi inte haft det här problemet.

Fråga Ruinfeldt var alla skall bo, han har ju flugit över landet och vis i sin kunskap konstaterat att det finns hur mycket plats som helst.
Citera
2023-04-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
85% av befolkningen säger att de inte är oroliga för sin ekonomi i framtiden.
Det är bara fattiglappar som får problem för räntan är 5%

Hur kan alla som skriver här vara så förbannat förmögna. Vad menar du med fattiglappar? Är man förmögen behöver man inte låna. Då är det såklart inga problem med 5% ränta. Känns som de flesta lånar och ju högre lön desto mer lånar man. Vilka menar du är fattiglappar, aktiemäklaren i Täby med 150tkr/mån men med 15Mkr i villalån på sin 18mkrkåk ( nu värd 14) eller industriarbetaren med 30tkr/mån och lån på 2Mkr?
Citera
2023-04-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Jag håller med dig.
De skulle höjt för länge sedan och galningen Ingves skulle tagits bort för många år sedan.
Jag håller med dig, det här drabbar oss alla i samhället. Men svider nog mest för bolånetorskarna som tagit lån på lån och ändå tror de kan åka på semester 2 gånger om året. För det skulle vara någon mänsklig rättighet.

Svenska folket behöver hjälp av lyxfällan.

Någonstans har jag hört/läst att Ingves ska ha varnat för konsekvenserna av minusräntorna. Jag vet inte om det är sant men om så är fallet vore det ju intressant att få reda på vem som gett direktiv till att fortsätta med det experiment. Men det är ju också möjligt att det inte är sant och att Ingves har varit med på idéen.

Personligen tycker jag det var något av det mest tokiga att införa minusräntor mitt under högkonjunktur. Sverige borde aldrig ha haft minusränta, bland annat pga den volatila valuta som nu är på skräpnivå.
Citera
2023-04-25, 22:02
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:

Antar att du larvar dig?
Nog för att det är surt med högre bolåneräntor men en styrränta på 3% är inte precis supermycket. Med tanke på inflationen är den löjligt låg.
Bara att titta bakåt i historiken:

År........3 mån boränta......Reporänta
1985........14,50
1986........11,00
1987........12,50
1988........11,70
1989........12,25
1990........14,50
1991........12,25
1992........24,00
1993........10,75
1994........10,00...........7,20
1995........10,55...........8,91
1996.........6,50............5,05
1997.........5,65............4,35
1998.........5,55............3,85
1999.........3,90............2,90
2000.........6,05............3,75
2001.........5,25............3,75
2002.........4,80............4,25
2003.........3,55............2,75
2004.........3,65............2,00
2005.........2,57............1,50
2006.........3,45............2,50
2007.........5,07............3,75
2008.........5,95............4,75
Citera
2023-04-25, 22:03
Bannlyst
Då återstår frågan varför man tar in 100 000 tals invandrare som ska ha bostad, får de billgare, samtidigt som svenskar undrar om de ska klara av betala bostaden med nästa ränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in