2022-03-08, 12:51
Medlem
Hittade lite om detta online men tyckte inte jag hittade något bra svar, så:
Går det att privat-leasa en bil genom mitt studielån? Får ju in 11 000 i månaden, varav typ 7300 är lån. Resten är bidrag.
Kollade på billiga elbilar för 3000 i månaden.
Citera
2022-03-08, 12:55
Medlem
Belters avatar
Du måste skämta? Du kan inte vara så dum...du är ju skrivkunnig.
Citera
2022-03-08, 12:56
Medlem
SilentVictorys avatar
Nej, studiemedel räknas inte som inkomst.

Kanske hos någon obskyr bank.
Citera
2022-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du måste skämta? Du kan inte vara så dum...du är ju skrivkunnig.
Haha. Enda anledningen till att jag trodde att det kanske kunde funka var eftersom det är en ganska låg summa. 3000 i månaden liksom.
Men fair enough. Ville dubbelkolla ändå.
Citera
2022-03-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Tack. Låter rimligt.
Citera
2022-03-08, 13:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorched.toro
Haha. Enda anledningen till att jag trodde att det kanske kunde funka var eftersom det är en ganska låg summa. 3000 i månaden liksom.

3000kr/mån är inte en låg summa.
Speciellt inte för dig där den är över 25% av din inkomst.
Citera
2022-03-08, 13:09
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Faktiskt så räknades det som inkomst när jag skulle ta lån för att köpa hus hos Handelsbanken.
De tyckte att det inte alls var några problem att min studerande flickvän var med på lånet trots studielån.
Jag tyckte det var ytterst märkligt…
Citera
2022-03-08, 18:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
3000 i månaden blir 108 000 för en vanlig leasingperiod på tre år, det tycker inte jag är en "liten summa", trots att jag har fast inkomst. Om du tycker att du har så mycket pengar över på ditt studielån är det väl bättre att antingen spara för att betala tillbaka lånet så snart du kan eller om du absolut måste ha en bil, spara ett år och köp en bil för 35-40 000, sen har du 3000 i månaden till driftskostnader i två år för samma pengar som en leasing hade kostat.
Citera
2022-03-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
3000kr/mån är inte en låg summa.
Speciellt inte för dig där den är över 25% av din inkomst.
Fick redan svar på min riktiga fråga. Men jag skulle isåfall dela bilen med en annan person. Så 1500kr.
Citera
2022-03-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
3000 i månaden blir 108 000 för en vanlig leasingperiod på tre år, det tycker inte jag är en "liten summa", trots att jag har fast inkomst. Om du tycker att du har så mycket pengar över på ditt studielån är det väl bättre att antingen spara för att betala tillbaka lånet så snart du kan eller om du absolut måste ha en bil, spara ett år och köp en bil för 35-40 000, sen har du 3000 i månaden till driftskostnader i två år för samma pengar som en leasing hade kostat.
Yes, du har rätt. Det är inte att skratta åt. Men jag skulle dela bilen med en annan person. Så det skulle bli 59 000kr för oss var. Helt OK i min åsikt. Och jag kollar på en elbil, vilket skulle spara oss otroligt mycket pengar (vi har en bensinbil som är sönderkörd och drar otroligt mycket). Bensinpriserna kommer ju bara stiga.
Citera
2022-03-08, 18:25
Medlem
Facades avatar
Citat:
Fick redan svar på min riktiga fråga. Men jag skulle isåfall dela bilen med en annan person. Så 1500kr.
Fortfarande mycket för en student.
Du behöver betala skatt, försäkring och drivmedel på det med. Så i slutändan blir det ändå minst 2000kr/mån vilket är mycket för någon utan inkomst.
2000kr/mån är mycket för de flesta heltidsarbetare, knappast någon struntsumma.
Citera
2022-03-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fortfarande mycket för en student.
Du behöver betala skatt, försäkring och drivmedel på det med. Så i slutändan blir det ändå minst 2000kr/mån vilket är mycket för någon utan inkomst.
2000kr/mån är mycket för de flesta heltidsarbetare, knappast någon struntsumma.
Det är absolut en kostnad. Men jag klarar mig väl med mitt studielån just nu och bor väldigt billigt. Jag lägger undan ungefär 7000kr varje månad. Jag skulle definitivt klara det, även om det är en kostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in