2022-03-09, 20:45
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Jorn Lande är så välkänd i hårdrockskretsar att han förtjänar en liten tråd här.

Han kommer från Norge och föddes 31 maj 1968 och blev ganska känd för publiken när han var sångare i det tyska power metal-bandet Masterplan. Han har även deltagit på Avantasias konceptalbum "The Scarecrow" och medverkar på Arjen Lucassens projekt Ayreons album "01011001".

Lande har även medverkat på album med bland annat Millenium, ARK, The Snakes och Vagabond. Projektet Allen-Lande som han hade tillsammans med Symphony X-sångaren Russell Allen kan man också ta upp. Han har många strängar på sin lyra som man brukar säga, han har väl släppt 10 riktiga soloalbum också eller något sånt.

Jag skulle ljuga som tusan om jag påstod att Jorn Lande inte var en av mina favoritsångare. Vilken jävla röst den mannen har alltså och vilken känsla. Däremot är det inte alltid jag tycker materialet han sjunger håller toppklass.

Några favoriter länkar jag till här.

- Länk till "Soulburn" (Masterplan)

- Länk till "End Of Time" (solo)

Masterplan lämnade han efter några album. Han gillar inte så mycket att sjunga snabba ljusa power metal-låtar. Denna norrbagge gillar musik från 70/80-talsmyllan bättre. Därför känns det lite konstigt att han gång på gång ställer upp på nya power metal-liknande projekt som Avantasia o s v. Det blir Michael Kiske-symptom över sättet men visst, det går det också.

Vad tycker ni om Jorn Lande och hans musikaliska gärningar?
Citera
2022-03-10, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Jorn Lande är så välkänd i hårdrockskretsar att han förtjänar en liten tråd här.

Han kommer från Norge och föddes 31 maj 1968 och blev ganska känd för publiken när han var sångare i det tyska power metal-bandet Masterplan. Han har även deltagit på Avantasias konceptalbum "The Scarecrow" och medverkar på Arjen Lucassens projekt Ayreons album "01011001".

Lande har även medverkat på album med bland annat Millenium, ARK, The Snakes och Vagabond. Projektet Allen-Lande som han hade tillsammans med Symphony X-sångaren Russell Allen kan man också ta upp. Han har många strängar på sin lyra som man brukar säga, han har väl släppt 10 riktiga soloalbum också eller något sånt.

Jag skulle ljuga som tusan om jag påstod att Jorn Lande inte var en av mina favoritsångare. Vilken jävla röst den mannen har alltså och vilken känsla. Däremot är det inte alltid jag tycker materialet han sjunger håller toppklass.

Några favoriter länkar jag till här.

- Länk till "Soulburn" (Masterplan)

- Länk till "End Of Time" (solo)

Masterplan lämnade han efter några album. Han gillar inte så mycket att sjunga snabba ljusa power metal-låtar. Denna norrbagge gillar musik från 70/80-talsmyllan bättre. Därför känns det lite konstigt att han gång på gång ställer upp på nya power metal-liknande projekt som Avantasia o s v. Det blir Michael Kiske-symptom över sättet men visst, det går det också.

Vad tycker ni om Jorn Lande och hans musikaliska gärningar?
Jörn Lande har en otroligt kraftfull och karaktäristisk röst och är en av mina favoritsångare.
Jorn är hans soloartistnamn.
Hans stora förebild är Ronnie James Dio som han också tillägnat ett hyllningsalbum.
Citera
2022-03-11, 19:39
Medlem
Rebali179s avatar
Hans skiva Heavy Rock Radio (2016) var nog 216 års sämsta skiva det året.
Så usel å onödig cover skiva
Citera
2022-03-12, 08:50
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hans skiva Heavy Rock Radio (2016) var nog 216 års sämsta skiva det året.
Så usel å onödig cover skiva

Den har jag nog inte lyssnat så mycket på men covers brukar ju inte vara så givande.

Vet du något cover-album som är intressant och håller måttet?
Citera
2022-03-12, 18:49
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Den har jag nog inte lyssnat så mycket på men covers brukar ju inte vara så givande. Vet du något cover-album som är intressant och håller måttet?

Det kändes så onödigt att göra Hårdrockscovers på både 80 tals låtar och en del klassiker
inget ont om Jorn s röst eller så men att göra covers på dessa klassiker
Min första tanke var att behövs det verkligen dessa covers.
"You're the Voice"
"Don't Stop Believin'
"Killer Queen"
"Hotel California"
"Rainbow in the Dark"
"The Final Frontier"
Stormbringer"
Die Young"

När det kommer till covers album så är det nog dessa två som ibland går varmast
American Recordings IV – Johnny Cash
The Byrds Play Dylan – The Byrds
Pin Ups – David Bowie
Senast redigerad av Rebali179 2022-03-12 kl. 19:10.
Citera
2022-03-13, 22:58
Medlem
Gillar allt Jörn gjort men håller med om att hans eget material slår hans covers.
Lyssna också på ”Dracula: Swing of Death”
Ett fantastiskt konceptalbum Jörn gjorde tillsammans med Trond Holter.
Citera
2022-03-14, 08:22
Medlem
Rebali179s avatar
”Dracula: Swing of Death är nog den skivan jag har lyssnat med på av Jorn.
Fattar inte varför den inte kom ut på LP utan bara på CD
Citera
2022-03-14, 08:25
Bannlyst
Jag har två av hans plattor med Russel Allen. De är fortfarande sjyssta att snurra mellan varven.
Citera
2022-03-31, 20:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Jorn är hans soloartistnamn.

När jag startade tråden var jag lite i valet och kvalet om jag skulle skriva Jorn Lande eller Jørn Lande. Tänkte ändå internationellt att Jorn Lande kanske gör att fler googlingar hittar hit.

Tycker du jag fattade rätt beslut eller hur hade du gjort?
Citera
2022-03-31, 20:51
Medlem
Citat:
När jag startade tråden var jag lite i valet och kvalet om jag skulle skriva Jorn Lande eller Jørn Lande. Tänkte ändå internationellt att Jorn Lande kanske gör att fler googlingar hittar hit.

Tycker du jag fattade rätt beslut eller hur hade du gjort?
Vet inte men det var en bra tanke du hade där!
Vi får förresten inte heller glömma hans fantastiska sånginsatser i Avantasia.
Citera
2022-03-31, 20:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Vet inte men det var en bra tanke du hade där!
Vi får förresten inte heller glömma hans fantastiska sånginsatser i Avantasia.

Ja vi ska vara glada att Jorn Lande och många andra supervokalister sjunger i Avantasia. Det är några sångare Tobias Sammet aldrig har fått på kroken till sitt projekt. Bruce Dickinson är en.
Citera
2026-02-05, 21:42
Medlem
Rebali179s avatar
Jorn Lande / Jørn Lande verkar ha skrivit på för skivbolaget Black Lodge Records & släpper ett nytt album snart?!
https://denmelodiosabloggen.com/jorn-skriver-pa-for-bolaget-black-lodge-records/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in