2022-03-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekka01
Antingen sprider du lögner eller tror på andras lögner - ingen källkritik förmåga?

De länder som ansöker medlemskap får, om de vill, trupper från USA, UK och Frankrike till sitt territoriala område. När beslutet är avgjort åker dessa hem igen oberoende av vad beslutet blev.

Varför får inte Ukraina detta då?
Citera
2022-03-13, 17:13
Medlem
Psykonaut-s avatar
Publiken utgår från Hitlers strategi, snabbt in och avsluta, då det är tråkigt när det blir för lite action.

https://www.youtube.com/watch?v=268C3N2dDYk
Citera
2022-03-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför får inte Ukraina detta då?

Exakt. Precis så.
Citera
2022-03-13, 17:19
Medlem
Det går så jättebra för Ryssland så visar de ännu mera av sin styrka genom att rekrytera afrikanska och arabiska legosoldater....
Citera
2022-03-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
"Russia is never as strong as she looks. Russia is never as weak as she looks."

Jättebra formulering. Vem skrev det?
Citera
2022-03-13, 17:26
Medlem
Nej ryssland är inte starkare än såhär,storyn om stora starka björnen är en myt,ett propaganda påhitt utan dess like.Landet styrs av idioter med en alkoholiserad befolkning utan självinsikt samt en skitdåligt organiserad arme utan ekonomiska resurser när det kommer till kritan,gammal utrustning mm.Men det fins ett hot,kärnvapen.I övrigt har man exakt ingenting att komma med!
Citera
2022-03-13, 17:29
Medlem
Psykonaut-s avatar
Hur gick det för Nato i Afghanistan?
Ett gäng opiumrökande sandnegrar vann kriget.
Citera
2022-03-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag har funderat på samma sak. Hade Ryssland varit ”svaga” militärt eller underlägsna på något sätt så tror jag inte att vi hade fått veta det. Nu verkar det nästan som om de vill att vi ska veta det… absolut kan det vara taktik eller en del i en större plan.

Bra, då är jag inte ensam i den tanken. Jag tror de har betydligt mer resurser än de visar, och då är det direkt farligt att underskatta Rysslands kapacitet. 144 miljoner ryssar, stöd från andra diktaturer och gud vet vilka allierade under bordet. Syrien är redan inbjudna för att komma till Europa och kriga, Iran var i Östersjön på övning för inte alltför länge sedan, Kina vilar i bakgrunden... Det är det jag tänker också, hade de verkligen varit så underlägsna som de verkar hade vi aldrig fått veta det, något är märkligt i detta.
Citera
2022-03-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Putin blir förlöjligad av ukrainska bönder som filmar medan de snor hans krigsmateriel

Länk?
Citera
2022-03-13, 17:43
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Jättebra formulering. Vem skrev det?

Jag skulle tro att det var Bismarck.

Edit: Eller Talleyrand, Metternich eller Churchill.

https://www.upi.com/Defense-News/200...9541152565695/
Senast redigerad av Ördög 2022-03-13 kl. 17:47.
Citera
2022-03-13, 17:45
Medlem
Citat:
Utåt sett verkar den ryska invasionen av Ukraina gå ganska dåligt. Putin blir förlöjligad av ukrainska bönder som filmar medan de snor hans krigsmateriel och folk i Europa garvar hysteriskt åt eländet. Samtidigt eskalerar våldet mot ukrainarna på ett ohyggligt sätt, sjukhus m.m angrips samtidigt som ryska makthavare förnekar att ett krig ens pågår och utmålar krigsoffer som betalda skådespelare, det ljugs helt ogenerat om de mest grundläggande saker och nu "råkar" attacker inträffa allt närmare ex polska gränsen samtidigt som det i veckan kom till nya narrativ om kemvapen i ukrainska händer, och så vidare, plus påståenden om att Putin i raseri rensar ur sina egna led på folk som ska ha gett honom så dålig Intel att invasionen blivit ett medialt fiasko. Låter väl bra för de som vill ha bekräftelse på att Ryssland är svagt, eller hur?

Är det verkligen bara jag som tänker att det är taktik? Att Putin gör en "skadad fågel" d.v.s. kör ett skådespel där han framstår som svag, för att få vissa motreaktioner och i slutänden rättfärdiga ett världskrig?

Skrikstrandpiparen gör så: spelar skadad med bruten vinge för att locka bort rovdjur från boet så ungarna klarar sig undan, och så fort ungarna tagit sig i säkerhet flyger den "skadade" fågeln bort. Är det fler än jag som tror att Putin visar sin verkliga styrka så snart han fått väst till en viss punkt? I Sveriges och Finlands fall, till att söka medlemskap i NATO? Vi har ju inget skydd av dem bara för att vi ansöker, och hamnar vi i försvarskrig lär vi väl knappast få något skydd under tiden?

Jag hoppas jag har fel, men mediarapporterna skrämmer på mer en ett sätt och jag funderar på om vi blir grundlurade.

Dyrt skådespel i så fall. Dock när det gäller invasionen 2008 var armeledningen väldigt glada att gick väldigt dåligt i Georgien även om man vann. Ryska armeledningen har velat omorganisera armen redan innan Sovjet unions fall. Främsta motståndet har inte varit politikerna utan ekonomin och internt motstånd hos alla officerare. Pengar hade man fixat fram till 2008 och motståndet hos officerarna försvann efter kriget 2008.

Ryskar armen är inte jättestark. Den med Kina och Indien arme är tillsammans ungefär lika stark som USA. Den har otroliga brister inom flottan. Flygvapnet har svårt att samarbeta med armen. Man ska komma ihåg att ryska armen har aldrig provat något så här stort i modern tid. Men ryska armen är ingen dvärg på 1m. Den är inte heller någon jätte på 2.5m
Citera
2022-03-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Länk?

Googla "Ukraina farmers steal russian tanks" så hittar du en hel del. Naturligtvis en del av Ukrainas propaganda men att det sker är inget Putin plockar poäng på. Det görs ju i syfte att framställa ryska armén som klåpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in