2022-03-13, 19:19
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Någon i grannskapet har en ogudaktig katt som ofta tar sig in i vår trädgård och förstör odlingar, skiter i sandlådan samt trakasserar fåglarna.

Vi hade ett liknande problem för några år sen, då löste vi det genom att lägga ut råttgiftsspetsat kattgodis. Nu säger min fru att det kanske inte är tillåtet. Vad säger lagen egentligen, får man värja sig mot skadedjur genom att förgifta den?
Citera
2022-03-13, 19:20
Medlem
allseeingeyees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Någon i grannskapet har en ogudaktig katt som ofta tar sig in i vår trädgård och förstör odlingar, skiter i sandlådan samt trakasserar fåglarna.

Vi hade ett liknande problem för några år sen, då löste vi det genom att lägga ut råttgiftsspetsat kattgodis. Nu säger min fru att det kanske inte är tillåtet. Vad säger lagen egentligen, får man värja sig mot skadedjur genom att förgifta den?
Ytterst olagligt
Citera
2022-03-13, 19:26
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Du är ju genuint dum i huvudet. Katter är människors keldjur. Att förgifta dom med råttgift resulterar säkerligen i en plågsam död.

Låt katten vara! Det är ju bra att den lever livet.
Citera
2022-03-13, 19:26
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:

Psykopater som du är anledningen jag är orolig att ha katt ute överhuvudtaget, inte vägen eller andra djur utan "folk" som inte vet ut eller in i relation till liv.
Citera
2022-03-13, 19:27
Medlem
Byssans avatar
Citat:

Du kan ju först ta och smaka på giftet så att du är säker på att det verkligen fungerar.
Citera
2022-03-13, 19:38
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Du är ju genuint dum i huvudet. Katter är människors keldjur. Att förgifta dom med råttgift resulterar säkerligen i en plågsam död.

Låt katten vara! Det är ju bra att den lever livet.

Ägare som bryr sig om sin katts väl och ve släpper inte ut den vind för våg.
Den kan bli påkörd av bilar, dödad av en räv etc.
Nu är det så att jag äger rätten att ensam förvalta min trädgård och vill inte ha inkräktare där.
Citera
2022-03-13, 19:43
Medlem
Citat:

Troligen olagligt. Men jag förstår dig. Dina grannars brister i hänsyn och låter sitt husdjur terrorisera er. Då är det inte konstigt om du löser problemet.
Citera
2022-03-13, 19:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ägare som bryr sig om sin katts väl och ve släpper inte ut den vind för våg.
Den kan bli påkörd av bilar, dödad av en räv etc.
Nu är det så att jag äger rätten att ensam förvalta min trädgård och vill inte ha inkräktare där.

Men din fru släpper ut dig vind för våg? Hon är då verkligen inte någon som bryr sig om dig, det är ett som är säkert.

Nej, det är inte tillåtet att göra som du undrar, men det visste du redan, ditt troll.
Citera
2022-03-13, 19:54
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Troligen olagligt. Men jag förstår dig. Dina grannars brister i hänsyn och låter sitt husdjur terrorisera er. Då är det inte konstigt om du löser problemet.

Samtidigt, om det nu är olagligt, är väl risken att åka dit obefintlig. Samt vad får man för straff? Maximalt böter antar jag.

Nej, det blir råttgift den här gången också. Ägarna behöver lära sig en läxa.
Citera
2022-03-13, 19:56
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:

Creds till dem. De ”attackerar” de riktiga skadedjuren. Mänsklighetens cancer.
Citera
2022-03-13, 20:05
Medlem
Tyvärr kan du inte hålla ägaren ekonomiskt ansvarig för vad katterna ställer till med.
Du får själv bekosta staket eller eventuella kattskrämma/fälla.

Det fungerar att spruta vatten på katterna men det är ett jävla jobb att komma åt o göra det.
Rörelsedetektorer som är kopplade till vattenspridare är ett sätt.
Sätt annars ut kattfällor och innan du släpper ut katten så häller du en stor tunna kallt vatten på kattjäveln.
Fungerar inte det så fånga in katten o sedan slår du helt enkelt ihjäl den.

Skaffa en elak katt själv som du släpper loss i grannskapet. Det kan bli lite kul när den spöar alla andra katter.
Beställ kattskit på ebay o lägg i alla kattägares utemöbler.

Ägarna bör ta lite jävla ansvar. Tyvärr skaffar många katt just för att man slipper ta ansvar.
Hur många hundägare ser man bara släpper ut sina hundar vind för våg? Försvinnande få.
Hundar är dyra o de vill man ha uppsikt över.
Katter är gratis så de kan man lätt ersätta ifall de försvinner.

Över tid så kommer det förhoppningsvis lagar som gör att man kan kräva ersättning för ägarnas ovilja att sköta sina katter. Men håll inte andan under tiden.
Citera
2022-03-13, 20:14
Medlem
Citat:

Snarare du själv som är ogudaktig, djurplågare o förklädd djävul.
du bör vara glad att din torra isunkna trädgård får lite gödsel av den där snälla katten..
Skämmas borde du.
Kontakta kattensa ägare och tipsa om att de kan hänga en pingla i katthalsbandet.
Då flyger småfåglarna sin kos när katten närmar sig..om du fortsätter med ditt djurplågeri så hoppas jag att du själv får i dig råttgift och då får tänka över din synd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in