Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?
Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.
Utbud vs efterfrågan samt framförallt dom skenande energipriserna.
I precis alla mekaniska transaktioner, dvs vid odling, skörd, förädling, leverans, förpackning, distribution och försäljning används energi.
Vet inte om du följer nyheterna men energi har blivit väldigt dyrt, ERGO blir precis allting dyrare!
Dessutom blir vi fler o fler på planeten o efterfrågan ökar.
Energisektorn mår säkerligen bra….
10% vinst på ”10kr/kWh vs 30kr/kWh” måste ju kännas skönt i plånboken.
Låt oss för guds skull inte utveckla vattenkraft. Dom gröna stör sig då på utsikten i dalen och i skogen…