2022-03-15, 11:47
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
F-n man blir spyfärdig på sådana här kommentarer: Nä du har fel för jag, jag vet minsann!

Kan ni med den attityden bara hålla käft!

Eller åtminstone komma med någon sorts konstruktivt tillbakasvar där det hänvisas till fel i mina påståenden.

Btw! Om bunkring eller typ "fyller på förråden" nu sker så lär det knappast vara hos den lokala Ica-handlaren på "slätta" (eller bygden kallat) utan sådant märks nog mest hos de stora "drakarna" som ligger lite varstans utanför de större städerna oftast i typ köpcentra.

För dom som inte fattat det så ju större (mat) butik desto lägre priser något som gäller generellt.

visst, man skall hålla käft om det inte ligger i linje med dina gissningar,
men kort: att inflationen öker beror inte på att det är höga skatter i sverige
Citera
2022-03-15, 11:59
  #422
Medlem
solstrålars avatar
Mikael Scamberg har en ny idè hur vi ska parera Putinbröd, Putinpasta, Putinmjölk och Putinsmör då svenska familjer inte längre kommer ha råd med mat till barnen.

Matpeng! Under oktober och september får varje familj hela 100 kr extra att handla för. Obs gäller inte familjer som drar in mer än 20000 kr månad. Tänk så generöst! Glöm inte att rösta S i höst och hålla rasisterna borta från makten
Citera
2022-03-15, 12:11
  #423
Medlem
82kr låg kaffet på igår
Billigare med knark än kaffe..
Citera
2022-03-15, 12:34
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
visst, man skall hålla käft om det inte ligger i linje med dina gissningar,
men kort: att inflationen öker beror inte på att det är höga skatter i sverige
Inflation är en skatt, en straffskatt dels på stillasittande kapital och dels en extra skatt på lön.
Citera
2022-03-15, 12:39
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.

Utbud vs efterfrågan samt framförallt dom skenande energipriserna.

I precis alla mekaniska transaktioner, dvs vid odling, skörd, förädling, leverans, förpackning, distribution och försäljning används energi.

Vet inte om du följer nyheterna men energi har blivit väldigt dyrt, ERGO blir precis allting dyrare!

Dessutom blir vi fler o fler på planeten o efterfrågan ökar.

Energisektorn mår säkerligen bra….

10% vinst på ”10kr/kWh vs 30kr/kWh” måste ju kännas skönt i plånboken.


Låt oss för guds skull inte utveckla vattenkraft. Dom gröna stör sig då på utsikten i dalen och i skogen…
Citera
2022-03-15, 12:40
  #426
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Mikael Scamberg har en ny idè hur vi ska parera Putinbröd, Putinpasta, Putinmjölk och Putinsmör då svenska familjer inte längre kommer ha råd med mat till barnen.

Matpeng! Under oktober och september får varje familj hela 100 kr extra att handla för. Obs gäller inte familjer som drar in mer än 20000 kr månad. Tänk så generöst! Glöm inte att rösta S i höst och hålla rasisterna borta från makten

Staten kan lika gärna konfiskera alla inkomster direkt och ge oss kuponger istället. För är den utvecklingen vi närmar oss.
Citera
2022-03-15, 12:41
  #427
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomtenPutin
82kr låg kaffet på igår
Billigare med knark än kaffe..

Det är det. Jämför man det med tjack, så får man bra mycket mer energi per krona med tjack. Inte ens nära.
Citera
2022-03-15, 12:50
  #428
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lidl har inte alls lyckats i Sverige. De har typ 3-4% marknadsandel som knappt har rört sig på åratal. Går du in där är det utlänningar och weirdos som handlar. Svennebanan vill ha Arla, Kellogs och Coca Cola. Inte en massa konstiga egna varumärken som Freeway cola som smakar apa
Vad man vill ha och vad man kan få, är två skilda saker. Har man inte råd så har man inte råd.

https://www.di.se/nyheter/lidl-s-snabba-tillvaxt-fortsatter-hoppas-pa-sex-till-atta-butiker-varje-ar/

Där jag bor, ploppar det upp lidl överallt. De måste sarga ICA något fruktansvärt.
Citera
2022-03-15, 13:17
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Det är det. Jämför man det med tjack, så får man bra mycket mer energi per krona med tjack. Inte ens nära.
FAST det där 82:- är väl för ett halvt kilo?
Citera
2022-03-15, 13:17
  #430
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
FAST det där 82:- är väl för ett halvt kilo?

Och?
Citera
2022-03-15, 13:18
  #431
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomtenPutin
82kr låg kaffet på igår
Billigare med knark än kaffe..
Testa att köpa hela bönor
Helst från ett icke standard märke
Skaffa en kaffwkvarn och olika sätt att göra kaffe .
Du kommer aldrig att få tillbaka till dyrt skitkaffe
Citera
2022-03-15, 13:23
  #432
Medlem
solstrålars avatar
Hatar sossar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in