Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Nu har jag "nästan" tagit beslutet att installera solceller på mitt hus. Min förhoppning är att få ner elförbrukningen med hälften och få en lägre månadskostnad. Förbrukningen idag är drygt 20.000 kwh inkl. laddning av elbil. Utan elbilen ca 17.000 kwh.
Det jag hoppas på är att anläggningen som jag har tänkt installera betalar sig på max 10 år. D.v.s 10% avkastning på de 178.000 kr det kommer kosta. Jag är även säker på att investeringen ökar värdet på huset med mer än det kostar att installera så egentligen är det ju inget att tveka om. Dessutom så ligger jag med kontanter på bankkontot som bara blir mindre värda hela tiden och då känns det helt rätt att göra investeringen. Jag gillar även tanken på att göra något för miljön.
Jag tänker köpa av "Solcellen" och i deras paket ingår även ett 10 kw batteri. Någon som har erfarenheter av detta bolag?
Jag kommer även göra en tvätt och behandling av mina betongtakpannor innan solcellerna monteras. Jag räknar med att de då ska hålla de 30 år som enligt leverantören är livslängden på solcellerna.
Berätta om era erfarenheter och vad man bör tänka på.
Har era anläggningar levererat det som lovats?
Vilken leverantör rekomenderar ni och vilka ska man se upp med?
Är det något man ska förbereda för framtiden, t.ex förbereda installationen för batteri?
Har du räknat på en omgång batteribyte på den perioden ? Vad anger de för livslängd på batterierna till anläggningen. Just batteripaketet är en stor kostnad som också måste göras om efter 7-12 år i de flesta fall.
Själva panelerna har man ju ganska långa garantier på men det brukar vara sämre på batterierna.
Kukar anläggningen ur så kan även batterierna skadas och behöva bytas ut. Även anslutningen till elnätet kan skadas vid åskväder och från nätsidan. Så det gäller att kolla upp så man har försäkringar som täcker anläggningsfel under tiden som den används.
Tyvärr så tänker inte alla på detta och får plötsliga kostnader då en försäkring inte täcker upp.
Annars så är det nog en bra ide att satsa på solpaneler med batteripack och nätanslutning så länge man köper prylar av bra kvalitet