Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det finns inget sådant snitt, då det beror på så många relevanta faktorer, som i sin tur administreras och styrs så olika i olika länders försvarsmakter.
T.ex... Är pilot A som skjutit ner 10 fiendeplan sämre och mindre erfaren än pilot B som skjutit ner 20, givet att pilot A hade en fronttjänstgöring på 6 månader, medan pilot B flugit i fronttjänst oupphörligen i 5 år?
Är det lika meriterande att skjuta ner 5 nordkoreanska MIG-15 från 1953, som det är att skjuta ner 5 ryska MIG 31 av senaste uppgraderade modell?
Det finns piloter i historien som blivit nedskjutna innan de hunnit skjuta ner några andra plan alls, samtidigt som det finns världshistoriens mest segerrika ess som Erich Hartmann, Gerhard barkhorn och Walter Nowotny.
Om du kikar på den här listan över flygaress under WW2 får man, exempelvis, lätt intrycket av att tyskarna var ljusår bättre än alla andra. Det är en sanning med modifikation, då många andra länder drog tillbaka sina ess och satte dem som instruktörer istället för att låta dem flyga till dess att de blev nedskjutna och dog, tillfångatogs eller skadades så svårt att de inte längre kunde flyga. En stor del av den tyska övervikten beror alltså, förmodligen, inte alls på att de var tusentals procent bättre än sina motståndare, utan att den tyska personalpolitiken var annorlunda än exempelvis den amerikanska.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces
Mig15 är väl ryskt, har flugit mot dem i flygspel. (Min kännedom om stridsflyg är i princip 90% från spel, och inte simulatortid värd namnet tyvärr, utan mer arkadliknande flygmodeller, fysik och matchningar) på tal om det, hur mycket står rysk spelindustrin för av BNP? Spelindustri lär vara en betydande del av BNP i många länder, men Ryssland? Jag känner till gaijin men de har flyttat sitt huvudkontor från Ryssland till ett annat land, minns inte vilket. De har dock sina chatter avstängda både på crossout och war thunder. På crossout kan man dock chatta i clanchatterna fortfarande, hörde att de stängt av dem på WT.
Jag vet inte om gaijin betalar skatt i Ryssland fortfarande, antagligen? Men jag tror nog de drar in grova pengar med deras f2p-spelmodeller och maxade priser. Ett premiumplan toprankat eller ett fordon på crossout kan kosta över 500 spänn plus mängder av små transaktioner, billigare (och dyrare fordon) prenumeration, premiumvaluta m.m.
Många bojkottar nog köp just nu, men många bryr sig inte. Statistik på rysk spelindustri, datorer, konsoll, skulle vara intressant att se före/under/efter krigstid och om det har någon betydande inflytande på ekonomin.
Ät inte wargaming från Ryssland med, med sitt world of tanks och world of warships, som väl är rätt stora med...
Exporterar Ryssland vapen, militär teknologi till Nordkorea? Hur mycket då genom åren, hur mycket senaste åren? Jag vet att det finns sökmotorer men om någon vet eller har bra källor så man inte behöver spendera timmar per fråga av allt man undrar kring.