2022-03-09, 10:35
Medlem
killawifes avatar
Du behöver inte ta bort färgen, det är helt onödigt. Skärmar är lackade med primer och rostskydd från fabrik och sen en riktig kulör ovanpå detta, idag oftast en akrylatbaserad färg. Detta är en väldigt bra grund att lägga ny färg på. Man bara mattar ytan och lackar. Man tar bara bort färgen om man inte vet vad det är för nåt eller om det är olika färgtyper och spackel.
Hur som helst så brukar jag ta bort färg med färgborttagningsmedel, inte bromsvätska. Det bästa sättet är annars att lämna in prylarna till en firma som antingen tar bort färgen kemiskt eller blästrar bort den.
Citera
2022-03-09, 15:02
Medlem
Skärmen är silver Och ska lackas med grön färg på sprayburk som Dom blandar på lackfirma .Så du menar att det bara är att lacka på utan att ta bort övrig färg?

Bilen ska endast hålla i 3år till, så 100% resultat behövs ej då bilen har lite skavanker överallt.

19år gammal bil.

Vilket sandpapper ska jag matta ner ytan med?
Senast redigerad av RTX3070 2022-03-09 kl. 15:05.
Citera
2022-03-09, 16:47
Medlem
ponykalles avatar
Du kan lacka direkt med den gröna färgen,ta det försiktigt,lägg 2 eller 3 tunna lager.
Eller lägg en ljus grundfärg först sedan den gröna.
Om ytan är ojämn,börja med 240papper sedan 320,400 sist 600.
Citera
2022-03-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Du kan lacka direkt med den gröna färgen,ta det försiktigt,lägg 2 eller 3 tunna lager.
Eller lägg en ljus grundfärg först sedan den gröna.
Om ytan är ojämn,börja med 240papper sedan 320,400 sist 600.

Skärmen är fin och ren, bara fel färg! Tycker du man ska matta ner ytan endå innan lackering?

Matta ytan
Ljus grundfärg
Lack?
Citera
2022-03-09, 17:04
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RTX3070
Skärmen är fin och ren, bara fel färg! Tycker du man ska matta ner ytan endå innan lackering?

Matta ytan
Ljus grundfärg
Lack?
Man mattar ner den för att få en vidhäftning för den nya lacken. Så du kan ta 600 direkt.
1:Rengörning,Vatten om det finns salt på skärmen, sedan avfettning.
2:1 Lager grund.Beroende på vilken temperatur du lackar i och vilken sorts grund du använder,fråga
säljaren hur lång torktiden bör va innan du lägger på färgen.
3:2 Tunna lager med färg.
Citera
2022-03-09, 17:50
Medlem
Citat:
Man mattar ner den för att få en vidhäftning för den nya lacken. Så du kan ta 600 direkt.
1:Rengörning,Vatten om det finns salt på skärmen, sedan avfettning.
2:1 Lager grund.Beroende på vilken temperatur du lackar i och vilken sorts grund du använder,fråga
säljaren hur lång torktiden bör va innan du lägger på färgen.
3:2 Tunna lager med färg.

Schysst! Spelar det någon roll vilken grundfärg man använder? Såg att Jula hade Hagmans grundfärg grå eller rödbrun. Torktid 10 min och 1-K och 2-K lacksystem går att övermålas med
Citera
2022-03-09, 18:32
Medlem
ponykalles avatar
Det är alltid säkrast med samma tillverkare på produkterna.
Men Hagman har jag alldrig haft några problem med. Om du köper färgen från lackfirma så kan du även
få grunden på sprayburk.
På den tiden som jag lackade så hade vi 9 olika kulörer på grundfärgen, om det är ljusgrönt du ska lägga så är det ljusgrå som gäller.
Citera
2022-03-09, 18:55
Medlem
Citat:
Det är alltid säkrast med samma tillverkare på produkterna.
Men Hagman har jag alldrig haft några problem med. Om du köper färgen från lackfirma så kan du även
få grunden på sprayburk.
På den tiden som jag lackade så hade vi 9 olika kulörer på grundfärgen, om det är ljusgrönt du ska lägga så är det ljusgrå som gäller.

Okej! Tackar för tipsen, får bli på lackfirma grundfärgen oxå. Verkar som det är svårt att hitta 600 papper dock. Endast bahahus som ej har i lager.

Biltema,jula, Swedol verkar ej ha.

Vart jagar man annars fint slippapper?
Citera
2022-03-09, 20:04
Medlem
ponykalles avatar
Du köper allt hos din snälla lackfirma,tro mig ,de har allt du behöver+du kan få instruktioner av lackgubben!
Citera
2022-03-20, 19:47
Medlem
Citat:
Du köper allt hos din snälla lackfirma,tro mig ,de har allt du behöver+du kan få instruktioner av lackgubben!

Tack för tipsen! Resultatet blev sjukt bra med sprayburk. Körde grundfärg, lack och 2komponets klarlack. Gick på 1000kr. Medans lackfirmor ville ha ca 7000
Citera
2022-03-20, 19:57
Medlem
kostar det 7000kr att lacka om en skärm.
Citera
2022-03-21, 04:45
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RTX3070
Tack för tipsen! Resultatet blev sjukt bra med sprayburk. Körde grundfärg, lack och 2komponets klarlack. Gick på 1000kr. Medans lackfirmor ville ha ca 7000
Och var är bilderna på den nylackade skärmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in