2022-03-09, 16:44
Medlem
immenhusens avatar
Tänkt på att om du blir påkommen, kan det leda till ytterligare disciplinära påföljder (t.ex. avstängning terminen ut).

/AI
Citera
2022-03-09, 16:48
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockmanx6
Blev avstängd pga misstänkt fusk, har däremot hört att det är flera som har gått på föreläsningarna även om man har blivit avstängd, det är väl därför jag undrade ifall jag borde gå oavsett.

Kan man bli avstängd för misstänkt fusk - eller har DOM fastslagit att du fuskat?
Citera
2022-03-09, 16:52
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Fuskare ska naturligtvis kastas ut.

Fuskare är drägg och parasiter.
Citera
2022-03-09, 16:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Känns som att TS utelämnar något. Att ett universitet skulle stänga av någon för misstänkt fusk låter suspekt.
Citera
2022-03-09, 17:04
Medlem
Citat:
Vad ifall läraren som jag ska ha i en kommande kurs aldrig har sett mig förut? Är det stor chans att han fortfarande säger till mig ifall jag är på plats?

Att personen känner igen dig är minimal, han har garanterat blivit informerad. Jag själv hade inte vågat ta den risken främst pga. kurskamrater som gillar att "skoja".

Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Avstängningen har inte sagt "besöksförbud". Han kan bara dyka upp på föreläsningarna. Precis som vilken svennebanan som helst. Jag har aldrig varit med om att någon blivit utslängd för att denne inte var inskriven på kursen.

En avstängning innebär att personen är portad från att delta i all form av undervisning, föreläsningar, seminarier, tentamen osv.

Citera
2022-03-09, 20:08
Medlem
Citat:
Som titeln säger, blev nyligen avstängd i 4 veckor och hade egentligen bara en fråga, borde jag oavsett gå på föreläsningarna eller vad kan konsekvenserna vara? Vet lärarna om att just jag blev avstängd, och i fall dem märker det, vad är det värsta som kan hända?

Du har, av någon anledning, fått ett föreläggande om avstängning från universitetet i fyra veckor av disciplinnämnden. Givetvis får du inte beträda området på dessa fyra veckor, än mindre deltaga i någon aktivitet som tillhör din utbildning. Givetvis vet dina lektorer om detta och ditt passerkort lär vara spärrat.

Det värsta som kan hända är att du blir utslängd av deras väktare.
Citera
2022-03-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag hade gått ändå. Finns inte en chans att lärarna (eller professorerna som de heter på universitet ... ) har koll på detta. De skiter i vilket.

Ingenting kommer hända.

adjunkt, lektor, docent eller professor. Ofta undervisar inte professorer i t.ex. grundkurser.

Givetvis har lektorerna koll på att TS är avstängd.
Citera
2022-03-09, 20:16
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Blev avstängd pga misstänkt fusk, har däremot hört att det är flera som har gått på föreläsningarna även om man har blivit avstängd, det är väl därför jag undrade ifall jag borde gå oavsett.
Så du kan inte ens svara på att du blev avstängd för fusk, istället hänvisar du till misstanken. Nej stanna hemma och plugga på egen hand. Finns en anledning till varför man väljer att straffa sådana som dig.
Citera
2022-03-09, 21:37
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Hej jag är inte jurist, jag är inte juridiskt skolad, men med sunt förnuft kommer man långt.

Nu var det många år sen jag läste på universitet. Men föreläsningarna är öppna för allmänheten. Så vem som helst kan delta i en föreläsning. Observerar att detta är min gissning och gäller bara själva föreläsningen. Laborationer, bruk av skolans lokaler etc, berör jag ej, utan jag uttalar mig endast om föreläsningar.

Eventuellt kan ett passerkort krävas för att komma åt föreläsningen, detta är då avaktiverat.
Citera
2022-03-09, 22:14
Medlem
htdgs avatar
Inse att du gjort fel och ta ditt straff. Är du så urbota korkad att du inte lärt dig någonting och tänker fuska igen genom att gå dit trots att du inte får, hoppas jag att du åker dit och blir utslängd.
Citera
2022-03-09, 22:29
Medlem
kaerakels avatar
Problemet är att du ej får tenta av ämnena. Gå på föreläsningarna bara.

Hur fuskade du? Bara sopor åker fast
Citera
2022-03-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Nej du ska inte gå dit. Även om det inte inte är obligatorisk närvarokontroll på vanliga föreläsningar så har alla relevanta parter blivit informerade dvs. dina "lärare" och CSN. Sedan finns det säkerligen kurskamrater som gillar att jävlas, så du kan nog räkna med en och annan "är inte hen avstängd?". De du kan göra är att ägna dig åt självstudier. Det kommer inte stå på ditt CV (om du nu inte väljer att ha med det själv) eller examensbevis och betyg som vissa får det att låta som. Pinsamt för dig såklart, hoppas du avstår från att fuska framöver.

Källa. Har själv suttit med i disciplinnämnden.

Har aldrig riktigt förstått straffen man får pga fusk etc. Har själv varit löst misstänkt någon enstaka gång på helt fel grunder och blivit irriterad men varit kolugn av följande anledning. Om man inte har allt för stort oflyt med timingen så blir man inte avstängd under en period med tentor. Om man till största del pluggar själv hemma eller med kurskamrater och inte alltid går på föreläsningar så måste ju skillnaden på att vara icke avstängd och avstängd vara nära noll? Inlämningsuppgifterna kan man göra på eget bevåg och lämna in vid senare tillfälle. Blir man avstängd vid tentor så gör man bara omtentan som resten av klassen som ändå kuggade tentan på första försöket.

Har aldrig fuskat och skulle aldrig få för mig, men måste ju säga att konsekvenserna verkar vara extremt milda.
Senast redigerad av kalleboool 2022-03-09 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in