Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Ditt citat säger ju ingenting i frågan om huruvida ett folkmord på civila bedrivs av den Ukrainska sidan. Vilket var vad du hävdar om jag förstod dig rätt.
"Jag har åsikter, goola om dom stämmer, här kommer ett citat som inte stödjer vad jag skrivit"
Något folkmord på civila ryssar finns det inga belägg för alls. Men användning av ryska i kultur av alla slag är förbjuden i vissa regioner, vilket bryter mot diverse regler om minoriteters rättigheter. Det finns - eller snarare fanns - en etnisk och språklig konflikt som utnyttjas av Putin. En del menar att konflikten underblåsts från politiskt håll i Ukraina, som en del av nationalstoltheten, "Ära åt Ukraina", men också att EU borde ha handlat annorlunda i förhållande till Ukraina och Ryssland. Ska inte snöa in mig på det här nu, särskilt som mycket verkar vara överspelat i och med Rysslands invasion, som verkar ha enat ryssar och ukrainare.
I Lviv där användning av ryska förbjöds i alla kulturella uttryck för några år sedan finns även ett inslag av nazism, även om detta överdrivits av Putin. Ett av Putins mer beskedliga krav för fred är att ryska ska vara tillåtet igen.
Anekdotisk bevisföring: jag pratade med en bekant som flyttade till Sverige från Ukraina för femton år sedan. Hon menar att det språkliga förtrycket från ukrainsk sida i vissa regioner var reellt, hon har själv ukrainska som modersmål men vänner som är rysktalande och som givetvis ville ha rätt att använda sitt språk. Däremot hävdade hon att det i Donbas inte finns någon utbredd önskan att tillhöra Ryssland.
Hata ryssar? Absolut inte. Vanliga ryssar och ukrainare är ofta vänner.