2006-06-20, 12:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag har ett album från 1981 som heter Skuggorna från det okända. Omslaget ser ut så här. Den franska originaltiteln är "Les ombres de nulle part". Albumet ingår i serien Charles och Victors äventyr, som jag inte vet om det finns fler delar av. Det verkar bara ha getts ut ett album på svenska i a f. Svensk utgivare var Carlsén Comics.

Finns det fler delar? Historien avslutas inte och jag har alltid velat läsa fortsättningen, som utlovas på sista sidan och ska heta Den Röde Horus.

Är det någon som vet mer om detta? Jag har sökt både här och i flera databaser, men kammat noll.
Citera
2006-06-20, 13:10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Verkar inte som att La nuit de l'Horus rouge någonsin kom ut på svenska, däremot publicerade Carlsen albumet Evergreen på svenska 1983 under titeln Mysteriet Evergreen. (Göran Ribe skriver också profetiskt i sin recension av Skuggorna från det okända i Bild & Bubbla 3/81 att "som konsumentupplysning kanske man bör tala om att en del av gåtorna i historien lämnas olästa till nästa album - när nu det kommer".)
Citera
2006-06-20, 13:32
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack för svaret. Mysteriet Evergreen ska snarast införskaffas.

Vad gäller fortsättningen på Skuggorna från det okända så är jag beredd attt läsa den på annat språk om så krävs. Franska är inget stort hinder, men danska eller engelska hade varit att föredra. :)
Citera
2006-06-20, 14:48
Medlem
Bobfishs avatar
Om du gillade 'Skuggorna från det okända' borde du också läsa 'Adéles extraordinära äventyr' av Jacques Tardi, sex av totalt åtta album finns utgivna på svenska.
Citera
2008-06-28, 07:23
Bannlyst
Fortsättningen på Skuggorna från det okända?

Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
Om du gillade 'Skuggorna från det okända' borde du också läsa 'Adéles extraordinära äventyr' av Jacques Tardi, sex av totalt åtta album finns utgivna på svenska.
Jag har alltid retat mig på att jag inte fått läsa dom sista. Undrar om dom finns på nåt annat språk. Franska går fetbort men kan tänka mig antingen engelska, danska eller norska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in