Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-10, 10:34
Medlem
Hej FB!
Det finns många fördomar och okunskap kopplat till offentlig förvaltning i allmänhet och kommuner i synnerhet så jag tänker att kan finnas intresse att pröva sina frågor på mig. Även om jag tycker att mycket kritik är obefogad så är min avsikt inte att försvara kommuner, men ge min bild av hur saker fungerar (och inte fungerar) "bakom kulisserna".

Lite bakgrundsdata:
40-50 år, arbetat inom kommunal förvaltning sedan jag blev utexaminerad från universitet/högskola. Har arbetat i 4 kommuner varav i ledande befattning i tre av dessa. Sedan en tid arbetar jag som Förvaltningschef, ingår i kommunens koncernledning och är därtill "utsedd" tf Kommundirektör. Jag har gott förtroende hos politik samt min chef och har som målbild att bli Kommundirektör inom 1-5års tid i nuvarande eller annan kommun. Har enbart arbetat i små till mellanstora kommuner.
Lön 80.000+ i grundlön, plus förmånsbil.

Eftersom jag hör till en begränsad krets personer kommer jag vara fåordig om detaljer rörande mig själv och min nuvarande kommun. Har ett gott nätverk och god insyn i hur 5+ kommuner fungerar så jag kommer försöka svara vad som gäller generellt inom kommuner snarare än hur det fungerar "hos mig".
Citera
2022-03-10, 10:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunchef
Hej FB!
Det finns många fördomar och okunskap kopplat till offentlig förvaltning i allmänhet och kommuner i synnerhet så jag tänker att kan finnas intresse att pröva sina frågor på mig. Även om jag tycker att mycket kritik är obefogad så är min avsikt inte att försvara kommuner, men ge min bild av hur saker fungerar (och inte fungerar) "bakom kulisserna".

Lite bakgrundsdata:
40-50 år, arbetat inom kommunal förvaltning sedan jag blev utexaminerad från universitet/högskola. Har arbetat i 4 kommuner varav i ledande befattning i tre av dessa. Sedan en tid arbetar jag som Förvaltningschef, ingår i kommunens koncernledning och är därtill "utsedd" tf Kommundirektör. Jag har gott förtroende hos politik samt min chef och har som målbild att bli Kommundirektör inom 1-5års tid i nuvarande eller annan kommun. Har enbart arbetat i små till mellanstora kommuner.

Eftersom jag hör till en begränsad krets personer kommer jag vara fåordig om detaljer rörande mig själv och min nuvarande kommun. Har ett gott nätverk och god insyn i hur 5+ kommuner fungerar så jag kommer försöka svara vad som gäller generellt inom kommuner snarare än hur det fungerar "hos mig".
Följer du serien "Parks and recreation"?
Citera
2022-03-10, 10:41
Medlem
Bra initativ.

Vad är snittlönen för en gruppchef?
Vad är snittlönen för en enhetschef?

Hur gör ni med oönskade personer?
Har du genomfört uteslutningsärenden?

Utesluter ni alla eller skiljer ni på kompetenta respektive icke kompetenta?
Hur uttrycks skillnader däri i deras arbetsmiljö, psykosociala upplevelse och personlig utveckling?

Hur stor andel av anställda är sminkade grisar, dvs arbetsmarknadsåtgärder?
Hur vanligt är det att chefer skyller sina misslyckanden på sina underställda som därmed blir oönskade personer (se ovan)?

Om du har genomfört uteslutning, var det berättigad? Varför?
Hur mådde du efteråt? Har du genomfört uteslutning där du visste om att det inte var personens fel?

Vad motiverar dig att gå till jobbet?

Ser fram emot dina svar! <3
Citera
2022-03-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Följer du serien "Parks and recreation"?

Nej det gör jag inte, den verkar underhållande -mest genom att jag sett klipp med Ron Swanson.
Kommer nog inte se serien då det finns serier jag är mer intresserad av (om jag har tid).
Citera
2022-03-10, 10:44
Medlem
Citat:
Hej FB!

Lite bakgrundsdata:

Om jag mailar dig i november, ett enda mail om en sak som inte fungerar på min arbetsplats, svarar du då eller ignorerar att ens skriva ett tack för ditt mail?
Mailade min högsta chef för 5 månader sen utan ett enda svar! Har aldrig mailat vederbörande innan eller efter det.
Mailade min närmaste chef för 4 år sen, inte ett svar och HR sa att chefen hade ingen skyldighet svara på mail!
(Ett farligt moment som kostar pengar varje år)
Citera
2022-03-10, 10:48
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
..... men ge min bild av hur saker fungerar (och inte fungerar) "bakom kulisserna".
Välkommen till Flashback!

Valfusket i Örebro m a p namninsamling:
-Känner du till något liknande?
-Känner du till något fusk över huvud taget?
Citera
2022-03-10, 11:00
Medlem
Vad gör du om dagarna och är det värt 80 000 kronor i månaden plus förmånsbil?
Citera
2022-03-10, 11:00
Medlem
Citat:
Hej FB!

Lite bakgrundsdata:

Vilken påverkan på dig förekommer från politiker och hur avviker verkligheten i det avseendet från vad du fick lära dig om hur det "ska" gå till under din skolgång / utbildning.
Citera
2022-03-10, 11:01
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Hej FB!

Lite bakgrundsdata:

Hur mycket fikar ni i veckan?
Är det sant att om ett möte är schemalagt för mer än 30min så måste det finnas fika?
Citera
2022-03-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Bra initativ.

Tack!

Citat:
Vad är snittlönen för en gruppchef?
Vad är snittlönen för en enhetschef?

Gruppchef är ingen vanlig roll, tänker du på arbetsledare? De vanligaste chefsbefattningarna för 1:a linjens chefer inom kommuner är enhetschef och rektor. Löneläget för dessa varierar mellan regioner och inriktning men väldigt förenklat mellan 45-55tkr.
Du får gärna specificera din frågeställning.

Citat:
Hur gör ni med oönskade personer?
Har du genomfört uteslutningsärenden?

Jag är inte säker på vad du menar med oönskade, menar du personer som inte gör sitt jobb ordentligt? Jag kommer tolka uteslutningsärenden som uppsägning/avsked.

Medarbetare som inte gör sitt jobb ordentligt är inte ovanligt dessvärre men det beror helt och hållet på vad det får för konsekvenser för hur det hanteras. Du får gärna specificera frågan

Jag har genomfört uppsägningar och avsked, ja.

Citat:
Utesluter ni alla eller skiljer ni på kompetenta respektive icke kompetenta?
Hur uttrycks skillnader däri i deras arbetsmiljö, psykosociala upplevelse och personlig utveckling?
Det är helt klart så att det skiljer sig i kompetens, tror att alla chefer har individer som är "nyckelpersoner" och som är svåra att ersätta. Nyckelpersoner får generellt ett större förtroende och egenansvar, bättre löneutveckling och har lättare att få godkänt att delta på kurser och dylikt.

Citat:
Hur stor andel av anställda är sminkade grisar, dvs arbetsmarknadsåtgärder?
Hur vanligt är det att chefer skyller sina misslyckanden på sina underställda som därmed blir oönskade personer (se ovan)?

Generellt ska jag svara -inte så många som man kan tro. Vissa kommuner är dock bättre/värre på att göra organisationer/funktioner som kan bemannas av arbetsmarknadsåtgärder men det är inte så vanligt idag.

Citat:
Om du har genomfört uteslutning, var det berättigad? Varför?
Hur mådde du efteråt? Har du genomfört uteslutning där du visste om att det inte var personens fel?

Varje uppsägning jag har varit med om har varit berättigad. Dels har det rört ren arbetsbrist vilket varit lättast. I andra fall har det rört misskötsel/sexuella trakasserier/etc. Jag har inte gjort någon uppsägning av någon "oskyldig", annat än vid arbetsbrist.
Det har varit tråkigt att säga upp personal men inget jag legat sömnlös över. I något av de svårare uppsägningsärenden var det jobbigt och osäkert innan det blev klart.

Citat:
Vad motiverar dig att gå till jobbet?
Varierade uppgifter! Gillar att lösa problem och att motivera medarbetare. Trevliga kollegor som jag gärna träffar, mer socialt utbyte i arbetet än privat. Tycker det är trevligt att ha en god lön och inget jag räknade med när jag studerade.
Citera
2022-03-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om jag mailar dig i november, ett enda mail om en sak som inte fungerar på min arbetsplats, svarar du då eller ignorerar att ens skriva ett tack för ditt mail?
Mailade min högsta chef för 5 månader sen utan ett enda svar! Har aldrig mailat vederbörande innan eller efter det.
Mailade min närmaste chef för 4 år sen, inte ett svar och HR sa att chefen hade ingen skyldighet svara på mail!
(Ett farligt moment som kostar pengar varje år)

Oj, samvetsfrågor! Jag tittade efter och just nu har jag 185 obesvarade mail...
Men om en medarbetare i min förvaltning hör av sig och för fram kritik i ett mail så skulle jag absolut prioritera det. Att du inte fått ett svar skulle jag säga är ett underkännande av den chefen. Men det verkar märkligt att inte heller din närmsta chef svarar?! Även märkligt agerande av HR. Hade jag varit du skulle jag gått till facket.
Citera
2022-03-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Välkommen till Flashback!

Valfusket i Örebro m a p namninsamling:
-Känner du till något liknande?
-Känner du till något fusk över huvud taget?

Tack!
Väldigt vagt dessvärre. Det är min bestämda uppfattning att det är väldigt ovanligt med fusk, men kan vara för att jag är naiv. Inget jag har någon särskild insikt kring dessvärre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in