Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Bra initativ.
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Vad är snittlönen för en gruppchef?
Vad är snittlönen för en enhetschef?
Gruppchef är ingen vanlig roll, tänker du på arbetsledare? De vanligaste chefsbefattningarna för 1:a linjens chefer inom kommuner är enhetschef och rektor. Löneläget för dessa varierar mellan regioner och inriktning men väldigt förenklat mellan 45-55tkr.
Du får gärna specificera din frågeställning.
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Hur gör ni med oönskade personer?
Har du genomfört uteslutningsärenden?
Jag är inte säker på vad du menar med oönskade, menar du personer som inte gör sitt jobb ordentligt? Jag kommer tolka uteslutningsärenden som uppsägning/avsked.
Medarbetare som inte gör sitt jobb ordentligt är inte ovanligt dessvärre men det beror helt och hållet på vad det får för konsekvenser för hur det hanteras. Du får gärna specificera frågan
Jag har genomfört uppsägningar och avsked, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Utesluter ni alla eller skiljer ni på kompetenta respektive icke kompetenta?
Hur uttrycks skillnader däri i deras arbetsmiljö, psykosociala upplevelse och personlig utveckling?
Det är helt klart så att det skiljer sig i kompetens, tror att alla chefer har individer som är "nyckelpersoner" och som är svåra att ersätta. Nyckelpersoner får generellt ett större förtroende och egenansvar, bättre löneutveckling och har lättare att få godkänt att delta på kurser och dylikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Hur stor andel av anställda är sminkade grisar, dvs arbetsmarknadsåtgärder?
Hur vanligt är det att chefer skyller sina misslyckanden på sina underställda som därmed blir oönskade personer (se ovan)?
Generellt ska jag svara -inte så många som man kan tro. Vissa kommuner är dock bättre/värre på att göra organisationer/funktioner som kan bemannas av arbetsmarknadsåtgärder men det är inte så vanligt idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Om du har genomfört uteslutning, var det berättigad? Varför?
Hur mådde du efteråt? Har du genomfört uteslutning där du visste om att det inte var personens fel?
Varje uppsägning jag har varit med om har varit berättigad. Dels har det rört ren arbetsbrist vilket varit lättast. I andra fall har det rört misskötsel/sexuella trakasserier/etc. Jag har inte gjort någon uppsägning av någon "oskyldig", annat än vid arbetsbrist.
Det har varit tråkigt att säga upp personal men inget jag legat sömnlös över. I något av de svårare uppsägningsärenden var det jobbigt och osäkert innan det blev klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
glamoureus
Vad motiverar dig att gå till jobbet?
Varierade uppgifter! Gillar att lösa problem och att motivera medarbetare. Trevliga kollegor som jag gärna träffar, mer socialt utbyte i arbetet än privat. Tycker det är trevligt att ha en god lön och inget jag räknade med när jag studerade.