Citat:
Ursprungligen postat av
Tobiaslundin
Går bara att ge ett allmänt svar eftersom det kan vara många okända detaljer från ditt exempel som påverkar situationen. Ett allmänt svar är att du som anställd i första hand ska omplaceras till en annan tjänst om din nuvarande tjänst försvinner.
Att organisera om verksamheten och flytta arbetsuppgifter mellan olika tjänster är helt i sin ordning och det får arbetsgivaren göra. Då kan det uppstå arbetsbrist och det kan bli aktuellt att säga upp personal.
Lagen om anställningsskydd och det lokala kollektivavtalet kan förmodligen komma med svar på om just den här personens anställning har hanterats korrekt. Om personen är medlem i en fackförening bör han kontakta dem för hjälp.
Jo jag misstänker att HR eller vilka som nu beslutar att personen måste sluta anser sig ha lagen på sin sida, annars skulle de inte göra det.
Men säg att jag tar ett exempel här som inte innefattar personen i mitt exemel, men mer för att göra en poäng.
Säg att ett företag har en IT-person. Den personen blir sparkad för företaget tycker att säljavdelningen kan ta sig an dennes uppgifter istället för att ha en dedikerad IT-person. Eller vaktmästaren kan ta sig an det uppdraget eller HR, pick whatever...
Är det då ett rimligt skäl för avsked om arbetsuppgifterna fortfarande måste göras, men man bara placerar ut de på något annat team?
Är inte det ett kryphål för att bli av med anställda? Man behöver fortfarande få jobbet gjort och man vet at om man avskedar pga arbetsbrist eller omorganisering som skäl så kan man så klart inte anställa någon annan på samma roll, för då har man troligen brutit mot anställningslagen eller vad det heter? istället går man runt det genom att låta ett annat team som inte egentligen jobbar med det, ta hand om uppgifterna en tid, en tid som för mig är osäker, men förr eller senare kan säkert företaget säga att de behöver den positionen igen, och då har ju säljavdelningen eller HR eller vilka som nu axlat rollen fått tillräcklig erfarenhet hos minst en person för att överföra den till den gamla titeln igen som den avskedade hade?