Flashback bygger pepparkakshus!
2006-06-20, 12:58
Bannlyst
Jag har sökt men sök men hitta inget.
någon som kan förklara hur man gör maskros vin?
Citera
2006-06-20, 13:05
Medlem
felstavadds avatar
Ja det var ju svårt att hitta:

3 kg maskrosblommor
5 liter vatten + ca 3 liter till senare
2 kg strösocker
3 citroner
10 gr jäst (ungefär en sockerbitsstor bit)

Förra helgen var vi på runstenssafari i norra Stockholm. Vi åt picknick i gröngräset och alldeles intill var det en åker som var bländande gul av maskrosor. Barnen sprang och plockade för fulla muggar och målade sig med maskrosguld. Jag gav dom en kasse och bad dom plocka den full med blommor, utan skaft. Väl hemma satte jag igång att göra maskrosvin. Inget för sajten tänkte jag för det är väl förbjudet, men så kollade jag på nätet och upptäckte att det inte är förbjudet längre. Så här kommer ett recept som blir cirka 10 liter Maskrosvin. Jag kan inte tala om hur det smakar, för det är inte avsmakningsfärdigt förrän om tidigast ett år, så även ni som är gravida kan göra en sats utan dåligt samvete. Lagom att ha som välkomstskål vid dopet!

Utdrag ur alkohollagstiftningen:
"Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl." Därmed är maskrosvinet tillbaka!

Så här gjorde jag.

Plocka ca 3 kg maskrosblommor, väl utslagna, en solig majdag. Om man orkar tar man bort allt grönt på blommorna (det orkade inte jag).
Lägg blommorna i en stor hink med lock; den ska rymma minst 10 liter.
Häll 5 liter kokande vatten över blommorna och låt dem stå ett dygn. Det luktade inte särskilt gott på detta stadiet, men det var uthärdligt.
Sila ifrån blommorna och häll tillbaka saften i hinken. Rör i 2 kg socker och fyll på med vatten så det blir 10 liter. Rör i en sockerbitsstor bit jäst och 3 citroner, skurna i rätt tunna skivor.
Sätt på ett lock men låt en liten luftspalt vara öppen, eller ännu hellre, använd en hink för vintillverkning med lock och jäsrör.
Låt nu hela härligheten stå i rumsvärme och puttra tills det jäst färdigt. Se till att det inte bildas skum eller mögel på ytan, då har det misslyckats och man får börja om en annan gång….
Efter 3-4 veckor, när det slutat bubbla, häller man upp vinet i en vindamejeanne (10 liter) om man har. Låt vinet mogna i damejeannen i ett år och häll sedan upp det på flaskor. Lagra helst ytterligare ett år……
Saknar man damejeanne buteljerar man direkt när det slutat jäsa. Använd en plastslang som hävert och fyll väl rengjorda, steriliserade flaskor. Det vill säga diska flaskorna och lägg dom i 100 grader varm ugn i 20 minuter.
Låt flaskorna svalna. Stick ner ena änden av en plastslang (finns i färgaffärer) i vinet och sug tills du får vin i munnen, håll för den änden som du sugit på så vinet stannar i slangen och för ner den änden i en tom flaska. Fyll inte riktigt ända upp, sätt fingret för slangen och fortsätt till nästa flaska. Se till att inte bottensatsen kommer med i flaskorna.
Korka igen med vinkorkar som du mjukat upp i kokande vatten. Tryck till ordentligt eller använd en ”korkapparat”

Hittade ovanstående här: http://www.alltforforaldrar.se/index.php?articleid=1941

Samt detta:

Maskrosvin
Skaffa 3 liter maskrosblommor, 4 liter vatten, 3 citroner och 1,7 kg socker. Det blir av detta ett fylligt, gult och starkt vin.

Tag bort det gröna på blommorna och häll kokande vatten över. Låt det stå i tolv timmar. Sila ifrån blommorna. Tillsätt sockret och de skivade citronerna och rör om. Låt det stå i en kruka eller hink, övertäckt med en handduk i drygt 2 1/2 vecka. Se efter varje dag om det bildas mögel eller skum på ytan. Avlägsna det i så fall. Sila vinet och häll på flaskor. Du kan också använda jäst.

Syrran gjorde maskrosvin nåt år, tyckte det blev rätt så gott faktiskt, brukar vara skeptisk mot hemmabryggen annars.

Lycka till
Citera
2006-06-20, 13:18
Bannlyst
tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in