2022-03-13, 15:32
Medlem
kukflashs avatar
Halloj!
Har käkat sertralin i över ett år och legat på 150mg dagligen. Förra veckan gick receptet ut och jag bad om receptförnyelse men blev nekad. Hade ingenting kvar och slutade CT så att säga. När jag började knapra pillren så var jag hemma konstant och gjorde i princip ingenting. Nu har jag jobb, kollegor, träffar folk dagligen.

Jag mår bra, väldigt bra. Har en otrolig hög sexdrift och inga svårigheter att ejakulera som jag hade under medicineringen.

Dock så har jag en svag känsla av yrsel, det är som att jag är lätt salongsberusad. Det påverkar inte mina kognitiva förmågor men känns ändå lite lustigt.
Vet någon var det kan vara?
Citera
2022-03-13, 15:52
Medlem
Yrseln beror nog på "abstinensen" efter medicinen.

Har inte tagit den själv men andra, t.ex. cymbalta, och det kan vara ganska jävligt i några veckor.

Du borde kanske ha trappat ner så hade det eventuellt varit lättare.
Citera
2022-03-13, 16:18
Medlem
ibutus avatar
Känner igen mig i det du beskriver. Gick på samma dos i ungefär ett år. Upplevde också en hel del ”brain zaps”. Dessa besvär avtog sakta men säkert efter en månad ungefär.
Citera
2022-03-13, 16:20
Medlem
Kan man bli nekad en förnyelse av medicinen man äter???
Jag får samma symtom om jag glömmer min medicin mer än en dag. Yrsel, lite illamående och extra klumpig.
Citera
2022-03-13, 16:47
Medlem
funktioners avatar
Hade också yrsel i flera veckor när jag slutade med sertralin eller om det var citalopram. Kändes som att stå på en båt i stormigt väder. Krängde i hela kroppen. Men det gick över så håll ut.
Citera
2022-03-13, 17:06
Medlem
låter skumt o bli nekad dom man ska trappa ner dom medicinerna
Citera
2022-03-13, 18:56
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban1111
Kan man bli nekad en förnyelse av medicinen man äter???
Jag får samma symtom om jag glömmer min medicin mer än en dag. Yrsel, lite illamående och extra klumpig.

Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
låter skumt o bli nekad dom man ska trappa ner dom medicinerna
Receptet var på 50 mg och jag hade höjt doseringen på eget initiativ. Har inte varit några problem tidigare att förnya receptet men denna gång tog det stopp.

Tack till övriga svar i tråden, verkar vara relativt vanligt.
Citera
2022-03-13, 19:11
Medlem
oldtimedrunks avatar
Oansvarigt av din läkare att neka.

Nu har du inte gått jättelänge på din medicin. Jag har försökt sluta med min venlafaxin många gånger, det längsta uppehållet var 6 månader. Har tagit skiten sen 2003.

Visserligen nere på jättelåg dos men att helt bryta kan jag inte. Första veckorna blir jag lite yr men känner mig uppåt. Sen känner jag mig helt frisk i en månad sen kommer smygande social fobi, sömnlöshet, panikattacker och hela bröstet blir spänt och hjärtat dunkar stenhårt. Ångest från helvetet. Om det beror på utsättning av medicin eller på i grunden ångest och depression vet jag ej.
Citera
2022-03-13, 20:04
Avstängd
kyrkstockens avatar
Nu skriver du bara SSRI. Men när det gäller tex setralin/zoloft så brukar allmänvården (om vanliga allmänläkare skriver ut) skriva 50mg för att det står så i FASS. Psykiatrin 100-150. Men maxdosen 200mg är inte ovanlig. Psykiatrin vet vad de sysslar med i regel. Allmänläkare läser bara innantill.

Hela syftet med SSRI brukar vara att patienten själv skall pröva vad som är lämplig dos (inom rimliga gränser) eftersom människor är så olika.

Att du inte får förnyat låter väldigt mysko.

Yrsel är väl den vanligaste utsättningseffekten. Känslan av små elstötar är också vanlig.
Citera
2022-03-13, 21:11
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Oansvarigt av din läkare att neka.

Nu har du inte gått jättelänge på din medicin. Jag har försökt sluta med min venlafaxin många gånger, det längsta uppehållet var 6 månader. Har tagit skiten sen 2003.

Visserligen nere på jättelåg dos men att helt bryta kan jag inte. Första veckorna blir jag lite yr men känner mig uppåt. Sen känner jag mig helt frisk i en månad sen kommer smygande social fobi, sömnlöshet, panikattacker och hela bröstet blir spänt och hjärtat dunkar stenhårt. Ångest från helvetet. Om det beror på utsättning av medicin eller på i grunden ångest och depression vet jag ej.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nu skriver du bara SSRI. Men när det gäller tex setralin/zoloft så brukar allmänvården (om vanliga allmänläkare skriver ut) skriva 50mg för att det står så i FASS. Psykiatrin 100-150. Men maxdosen 200mg är inte ovanlig. Psykiatrin vet vad de sysslar med i regel. Allmänläkare läser bara innantill.

Hela syftet med SSRI brukar vara att patienten själv skall pröva vad som är lämplig dos (inom rimliga gränser) eftersom människor är så olika.

Att du inte får förnyat låter väldigt mysko.

Yrsel är väl den vanligaste utsättningseffekten. Känslan av små elstötar är också vanlig.
Det var en sjuksköterska som nekade mig att förnya receptet. Hon skrev i princip ”Du har 50 mg dosering och det bör finnas uttag kvar”. Jaha tänkte jag.. tyckte också det kändes oansvarigt men vad ska man göra..
Citera
2022-03-14, 07:54
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Det var en sjuksköterska som nekade mig att förnya receptet. Hon skrev i princip ”Du har 50 mg dosering och det bör finnas uttag kvar”. Jaha tänkte jag.. tyckte också det kändes oansvarigt men vad ska man göra..
Jag tycker du skall gå till närmaste akutpsyk och sätta dig i väntrummet. Berätta precis vad du berättat här och en läkare kommer att skriva ut nya recept.
Ibland måste man helt enkelt gå runt det nuvarande systemet. Ibland kan man få en ordinarie tid snabbt om man påtalar att det är slöseri med resurser om jag skall behöva gå till akuten.

Men jag fattar precis. Ibland är vi för mesiga. I synnerhet när vi får oväntade svar.
Senast redigerad av kyrkstocken 2022-03-14 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in