2022-03-14, 18:34
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jaha, och då kan man applicera samma argument på USA när dom gick in i Irak ( som du tyckte va fel)

Om Ryssland anser att man måste annektera Gotland för det kränker deras säkerhet, då ska vi bara acceptera det?

Vilken tankevurpa av dig.

Nej du tänker för grunt. Vilket många med dig högskole ingenjörer gör. Det jsg vill påstå är gällande USA invaderar Irak utan det minsta motstånd och nato håller käft trots FN so icke godkände detta är den största skandalen på denna sida 70-talet.
Åter till dig, du är så jävla säker på dina åsikter "alla ska hålla på ukraina". Vet du vad du håller på med? Försöker du hetsa till WW3?
En riktig svensk avvaktar kraftfullt och eftersom vi är bildade (eller var i alla fall) så ser vi om våra egna intressen. Och jag lovar dig, hetsa mot Ryssen under en par veckor är inte den framtid jag planerat för mina barn i europa.
Du är enbart outbildad och knappast berest i världen. eller hur?
Citera
2022-03-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
40 papp lät löjligt högt för USA men det är förstås en sammanslagning av all rikedom i landet utslaget på antal personer. Svensson i USA tjänar verkligen inte 40 papp i månaden. En gammal klasskompis till mig bor och jobbar i St Petersburg. Han verkar tjäna kring 25 papp i månaden som content writer på Yandex, även om jag aldrig frågat rakt ut vad han tjänar

Medelårslönen 2019 var $51916, den dras ju upp en del eftersom vissa personer har så otroligt hög lön. En något mer rättvis siffra är medianlönen som låg på $34248 vilket motsvarar 29000 kr i månaden
Citera
2022-03-14, 18:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej du tänker för grunt. Vilket många med dig högskole ingenjörer gör. Det jsg vill påstå är gällande USA invaderar Irak utan det minsta motstånd och nato håller käft trots FN so icke godkände detta är den största skandalen på denna sida 70-talet.
Åter till dig, du är så jävla säker på dina åsikter "alla ska hålla på ukraina". Vet du vad du håller på med? Försöker du hetsa till WW3?
En riktig svensk avvaktar kraftfullt och eftersom vi är bildade (eller var i alla fall) så ser vi om våra egna intressen. Och jag lovar dig, hetsa mot Ryssen under en par veckor är inte den framtid jag planerat för mina barn i europa.
Du är enbart outbildad och knappast berest i världen. eller hur?

Bara en massa svammel. Har Ryssland rätt att annektera Gotland om dom anser att det annars hotar deras säkerhet? Du svamlar och svamlar men svarar aldrig på frågor utan slänger bara ur dig nya påståenden.

Svara nu bara ja eller nej om du anser att Ryssland har rätt att annektera Gotland om dom känner att det hotar deras säkerhet? Eller varför inte baltländerna? Om dom känner sig hotad av Estland, Lettland och Litauen ska dom får anfalla dom då?
Citera
2022-03-14, 19:00
Medlem
Styrkelyftares avatar
För mig är det en självklarhet att hålla på Ukraina i det här kriget och den allra främsta anledningen till det är att den liberala demokratin med rättsstat och marknadsekonomi är den hittills överlägset främsta samhällsmodellen. Den uppfanns i väst men är tillämpbar även i andra samhällen. I alltifrån Chile till Japan har modellen skapat goda, rika och fria liv för medborgarna. Det är alltså en universalistisk idé.

Mot bakgrund av ovanstående är det svårt att förstå varför Ryssland ska välja ett annat samhälle. Kommunismen med sin ondska och förljugenhet var åtminstone ett ideologiskt alternativ. Det som Putin håller på med, däremot, är ur ett ideologiskt perspektiv ett enda nada.

Varför skulle ryssarna, för att inte tala om ukrainarna, vilja leva i leva i en tyranni präglad av förtryck, misär och isolering?
Citera
2022-03-14, 19:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Bara en massa svammel. Har Ryssland rätt att annektera Gotland om dom anser att det annars hotar deras säkerhet? Du svamlar och svamlar men svarar aldrig på frågor utan slänger bara ur dig nya påståenden.

Svara nu bara ja eller nej om du anser att Ryssland har rätt att annektera Gotland om dom känner att det hotar deras säkerhet? Eller varför inte baltländerna? Om dom känner sig hotad av Estland, Lettland och Litauen ska dom får anfalla dom då?

Gotland? vad yrar du om? Är som att fråga om USA har rätt att annektera Cuba. du yrar. Kom igen nu.
Citera
2022-03-14, 19:33
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Gotland? vad yrar du om? Är som att fråga om USA har rätt att annektera Cuba. du yrar. Kom igen nu.

Suck.... jag ska förklara så enkelt som möjligt.

Du hävdar att Ryssland har rätt att invadera Ukraina om dom känner att det hotar deras säkerhet.

Det är ditt argument.

Då frågade jag dig; om Ryssland känner att dom behöver Anfalla Gotland och annektera Gotland till det Ryska Riket är det då okej? Om Ryssland känner att det hotar deras säkerhet på samma vis som Ukraina verkar göra.
Citera
2022-03-14, 19:47
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Suck.... jag ska förklara så enkelt som möjligt.

Du hävdar att Ryssland har rätt att invadera Ukraina om dom känner att det hotar deras säkerhet.

Det är ditt argument.

Då frågade jag dig; om Ryssland känner att dom behöver Anfalla Gotland och annektera Gotland till det Ryska Riket är det då okej? Om Ryssland känner att det hotar deras säkerhet på samma vis som Ukraina verkar göra.

Gotland har aldrig varit en del av varken Ryssland eller Sovjet. Har ingen gemensam historia, befolkning mm mm.
Och borde dom inte ha invaderat för länge sen, om Gotland var så strategiskt intressant för Ryssland?
Med det sagt så är det otroligt sorgligt att vi monterade ner vårt en gång fina försvar. (Men ändå ska våra mongon till politiker spela Allan på internationella scenen tydligen.)

Det bästa för en relativt sett svag nation, som geografiskt ligger i skärningspunkten mellan två stormaktsblock, är att spela båda sidorna. Inte gå till sängs med någon sida, men spela under täcket med båda.

Alla ledare som har sin befolknings bästa i åtanke strävar efter detta.

Vi kan tacka våra kloka neutralitetspolitik att vi inte blev mosade under WW2. Inte ärorikt, men mycket lyckosamt. Ett fåtal andra små-länder som oss lyckades med samma konststycke.

Jugoslavien under Tito låg i klass med många väst-länder i fråga om levnadsstandard. Detta tack vare att Tito och hans underrättelsetjänst inte lät varken USA eller Sovjet sätta sina klor i landet. Stormakterna blev istället tvungna att tävla om Jugoslaviens lojalitet. Mycket smart och mycket klokt.

EDIT:
Det var också det Castro försökte göra ursprungligen. Men USAs oresonlighet drev honom i armarna på Sovjet.

Och det var vad Janukovich försökte göra i Ukraina. Innan USA färgrevolutionerade bort honom.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-14 kl. 19:55.
Citera
2022-03-14, 20:30
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Putin försöker alltså bara hjälpa de stackars förtryckta ukrainarna genom att fördriva 2 miljoner av dem på flykt och bomba deras städer så att civila omkommer? Med såna vänner behöver man inga fiender.

Kul också att du verkar tro att folket i Ryssland är mer välmående än i USA. Skämtar du med oss?

Nej du skämtar med mig! posten var inte ens till mig? Så här ligger det till men fortsätt gärna med din woke pride agenda! Det är såna som dig som förstört landet
Citera
2022-03-14, 20:36
Medlem
Barbara777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Det var Ryssarna som började helt oprovocerat, det räcker för mig.
Oprovocerat?
Ukraine's crimes in the Donbass
Citera
2022-03-14, 20:40
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara777
Oprovocerat?

Att förklara detta för obildade är inte lätt men kanske någon ändrar sin världsbild och ser den röda tråden?
Citera
2022-03-14, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Nej du skämtar med mig! posten var inte ens till mig? Så här ligger det till men fortsätt gärna med din woke pride agenda! Det är såna som dig som förstört landet

Du borde komma med argument för varför vi borde se Putin som Ukrainas befriare och frälsare, istället kommer du med irrelevanta påhopp.
Citera
2022-03-14, 20:46
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara777
Oprovocerat?

Donbass var Ukrainskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera