2022-03-11, 01:32
Medlem
killawifes avatar
När man använder någon som referens så finns det en del saker som kan vara bra att veta.
Nummer 1, Man använder BARA referenser som man vet kommer att tala gott om en.
Nummer 2, Arbetsgivare/chefer går inte att lita på, så använd kollegor som du känner väl istället.
Nummer 3, Företag ringer sällan tidigare arbetsgivare om man uppger referenser. Så för att slippa problem där en idiotchef säger dumma saker om dig, uppge ALLTID referenser.
Nummer 4, Företaget som ringer referensen vet egentligen inte vem den pratar med. Det känner heller inte till namn, adress, telefonnummer eller liknande till personen du uppger som referens eller ens om det EXISTERAR någon som heter si eller så och om denna jobbar/jobbat på ett specifikt företag.

Använd denna info hur du vill.
Citera
2022-03-11, 08:00
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hur lång uppsägningstid hade du innan ni skrev på nya avtalet?
Själv har jag bara haft arbeten där jag som arbetstagare har haft 1 månadsuppsägning men arbetsgivaren minst 3 upp till 6 månader beroende på hur länge jag har jobbat i företaget.

Hur kan man förövrigt bli kränkt av detta?
Citera
2022-03-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexbra1988
Hej!
Jag blev hotad av min arbetsgivare om en dålig referens.
Jag var på en utveckling samtal med min arbetsgivare och vi skulle komma överens om ett nytt avtal där uppsägningstid skulle vara 1 månad.
Arbetsgivaren sa till mig om jag säger upp mig under perioden maj-juli så kommer att vara ingen bra referens för dig.
Jag mådde dåligt efter intervjun och kände mig kränkt att jag blev hotad på det sättet.

Vad kan man göra i såna fall?

Du har ett samtal med arbetsgivaren igen, spelar in denne och går till facket.
Citera
2022-03-11, 10:29
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexbra1988
Hej!
Jag blev hotad av min arbetsgivare om en dålig referens.
Jag var på en utveckling samtal med min arbetsgivare och vi skulle komma överens om ett nytt avtal där uppsägningstid skulle vara 1 månad.
Arbetsgivaren sa till mig om jag säger upp mig under perioden maj-juli så kommer att vara ingen bra referens för dig.
Jag mådde dåligt efter intervjun och kände mig kränkt att jag blev hotad på det sättet.

Vad kan man göra i såna fall?

Träna på att uttrycka dig i skrift. Inte illa menat.
Citera
2022-03-11, 11:35
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du har ett samtal med arbetsgivaren igen, spelar in denne och går till facket.

Och vad ska facket göra åt att en chef sagt att han kan komma att ge en dålig referens?
Citera
2022-03-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Och vad ska facket göra åt att en chef sagt att han kan komma att ge en dålig referens?

Snarare att chefen begår utpressning kring hur tjänsten ska avslutas.
Citera
2022-03-11, 12:27
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Du ber om en skriftlig referens och använder den inte som muntlig.
Citera
2022-03-11, 12:31
Medlem
Om chefen är så rädd för att folk ska säga upp sig kan man ju fråga sig vad det är för arbetsplats. Jag hade sett det som en signal till att söka nytt jobb direkt.
Du behöver ju inte använda denne chef som referens. Undantaget är väl om du är verksam i en väldigt liten bransch där alla känner alla typ. Då kan ju chefen eventuellt sprida rykten för att förstöra, men det är väl mindre sannolikt.
Citera
2022-03-11, 12:49
Medlem
Sjukt men det var ändå ärlig. Jag haft minst 2 referenser där jag jobbat bra och dom har smutskastat mig till nya ev arbetsgivare. Jag fattar fortfarande inte vad jag har gjort fel och varför sa dom ens ja från början, idioter.
Citera
2022-03-11, 14:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Sjukt men det var ändå ärlig. Jag haft minst 2 referenser där jag jobbat bra och dom har smutskastat mig till nya ev arbetsgivare. Jag fattar fortfarande inte vad jag har gjort fel och varför sa dom ens ja från början, idioter.

Det är just därför man alltid ska ”pröva” referensen för ett jobb man inte är jätteintresserad av. Som nån sa ovan, man ger bara referenser till folk som man vet talar gott om en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in