2022-03-31, 21:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Enkelt svar. Folk är korkade, är inte kapabla att tänka på egen hand, saknar all form av helhetsperspektiv.
Därav nyttiga idioter som förlitar sig på partisk media.
https://steigan.no/2019/05/vestens-intervensjon-i-ukraina-er-blitt-en-katastrofe-for-landet/

Ser detta argument igen: "Høyrenasjonalistenes angrep på de russisktalende førte til opprør i Donbass..." Större delen av landet är rysktalande. Det är en mening som är väldigt konstig för de som känner Ukraina. Det låter som att de rysktalande är en minoritet. Man hör ryska överallt, även i Kiev. Sen har det ju visats tydligt genom geolokering av ryska soldater att upproret i Donbass, samt det på Krim givetvis, var med hjälp av ryska soldater snarare än nåt gräsrotsuppror.

Hur ser du på det?
Citera
2022-03-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ser detta argument igen: "Høyrenasjonalistenes angrep på de russisktalende førte til opprør i Donbass..." Större delen av landet är rysktalande. Det är en mening som är väldigt konstig för de som känner Ukraina. Det låter som att de rysktalande är en minoritet. Man hör ryska överallt, även i Kiev. Sen har det ju visats tydligt genom geolokering av ryska soldater att upproret i Donbass, samt det på Krim givetvis, var med hjälp av ryska soldater snarare än nåt gräsrotsuppror.

Hur ser du på det?

Allting handlar om att missleda, vinna folkets förtroende oavsett verklighet.
Citera
2022-03-31, 21:19
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Allting handlar om att missleda, vinna folkets förtroende oavsett verklighet.

Jag förstår inte, kan du utveckla?
Citera
2022-03-31, 21:25
Medlem
Citat:
Jag förstår inte, kan du utveckla?

Utveckla vad?
Att det det finns politiska, medial intressen bakom allting?
Välj sida, svart eller vitt, dom goda eller ondas sida, antivaxxer.....

Tänk inte på egen hand....
Citera
2022-03-31, 21:27
Medlem
Nordoxens avatar
Därför att:

1. Det moraliskt fel att invadera ett annat land (speciellt ett grannland av brödrafolk inom Europa) och inget man kan förvänta sig att man kommer undan med utan konsekvenser från omvärlden.

2. De hotar vårt hemland med kärnvapenkrig. Vilka fler anledningar behövs?

Alla som stöttar Ryssland vid det här laget kan lika gärna betraktas som landsförrädare.
Citera
2022-03-31, 21:29
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Utveckla vad?
Att det det finns politiska, medial intressen bakom allting?
Välj sida, svart eller vitt, dom goda eller ondas sida, antivaxxer.....

Tänk inte på egen hand....

Ditt svar på min fråga var så kortfattat och generellt att jag inte förstod det helt enkelt. Jag gjorde ju en invändning på länken du postade och som jag läste. Så jag ville veta din syn på saken med min invändning i beaktning.
Citera
2022-03-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ditt citat säger ju ingenting i frågan om huruvida ett folkmord på civila bedrivs av den Ukrainska sidan. Vilket var vad du hävdar om jag förstod dig rätt.

"Jag har åsikter, goola om dom stämmer, här kommer ett citat som inte stödjer vad jag skrivit"

Något folkmord på civila ryssar finns det inga belägg för alls. Men användning av ryska i kultur av alla slag är förbjuden i vissa regioner, vilket bryter mot diverse regler om minoriteters rättigheter. Det finns - eller snarare fanns - en etnisk och språklig konflikt som utnyttjas av Putin. En del menar att konflikten underblåsts från politiskt håll i Ukraina, som en del av nationalstoltheten, "Ära åt Ukraina", men också att EU borde ha handlat annorlunda i förhållande till Ukraina och Ryssland. Ska inte snöa in mig på det här nu, särskilt som mycket verkar vara överspelat i och med Rysslands invasion, som verkar ha enat ryssar och ukrainare.
I Lviv där användning av ryska förbjöds i alla kulturella uttryck för några år sedan finns även ett inslag av nazism, även om detta överdrivits av Putin. Ett av Putins mer beskedliga krav för fred är att ryska ska vara tillåtet igen.
Anekdotisk bevisföring: jag pratade med en bekant som flyttade till Sverige från Ukraina för femton år sedan. Hon menar att det språkliga förtrycket från ukrainsk sida i vissa regioner var reellt, hon har själv ukrainska som modersmål men vänner som är rysktalande och som givetvis ville ha rätt att använda sitt språk. Däremot hävdade hon att det i Donbas inte finns någon utbredd önskan att tillhöra Ryssland.
Hata ryssar? Absolut inte. Vanliga ryssar och ukrainare är ofta vänner.
Citera
2022-03-31, 21:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Därför att:

1. Det moraliskt fel att invadera ett annat land (speciellt ett grannland av brödrafolk inom Europa) och inget man kan förvänta sig att man kommer undan med utan konsekvenser från omvärlden.

2. De hotar vårt hemland med kärnvapenkrig. Vilka fler anledningar behövs?

Alla som stöttar Ryssland vid det här laget kan lika gärna betraktas som landsförrädare.

Det som plågar mig är att de inte kan förklara sig. Jag har inget emot oliktänkade, speciellt inte de som kan argumentera för sin sak. De behövs! Men var är de? När det gäller sympatier med Ryssland i detta krig försvinner alla så fort man ställer minst följdfråga. Någonting med det är sjukt.
Citera
2022-03-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ditt svar på min fråga var så kortfattat och generellt att jag inte förstod det helt enkelt. Jag gjorde ju en invändning på länken du postade och som jag läste. Så jag ville veta din syn på saken med min invändning i beaktning.

Finns alltid baktankar, folk är otroligt naiva och väljer ställning utefter media.
Vi är boskap i slutändan.
Citera
2022-03-31, 21:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Något folkmord på civila ryssar finns det inga belägg för alls. Men användning av ryska i kultur av alla slag är förbjuden i vissa regioner, vilket bryter mot diverse regler om minoriteters rättigheter. Det finns - eller snarare fanns - en etnisk och språklig konflikt som utnyttjas av Putin. En del menar att konflikten underblåsts från politiskt håll i Ukraina, som en del av nationalstoltheten, "Ära åt Ukraina", men också att EU borde ha handlat annorlunda i förhållande till Ukraina och Ryssland. Ska inte snöa in mig på det här nu, särskilt som mycket verkar vara överspelat i och med Rysslands invasion, som verkar ha enat ryssar och ukrainare.
I Lviv där användning av ryska förbjöds i alla kulturella uttryck för några år sedan finns även ett inslag av nazism, även om detta överdrivits av Putin. Ett av Putins mer beskedliga krav för fred är att ryska ska vara tillåtet igen.
Anekdotisk bevisföring: jag pratade med en bekant som flyttade till Sverige från Ukraina för femton år sedan. Hon menar att det språkliga förtrycket från ukrainsk sida i vissa regioner var reellt, hon har själv ukrainska som modersmål men vänner som är rysktalande och som givetvis ville ha rätt att använda sitt språk. Däremot hävdade hon att det i Donbas inte finns någon utbredd önskan att tillhöra Ryssland.
Hata ryssar? Absolut inte. Vanliga ryssar och ukrainare är ofta vänner.

Som jag förstår det försöker man pusha Ukrainskan i offentliga sammanhang och även i skolundervisningen. Jag tycker det är lite löjligt. Men vad gäller diskriminering av rysktalande är jag i så fall rätt okunnig. Det kanske förekommer västerut där rysktalande är i minoritet. Men jag kan även tänka mig att de som endast vill tala ukrainska i mitten och österut inte heller har det så lätt eftersom alla pratar ryska i första hand.
Citera
2022-03-31, 21:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Finns alltid baktankar, folk är otroligt naiva och väljer ställning utefter media.
Vi är boskap i slutändan.

Ok må så var men dina svar är så generella att de inte berör ämnet särskilt väl. Jag letar efter folk som vill föra mer konkreta resonemang till stöd för Ryssland i detta krig. Du postade en länk, jag ställde följdfrågor men jag får bara kortfattade generella formuleringar tillbaka.
Citera
2022-03-31, 21:47
Medlem
Citat:
Som jag förstår det försöker man pusha Ukrainskan i offentliga sammanhang och även i skolundervisningen. Jag tycker det är lite löjligt. Men vad gäller diskriminering av rysktalande är jag i så fall rätt okunnig. Det kanske förekommer västerut där rysktalande är i minoritet. Men jag kan även tänka mig att de som endast vill tala ukrainska i mitten och österut inte heller har det så lätt eftersom alla pratar ryska i första hand.

Ja, jag har ganska svårt för vissa yttringar av nationalism, oavsett om det handlar om Åkesson i folkdräkt eller Ära åt Ukraina! Det är nog en smaksak i mångt och mycket. Har inget emot folkmusik och hemslöjd, men när det kopplas till politik känns det yvigt och lite religiöst på något vis. Som jag har förstått det var det främst i Lviv som ryska förbjöds, och det ligger just i västra Ukraina. Tidigare var (tror jag) ryska officiellt språk, som alla måste lära sig i skolan. Som ett led i Ukrainas självständighet ville man givetvis lyfta ukrainska i stället och protestera mot kravet på ryska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in