• 1
  • 2
2022-03-15, 12:48
Medlem
kyrkstockens avatar
I stockholm har jag sett parkeringsplatser säljas för 1 million så lägg ner snacket att har man råd med bil har man råd med parkering.
Vad vi ser är helt enkelt städernas kollaps. Det var även städerna som havererade först i det gamla Rom så folk flydde ut på landet vilket fungerade ett tag. Vi har även helt absurd förmånsbeskattning av parkeringplatser på arbeten (även om tydlige tillfälligt är befriade från avgift).

Men enligt gängse flashbackaren är det väl frivilligt at arbeta?

Göteborg och Malmö är redan inne i en döds-spiral för de som vet och förstår vad en sådan är. Stockholm har klarat sig hittills för det har varit attraktivt att bo inne i staden. Stockholm kommer naturligtvis inom kort också att befinna sig i en döds-spiral.
Citera
2022-03-15, 13:25
Medlem
Jag betalar cirka 500 000 för min dubbelparkering med plats för cyklar. Det är till min villa men det förhöjer vår livskvalitet och underlättar när barnen ska börja cykla. Varför så dyrt? Berg är ivägen.
Citera
2022-03-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Helt rätt, håller med dig, jag klagar inte, har man bil så har man råd att betala för parkeringen,
nu bor jag i Sthlm, kanske lite skillnad på priserna i Norrland mot nollåtta området ..

Ja skillnad är det, i norr får dom betala flera tusen kr i soppa för att åka till aktiviteter, affärn mm.
Eftersom avstånden för vissa kan vara uppemot 15-20 mil tur och retur.

I Sthlm kan du ju åka tunnelbana eller buss 5 min till närmsta affär, eller betala lite extra för att hitta en parkering eller alltid ha en parkering hemma om du vill ta en snabbis till paddeln.

Sthlmare har det ganska förspänt med det mesta, så att eran parkering är lite dyrare gör nog inte så mycket.
Citera
2022-03-17, 12:33
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/bosse...-pa-p-platser/

Bosse Bildoktorn rasar efter Hem & Hyras granskning: ”Rena ockerhyror på p-platser”
Bo ”Bosse Bildoktorn” Andersson reagerar kraftigt på uppgifterna som kommer
fram i Hem & Hyras gräv om parkeringshyror. ”Ocker”, säger han om att Jenny i
Karlstad får sin p-hyra höjd med 60 procent.
Bara bra att fler reagerar ...

(FB) Vad hände med Bosse Bildoktorn?

En till som undrar om parkeringsavgifterna ..
https://www.hemhyra.se/nyheter/grati...r-parkeringen/

- Gratis parkeringsplatser försvinner – nu tvingas invandraren Dunio betala för parkeringen ..
Allt färre hyresgäster kan parkera gratis där de bor.
”Varför ingår det inte en parkeringsplats i hyran?” undrar småbarnsmamman
Dunio Saawi i Tanumshede, en av dem som har tvingats börja betala för sin plats.

Allt kan inte vara gratis, men kanske finns ett maxtak för alla ...
Senast redigerad av SKIL 2022-03-17 kl. 12:55.
Citera
2022-03-17, 20:22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Fri och fri, som allt annat är det en förhandling mellan två parter. I centrala delar av våra tätorter är marken efterfrågan och om man då vill ställa bilen där ska det givetvis kosta. Markägaren måste alltid jämföra med alternativinkomsten.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
I slutändan kan detta påverka spekulanter på både bostäder och arbetsplatser, parkeringsmöjligheter är avgörande för många som behöver pendla eller inte pallar sossesläde…

En extrem prissättning på parkering kommer minska antalet spekulanter, så det kommer naturligt ske ett urval eller bara locka till sig spekulanter utan bil, vilket såklart blir problem om man har större lägenheter som riktar in sig mot barnfamiljer.

Det är korkat och idiotiskt, men kommer med tiden självsaneras då antalet spekulanter kommer påverka.

Om det nu skulle vara sådan efterfrågan på bostäder varför bygger byggherrarna då enbart det tvingande minimiantalet? Om parkeringsplatser skulle påverka antalet spekulanter positivt och därmed priserna skulle man givetvis tillgodose denna efterfrågan. Efterfrågan finns dock inte.
Citera
2022-03-18, 08:28
Medlem
Sofia får betala 500 kronor för p-platsen men grannen Tomas kan parkera gratis, trots att
de har samma hyresvärd. – "Jag vet inte varför det är så dyrt, det finns inte ens en elstolpe,
säger hyresgästen Sofia Nilsson", som hyr en av platserna.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sofia...jer-p-hyrorna/

Se bilden på parkeringen ..
https://www.hemhyra.se/app/uploads/2.../parkering.jpg
Citera
2022-03-18, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Fri och fri, som allt annat är det en förhandling mellan två parter. I centrala delar av våra tätorter är marken efterfrågan och om man då vill ställa bilen där ska det givetvis kosta. Markägaren måste alltid jämföra med alternativinkomsten.

Om det nu skulle vara sådan efterfrågan på bostäder varför bygger byggherrarna då enbart det tvingande minimiantalet? Om parkeringsplatser skulle påverka antalet spekulanter positivt och därmed priserna skulle man givetvis tillgodose denna efterfrågan. Efterfrågan finns dock inte.

Enkelt!

I stockholmstrakten kostar en färdigproducerad p-plats i garage 250-500 TKR, beroende på markförhållanden osv, detta räknas som BTA (byggnadsteknisk area) och kan inte säljas, BOA(boendearea) är det det vinstdrivande som säljs till kund, byggnadsbolagen vill därför bygga så mycket BOA och så lite BTA som möjligt.

P-tal styrs och dikteras av kommunen/markägaren och brukar ingå i bygglovet, p-tal dikteras alltså av kommunen.

Personligen är jag av åsikten att p-garage under flerbostadshus ofta blir undermåliga och av dålig kvalitet, pelare, undermåligt VA-system gör att det svämmar över vid snöfall, noll och ingenting i svängutrymme gör att det knappt går att navigera med något som är större än en SMART.

Personligen hade jag föredragit större p-garage på flera våningar, enklare och billigare att bygga, minus blir att du behöver gå en kortare promenad, borde kunna vägas upp med lastzoner utanför lägenhetsportarna när man har storhandlat osv.
Citera
2022-03-25, 07:51
Medlem
Dennis hade två parkeringsplatser på innergården kostade honom 40 000 kronor om
året och dessutom med ett tioårskontrakt. "Vi blev lurade" .. /köper villa och flyttar nu.

https://www.hemhyra.se/nyheter/parke...la-och-flytta/

Vad har hänt med värdarna, giriga rackare ..
Citera
2022-03-25, 20:45
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Enkelt!

I stockholmstrakten kostar en färdigproducerad p-plats i garage 250-500 TKR, beroende på markförhållanden osv, detta räknas som BTA (byggnadsteknisk area) och kan inte säljas, BOA(boendearea) är det det vinstdrivande som säljs till kund, byggnadsbolagen vill därför bygga så mycket BOA och så lite BTA som möjligt.

P-tal styrs och dikteras av kommunen/markägaren och brukar ingå i bygglovet, p-tal dikteras alltså av kommunen.

Personligen är jag av åsikten att p-garage under flerbostadshus ofta blir undermåliga och av dålig kvalitet, pelare, undermåligt VA-system gör att det svämmar över vid snöfall, noll och ingenting i svängutrymme gör att det knappt går att navigera med något som är större än en SMART.

Personligen hade jag föredragit större p-garage på flera våningar, enklare och billigare att bygga, minus blir att du behöver gå en kortare promenad, borde kunna vägas upp med lastzoner utanför lägenhetsportarna när man har storhandlat osv.

Allt handlar om efterfrågan, om p-platser skulle vara efterfrågare och styrande om vad en lägenhet skulle kunna säljas för skulle det byggas. Uppenbarligen är inte efterfrågan så stor som vissa påstår. Gällande p-normen anser det minsta antal p-platser som ska anläggas, om det finns efterfrågan finns inget hinder mot att anlägga fler.
Citera
2022-03-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Helt rätt, håller med dig, jag klagar inte, har man bil så har man råd att betala för parkeringen
Fler bilar är bättre. Snabb, säker och effektiv transport gynnar alla. Mer åt fler är bättre än motsatsen. Det gäller även bilar och p-platser.

Många har inte ens råd med begagnat, just p.g.a. sådana här saker.
Citera
2022-03-30, 23:42
Medlem
Sladdarens avatar
Till slut får man väl flytta runt bilen efter 24 timmars parkering, där man får stå gratis, när gamarna får frispel till parkeringshyres sättningen

Citat:
På en gata eller allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

https://www.greenmobility.com/se/sv/parkering/
Citera
2022-03-31, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Allt handlar om efterfrågan, om p-platser skulle vara efterfrågare och styrande om vad en lägenhet skulle kunna säljas för skulle det byggas. Uppenbarligen är inte efterfrågan så stor som vissa påstår. Gällande p-normen anser det minsta antal p-platser som ska anläggas, om det finns efterfrågan finns inget hinder mot att anlägga fler.

Hindret är att byggbolagen inte har något som helst incitament för att bygga osäljbar BTA, det vore hål i huvudet att lägga pengar och produktionstid på sådant, i sådana fall måste markägare/kommunen ställa krav i form av p-tal.
Skulle byggbolagen få bestämma skulle hela källaren avsättas åt tvättstuga, källarförråd, cykelförråd, soprum m.m. Så det skulle gå och maxa BOA på markplan och uppåt.

Det råder bostadsbrist och en enorm sådan i stockholmstrakten, för många handlar det om att välja mellan tak över huvudet, kollektiva färdmedel är dessutom i många fall bättre i Stockholmsområdet än bil, och många överger bilägande för bilpool och liknande de ggr bil verkligen behövs, så på sikt försvinner säkert skiten, bränslepriserna spär väl på utvecklingen åt det hållet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in