Abramis Brama är ett svenskt rockband som bildades i mitten av 1997, de skriver på hemsidan att det är frågan om "tung svensk rock sedan 1997". Inspiration har man hämtat från band som November, Kaipa samt Träd, Gräs och Stenar. Deras musik har sin bakgrund dels i den svenska progrocken men har också stora influenser från band som Black Sabbath och Kyuss.
Abramis Brama nominerades till priset "Årets rock/metal" i P3 Guld 2010, som sedermera vanns av Switch Opens.
Bra att vi har Wikipedia som källa till diverse musik och sånt.
I detta band hittar vi Peo Andersson (gitarr), Ulf Torkelsson (sång), Fredrik "Trisse" Liefvendahl (trummor) och sist (men kanske inte minst) Mats Rydström (basgitarr).
Har inte följt med sedan Tystnaden, men från starten och fram till dess snurrade de ofta. De var på SRF nåt år men jag såg dom aldrig, tror det var samma år som Priests comeback.
Tror jag har en singel med dem när de kör November Covers
"Starka tillsammans" / "Men mitt hjärta ska vara gjort av sten" (2003)
(delad singel: SvartePan / Abramis Brama. Banden gör varsin November-cover)
Skivorna verkar fortfarande vara intressanta att skaffa & det har ändå släppts en del
nyutgåvor genom åren både på LP & CD https://shop.merchants.se/abramis-brama/
Roligt att bandet fortfarande är aktivt & spelar fortfarande.
Senaste spelningen var visst på Krökbacken Festival i Gagnef, Dalarna – ”3 days of Fuzz, Stoner, Doom, Sludge and Psychedelic Rock”.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!